Statistikk for de interesserte.... Rapporterte målkrav for Skatt øst 2 2011201220132014 Antall årsverk som arbeider med Skattehjelpen (1 årsverk = 210.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
Advertisements

Informasjon fra styret. Året som gikk •Internett •E-postliste/diskusjonsforum •Henvendelser •spørreundersøkelse.
Velkommen til en presentasjon av Avvikssystemet Input Process
Uni Eiendom FDV Veien videre
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Rekrutteringsplan for helse- og sosialpersonell
Endring av valutakurs i PA og rebudsjettering av EU prosjekt
Regnskap 2005 Resultatet langt bedre enn fryktet
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Rammeavtalen, internkontroll og bedriftshelsetjeneste PSLs time 2010 Frode Solberg Fagsjef/advokat Legeforeningen.
11Jeg i arbeidslivet.
Sats på nyskaping – utnytt skatteFUNN
Bokoordinatorprosjektet Seminar 3. desember 2010
Søking Søknadsbehandling/ Veiledning Realkompetansevurdering/ Vurdering Realkompetansevurdering/ Vurdering Opplæringsbehov Tilpasset opplæring Dokumentasjon.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus 1 Fylkesmannens behandling av klager etter offentleglova Åpenhetstinget 2010 Eldbjørg Kluften, Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Morten Lunde Sandnes Kommune
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
Til Læringsmiljøutvalget Rapportering fra Si fra-systemet klager og varsler på læringsmiljøet.
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Kulturdepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Rapportering til Lånekassen Fagskoler 30. og 31. januar 2013
Barnevernets målsetting og oppgaver
Produksjonstilskudd o Ny forskrift o Endringer denne søknadsomgangen o Saksbehandling o Amnesti for driftsfellesskap Kompetansesamling 3. februar 2015.
Veiledning prosjektroller
NEFs tillitsvalgtsamling Soria Moria Hotell mars 2015 Påminnelser og oppfrisking.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (II) - Spesielt om representasjon av rettsregler i datamaskinprogrammer.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
SMIDIG GEVINSTREALISERING Johannes Brodwall, Sopra Steria Programmerer og smidiginstruktør.
Fagforbundets Gruppeforsikring Hva blir nytt fra
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
På rett vei Skattehjelpen Visste du at Skatteetaten har opprettet egne «ryddegrupper» for å bistå dem som ikke klarer å ivareta sine interesser overfor.
KomRev Trøndelag IKS Mva kompensasjon Temadager: Thon Hotell Backlund, Levanger Heia Gjestegård, Grong Knut Tanem Registrert revisor.
Statistikk og klagebehandling Nina Westby Evensen
Mulighetsstudie landbasert vindkraft Prioritering i saksbehandlingen Inger Helene Waagaard NVE.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
SPILLEMIDLER 2017 I forbindelse med mottatte spillemiddelsøknader for søknadsperiode 2017 viser det seg nødvendig å gjennomføre en rullering av handlingsprogrammet.
Møte i Arbeidsmiljøutvalget
Kvalitet, risiko og avvik
Om undersøkelsen E-handelsundersøkelsen er gjennomført for andre gang.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Tilstandsrapport for videregående opplæring i Nordland – 2016 Rådgivernettverk 24 april 2017.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS
God stim! Sammen for økt gjennomføring
God stim! Sammen for økt gjennomføring
EDAG og a-ordningen Besøk Universitetet i Bergen Britt Visedo - Bluegarden 12. Mai 2014.
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
eSG – Send innrapportering elektronisk
GJELDSRÅDGIVNING Endring i Gjeldsordningsloven.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Folkehelse som regionalpolitisk satsingsområde
Kostnadsutvikling fosterhjem
Progresjonsrapporter -utfordringer og løsninger
Studentenes Si fra-systemet 2018 Læringsmiljøutvalget 22.april 2019
Utskrift av presentasjonen:

Statistikk for de interesserte...

Rapporterte målkrav for Skatt øst Antall årsverk som arbeider med Skattehjelpen (1 årsverk = 210 dagsverk) 8,76,96,06,2 Antall nye innmeldte saker Antall saker behandlet /ferdigstilt Antall saker der kravet er ettergitt/delvis ettergitt (ligning/MVA) – kilde: SOFIE Antall saker der fastsatt ligning/MVA er endret Antall saker der tilleggsskatt er fjernet Ettergitt beløp Endring i grunnlaget for fastsatt ligning Endring i fastsatt MVA Antall møter med institusjoner ol

Sakstilfanget Nye saker til Skattehjelpen På grunn av feil i loggen for 2012, har vi ingen tall for nye saker for den enkelte kommune dette året. Ved årets begynnelse var de totale restansene på 136 saker. Ved årets slutt var det 126 uavsluttede saker som er blitt overført til 2015.

Antall saker – de 10 største kommunene 4

Fordeling av nye saker i 2014 – inntektsgrunnlag (499 saker) 5

Hvem melder sakene inn? 6

Løsning av sakene 7 Total portefølje Avsluttede saker Løst ved veiledning Oversendt andre regioner Endret skatt/mva - Ettergitt Avvist/henlagt Sum ,5 %25048,5 % Sum ,6 %91,5 %22037,8 %26245,0 % Sum ,6 %30,5 %22838,3 %25943,5 % Sum ,3 %51 %19338,0 %18636,7 % Oslo %21 %5127 %7943 %

Løsning av sakene 8

Bransjevis fordeling av sakene og utfallet av saksbehandlingen 9 De 12 største gruppene i 2014 utgjør 3/4 av de registrerte sakene

De som ikke får skattehjelp 10 Avslags-/henleggelsesgrunn Oslo Skattyter har ikke fulgt opp Ikke fått kontakt med skattyter Mangler dokumentasjon Oversendt linjen Ikke i målgruppen (klarer å ivareta sine interesser) Henvist til å søke lemping/gjeldsordning Bokettersyn/etterkontroll Økonomisk kriminalitet/skatteunndragelse3 1 Saken er eldre enn 10 år Andre årsaker Sum avslag og henleggelser [1] [1] Avslags/henleggelsegrunner omfatter også 13 saker i 2014 som ble registrert "løst" ved veiledning. [2] [2] Kategorien ble ikke ført i 2012 og 2013

Eldste krav, jf 10-årsregelen 11

Hjelper det med skattehjelp? Etterlevelseseffekten av skattehjelp 895 skattytere har fått skattehjelp i løpet av – 539 omfattes av leveringsfritak 357 hadde leveringsplikt i 2014 (for ligningsåret 2013) 247 av disse leverte innen fristen - 69%! – 110 hadde ikke levert da fristen løp ut 35 leverte før vi rakk å purre 15 leverte etter purring, halvparten av disse på papir 12

De som vil, men ikke får det til... Skattehjelpen bistår med: Veiledning Retting av feil skjønnsfastsettelse Hjelp til å søke ettergivelse og gjeldsordning Etterlevelseseffekten av skattehjelp – bortsett fra å få riktig skatt, hjelper det? 895 skattytere har fått skattehjelp i løpet av Det beste tiltaket for denne gruppen er om de slipper å levere selvangivelse og oppgaver 539 omfattes nå av leveringsfritak i 2014 (lønns- og trygdemottakere) – 60% 357 hadde leveringsplikt i 2014 (dvs at de var registrert som næringsdrivende i ligningsåret 2013) 247 av disse leverte innen fristen - 69%! 110 hadde ikke levert da fristen løp ut 35 leverte før vi rakk å purre 15 leverte etter purring, halvparten av disse på papir 865 skattytere er blitt til bare 60 som måtte skjønnslignes i For å behandle alle likt, må man noen ganger behandle dem forskjellig

14