Hvordan formes forskningspolitikken? Samspillet mellom Norges forskningsråd og UH-institusjonene Divisjonsdirektør Anders Hanneborg Dato 17/9-08
Forskningspolitikk, hva er det? Forskningsvolum Forskningstema Institusjonenes roller Lønnsspolitikk i U&H sektoren Internasjonalisering av forskning Regionalisering av forskning ……..
Forskningsrådet, en aktør i forskningspolitikken Hva er vår rolle? Hvordan samspiller vi med UH-sektoren? Frihetsgrader Nasjonale utfordringer – sektorens utfordringer
Rådets hovedroller Rådgiver om strategi Hvor, hvordan og hvor mye skal det satses? Finansiere der vi skaper merverdi Fremme kvalitet i UH-sektor og institutter Bygge kompetanse og kvalitet på nasjonalt prioriterte områder Mobilisere FoU for innovasjon i næringsliv Fremme internasjonalisering Møteplass (bygge allianser)
Prioriteringene i Forskningsmeldingen Internasjonalisering Grunnforskning Forskingsbasert nyskaping og innovasjon MatHelse Energi og miljø Hav Nye materialer nanoteknologi IKT Bioteknologi
Rådet kanaliserer nær 30% av de offentlige midlene til norsk forskning Offentlige kilder Nærings- livet Institutter UoH Div. departementer m.m. Hovedsaklig KD Forskningsrådet
Norges forskningsråds organisasjon Administrasjon Direktør Per Wøien Divisjon for vitenskap Divisjonsdirektør Anders Hanneborg Divisjon for innovasjon Divisjonsdirektør Lars Espen Aukrust Divisjon for store satsinger Divisjonsdirektør Anne Kjersti Fahlvik Adm. direktør Arvid Hallén
Fordelingsnivå Styrenivå Forskningsrådet som åpen arena Divisjonsstyre Hovedstyre Divisjonsstyre Programstyrer Møteplass
Inntekter fordelt på departementer (2008) Næring og handel Olje og energi Fiskeri og kyst Landbruk og mat Miljø Kunnskap div Admini- strasjon Fondet Helse og omsorg Totalt 5691 mill. kr. (inkl. adm) Samferdsel Utenriks
…. med ulike roller: Grunn- forskning Nærings- livet Insti- tuttene Universiteter og høgskoler Anvendt forskning Utvikling
Vitenskap Satsinger Innovasjon Budsjett fordelt på divisjonene (2006) Fellesfunksjoner Disposisjonsfond Totalt 5237 mill. kr. (inkl. adm) Vitenskapsdivisjonen: 35 % av budsjettet
Budsjett fordelt på virkemidler og divisjoner (2006) Programmer Infra- struktur Frittstående Prosjekter Vitenskap Satsinger Innovasjon mill. kr Diverse Nettverks- tiltak
Handlingsrettede programmer Diverse Grunn- bevilgninger Strategiske programmer Vitenskapsdivisjonen: Budsjett fordelt på støtteformer (2005) Stipend Grunn- forsknings- programmer Andre frittstående prosjekter Utstyr og instrumenter Andre infra- strukturtiltak SFF 1407 mill. kr. YFF
Fagevalueringer: En systematisk, kritisk gjennomgang av det norske forskningssystemet, i et internasjonalt perspektiv. Hvordan brukes fagevalueringene? Omfatter forslag om tiltak for bedre kvalitet og effektivitet i forskningen innen hvert fag Basis for generelle tiltak og faglige prioriteringer Redskap for institusjonenes strategiske og faglige utviklingsarbeid Grunnlag for Forskningsrådets forsknings-strategiske arbeid
Konsistente funn fra fagevalueringene For lite midler til grunnforskning Savner strategisk tenkning og vitenskapelig lederskap Savner finansiell langsiktighet og stabilitet Svak internasjonal publisering Lav mobilitet (nasjonalt og internasjonalt) Mangel på avansert utstyr Rekrutteringsproblemer Generelt ujevn kvalitet, men mange forskergrupper med høy internasjonal standard
Nasjonal strategi for forskningsinfrastruktur ” Norske forskningsmiljøer skal være internasjonalt kjent for å tilby fremragende infrastruktur for forskning ”
Infrastruktur for forskning omfatter: Avansert vitenskapelig utstyr Internasjonalt samarbeid om store, kostbare installasjoner Databaser, tidsserier, registre, biobanker og andre samlinger av forskningsmateriale Godt utbygget eInfrastruktur
Strategien anbefaler at en tilstrekkelig og forutsigbar finansiering sikres Opprette et statlig fond for forskningsinfrastruktur med en kapital på 20 mrd. kr. Avkastningen (ca. 800 mill. kr/år) til investeringer i forskningsinfrastruktur inkl driftsmidler. 25% over FoU-institusjonenes budsjetter, 75 % gjennom Forskningsrådet.
Strategien anbefaler en rasjonell arbeidsdeling for finansiering FoU-institusjonene:Basisutstyr Forskningsrådet:Infrastruktur av nasjonal karakter, mill. kr. Departementene: Investeringer >200 mill. kr og internasjonalt samarbeid
Strategien anbefaler et sett av strategiske prioriteringer Energi og Miljø Hav Mat Helse IKT Material- og nanoteknologi Bioteknologi eInfrastruktur Vitenskapelige databaser og samlinger Grunnforskning og innovasjon Internasjonalt samarbeid om forskningsinfrastruktur
21 sentre for fremragende forskning (SFF) Skip og konstruk- sjoner til havs Hukommelsens biologi Middelalder- historie Språk/lingvistikk Petroleums- forskning Fiskefôr Kommunikasjonssystemer Klimaforskning Geo-biosfære Teoretisk kjemi Den nordiske modellen Bevissthet Økologi Kreftforskning Immunregulering Biomedisin og IT Nevrovitenskap Matematikk Borgerkrig Fysikk/geologi Geologi og risiko
13 sentre for forskningsdrevet innovasjon (SFI) Moderne statistikk i tjenestesektoren Flerfasestrømning i petroleumsvirksomheten Naturgass – prosesser og produkter Betonginnovasjon Neste generasjons søkeverktøy Havbruksteknologi Stamceller i kreftbehandling Bioaktive produkter fra marine arktiske miljø Måleteknikk og sensorteknologi Integrerte operasjoner i oljefelt Neste generasjons produksjonsteknikker Medisinsk bildebehandling Telemedisin Sikre og kosteffektive konstruksjoner
Forskningsmeldingen om de statlige høyskolenes rolle i forskningssystemet Arbeidsdeling mellom høgskoler og universiteter Men samme meritteringssystemet som universitetene Sentrale aktører i regional utvikling og innovasjon Skal drive forskningsbasert undervisning Forskning for å videreutvikle profesjonene Ofte praksisorientert Lokalt eller regionalt perspektiv
Samspillet, oppsummering Deltagelse i styrende organer Alle bevilgninger Alle strategiske dokumenter Alle vesentlige høringsuttalelser Tett dialog med UH-rådet om forskningspolitiske saker Regelmessige dekanmøter
Frihetsgrader Departementene Forskningsrådet Institusjonene