02.06.2016 11:46 1. Hva er ditt genrelle inntrykk av workshopen? Workshop: Brunpapirøvelse i Forløpsprosjektet - livmorhalskreft SpørsmålNGjennomsnittStandardavvikMedian.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hurum PPTs erfaringer med LP
Advertisements

Veiledning av elever / lærlinger
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
- Hovedrolle eller birolle
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
«Forbedringsprosess(en)»
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Samtale 1.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Kurs i leiing Kommunikasjon.
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Pasientforløp alkohol
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Sentral vs. desentral økonomifunksjon
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Politisk påvirkning.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Høy innsats Stor effekt Liten effekt Forløpsprosjektet - livmorhalskreft Problemområder, prioriteringer og forslag til fremdrift Oppfølging av brunpapirøvelse.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Hanne Elin Skår Forløpskoordinator ved Helse Førde.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
NY VRI Nina og Ingvild.
”I pasientens fotspor”
Forbedringssamlingen
Bærekraftig samfunnsutvikling
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Masteroppgaven: Valg av tema, problemstilling og søknad om veileder
Årets norske Leanvirksomhet
Roede-kurslederen på Facebook
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Samarbeid og medbestemmelse
Om veiledning av team i læringsnettverk
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
utfordringer i en ny region
Velkommen til dugnad i kommunen
Velkommen til dugnad i kommunen
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Norges Musikkhøgskole
Klubbutvikling oppfølging
Invitasjon til Helt sjef!
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Årets norske Leanvirksomhet
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Endelig kartlegging av nåsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

:46 1. Hva er ditt genrelle inntrykk av workshopen? Workshop: Brunpapirøvelse i Forløpsprosjektet - livmorhalskreft SpørsmålNGjennomsnittStandardavvikMedian Hva er ditt genrelle inntrykk av workshopen? 264,080,674,00

:46 3. Det var riktig antall deltagere Workshop: Brunpapirøvelse i Forløpsprosjektet - livmorhalskreft

:46 4. Det var riktig miks av roller og disipliner Workshop: Brunpapirøvelse i Forløpsprosjektet - livmorhalskreft

:46 5. Hvordan vurderer du veiledningen du fikk i denne workshopen? Workshop: Brunpapirøvelse i Forløpsprosjektet - livmorhalskreft

:46 6. Har du forslag til hvordan vi kan forbedre veiledningen før, under eller etter en slik workshop? Venligst beskriv. Workshop: Brunpapirøvelse i Forløpsprosjektet - livmorhalskreft Mer informasjon om oppgavene på forhånd Det kunne ha vært enda mer fakta om hvor mange pasienter dette gjelder o.l. Hvorfor det tar så lang tid før henvisningen blir registrert. En del plunder og heft burde vært kjent før selve workshopen, og det kunne ha vært til hjelp om man vise om hvorfor det ble slik. Da kanskje man også ville ha tatt med flere aktører, kanskje de venter på andre igjen, eller det kan være systemsvikt. Inntrykket var at de fleste forsto at det handlet om cervix, men enkelte kommentert på rosa lapper for onkologi generelt, og det ga dermed et mer uheldig bilde enn hva som er riktig for onkologien for cervix. Med erfaringene "arrangørene" opparbeider seg ved slike workshops, kan de forberede deltakerne enda bedre med en grundig agenda på forhånd. For noen deltakere var dette en ukjent arbeidsform. Det kunne vært enda tydeligere hvilken arbeidsprosess en til enhver tid arbeidet med.

:46 7. I hvilken grad har du tro på at denne typen forbedringsarbeid kan forbedre pasientforløpet for livmorhalskreft? Workshop: Brunpapirøvelse i Forløpsprosjektet - livmorhalskreft

:46 8. Hva mener du er viktig i forbedringsarbeidet fremover for å få en god flyt i dette pasientforløpet? Workshop: Brunpapirøvelse i Forløpsprosjektet - livmorhalskreft Viktig at ulike grupper får snakket sammen MR kapasiteten har i over 1 år vært på 1/3 av behovet. Dette er det eksistensjelle problem Dette problem har ikke blitt løst, men må løses. Hadde man løst dette problem hadde man sluppet å holde et dagsmøte med ca 50 deltakere (50 mistede dagsverk). Resten av pasientforløpet er akseptabelt, men kommunikasjonen mellom DNR og lokalsykehusene kan kanskje gjøres lettere, så man ikke skal ta så mange telefoner. Bemanning og fasiliteter som er i tråd med antall pasienter. "Flaske halse" kan være en stor utfordring og dette må man se på med realistiske øyne. Viktig å identifisere flyten og flaskehalsene. Jobben begynner når vi skal finne løsningene. De behøver ikke være like for hvert forløp. Mener at alle vet hvor svakhetene i systemet ligger. Røntgen og operasjonstua bør ha nok kapasitet til å håndtere pasientene raskere og den eneste løsningen er å ha kveldsskifte på DNR. Seminarer hjelper ikke. Det å ta vekk fra klinikken såpass mange fagfolk, inkludert 10 overleger med sentral rolle i pakkeforløp, for å diskutere slike ting kan bare bidra til forsinket behandling av pasientene, ikke det motsatte. Få bort flaskehalser f.eks MR. Sikre at pasienter får info om de ulike tilbud ved psykososial pol. Kontinuitet i informasjonsarbeidet om ulike rehabiliteringstilbud. Det er viktig at MBK involveres! Pasientene tar blodprøver i mange deler av forløpet, og det er viktig for logistikken at det er forståelse for MBKs mulighet til å bidra, mht til at de også skal yte nødvendig og krevet service for alle de andre brukerne også. Jeg mener det er svært viktig at OUS selv rigger og driver slike prosjekter. Det gjør at organisasjonen får problemet mer under huden, og eier problemløsningen selv. Videre vil organisasjonen være mer lojal til nye løsninger, eller nyorganisering. Man vil også avdekke hindringer, variasjoner og beste løsninger raskere. (Burde jo være en LEAN læresetning) Det hjelper også organisasjonen å bygge gode nettverk Ingenting slår flinke folk i gode relasjoner. Det er nok fler ting å ta tak i, blant annet rundt henvisningsperioden og samarbeidet med lokalsykehuset, men det som helt klart forsinker pasientforløpets start er MR timer, vi trenger fler! Inkludere medisinsk fysiker og stråleterapeut fra behandling i arbeidet. Konkrete rolleavklaringer for videre oppgaver. Gjentagende seanser hvor de relevante aktørene får mulighet til å komme med innspill evt ny informasjon helt til forløpet er godkjent.

:46 8. Hva mener du er viktig i forbedringsarbeidet fremover for å få en god flyt i dette pasientforløpet? Workshop: Brunpapirøvelse i Forløpsprosjektet - livmorhalskreft Gjøre tilsvarende workshops i de spesifikke flaskehalsene man identifiserer på et mer "mikroplan". I samarbeid med linje- og direktørnivå definere og prioritere tiltak, og etablere en god kort- og langsiktig gjennomføringsplan. De ulike fagdisiplinene må være villige til å endre arbeidsmåter der det er nødvendig og i større grad tilpasse seg og være seg bevisst på at det er mange ledd som må jobbe godt sammen for at pasientforløpet skal ha flyt. Klinikkledelse og sykehusledelse må også være tydelige på at dette arbeidet skal prioriteres og at det forventes at alle fagdisipliner tilpasser arbeidsform/kommunikasjonsform og tenker helhetlig om pasienten og forløpet. Dette inkluderer bevissthet om hvor pasienten kommer fra når vedkommende bli innlagt og hvor pasienten skal etter utskrivelse. Godt samarbeid mellom ledelse og utøvende fagdisipliner er vesentlig, der de enes om at det viktigste er pasienten :) Arbeidet i etterkant av en slik work-shop er minst like viktig som forberedelsene og selve work-shopen, er usikker på hva som er gjort i etterkant. En ny forbedret og publisert beskrivelse (helst grafisk!) av pasientforløpet og arbeidsprosessene som realiserer dette, vil trolig gi noen umiddelbare forbedringer. Det kan også brukes til å forbedre enkelte prosesser framover, samt brukes for å stille krav til hvordan IT-systemene kan bli bedre. Lykke til!