Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Advertisements

Fra ide til problemstilling
Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
BIK 6510 Bacheloroppgaven og arbeidet med den Anbefalt litteratur:
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Enhalet og tohalet hypotesetest
Tre hovedtyper mål på variabler
STATISTISK GENERALISERING
Vitenskapelige arbeidsmåter En innføring
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Kvantitativ forskning
HVA ER REGRESJONSANALYSE?
Kvalitativ metode i markedsforskning
Innskriving av data (1) 1. Slik ser dataeditoren ut fra start.Vi
Analyse og tolkning av datamaterialet
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
La oss begynne med begynnelsen (igjen)
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Regresjon Gjennom punktsvermer (scatter plots) kan en ofte (men ikke alltid) med rimelighet trekke en rett linje. En slik linje heter en regresjonslinje.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Forskningsdesign: tidsdesign Undersøkelser som gjennomføres over tid – longitudinelle studier: Panelundersøkelser (survey)‏ Gjentatte tverrsnittsundersøkelser.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Utvalg og datainnsamling For å gjennomføre en test av hypoteser i kvantitativ metode trenger vi et utvalg deltakere for å gjennomføre datainnsamling –
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvalitative og kvantitative metoder
Forskningsdesign Utformingen av problemstillingen I et forskningsprosjekt bestemmer valg av forskningsdesign. Fire forskjellige alternativ innen forskningsdesign.
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Brukbarhetstesting og feltstudier
Forskningsdesign: eksperiment
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø H-2006
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Fra idé til publikasjon
Forskningsmetoder Validitet Frode Svartdal Universitetet i Tromsø
Måling, målefeil Forskningsmetoder Frode Svartdal UiTø V-2010
Undersøkelsesprosessen
Utskrift av presentasjonen:

Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep / fenomen: eks: sammenhengen mellom begrepene kjønn, utdanning og holdning til EU kan formes som en hypotese: Kvinner med høg utdanning er mer positiv til EU sammenlignet med menn En hypotese er et teoretisk utsagn som kan testes med kvantitativ metode.

Validitet og reliabilitet: Teori: sammenhenger mellom abstrakte begrep Operasjonalisering: - defineres begrepene korrekt? Empiri: datamateriale for å belyse teorien Datainnsamling: - pålitelig? Datamatrise: datamateriale klart for analyse

Validitet og reliabilitet: målefeil Målefeil oppstår når vi forsøker å måle et fenomen / en variabel i et forskningsprosjekt. Verdien av variabelen som vi noterer ned kan avvike fra den “sanne” verdien av variabelen: V = sann verdi + målefeil Målefeil kan oppstå: - systematisk (f. eks: intervjuer påvirker respondentene) - tilfeldig (f. eks: respondent husker feil)‏ Minimalisering av målefeil: viktig oppgave i forskning

Validitet og reliabilitet: fokus på minimalisering av målefeil Definisjonsmessig validitet - optimalisér utforming av spørsmål og svaralternativer - still de «rette» spørsmålene - målefeil reduseres Reliabilitet - optimalisér datainnsamlingen og databehandlingen - opplæring av intervjuere / observatører - målefeil reduseres

Operasjonalisering og definisjonsmessig validitet: Operasjonalisering er arbeidsoperasjonen der vi utvikler målbare variabler fra abstrakte teoretiske begrep – og det er disse målbare variablene som benyttes til innsamling av data for å belyse problemstillingen. Definisjonsmessig validitet (gyldighet) av variabler: - belyser de målbare variablene de abstrakte begrepene? - måler vi det vi ønsker å måle? - er variablene valgt med tanke på å teste sammenhenger mellom de abstrakte begrepene?

Operasjonalisering og definisjonsmessig validitet: Ulike former for vurdering av validitet: umiddelbar validitet (face validity): f.eks.: kjønn, bostedskommune, fødselsår osv innholdsvaliditet (content validity): f.eks.: utdanning (lengde, type, grad, osv)‏ kriterievaliditet: empirisk sammenheng med en «fasit» - et annet begrep som har definisjonsmessig validitet - stemt ved stortingsvalg: sjekkes mot manntallsregister nomologisk validitet: empirisk sammenheng med andre begrep: f.eks.: sosial klasse og materielle belønninger

Datainnsamling og reliabilitet (pålitelighet)‏ Reliabilitet beskriver i hvor stor grad datainnsamlingen / databehandlingen er nøyaktig Vi kan sikre / øke reliabiliteten ved å: - utvikle flere spørsmål om samme tema / abstrakt begrep - ha klare instrukser / opplæring til intervjuere / de som taster inn svarene fra spørreskjema - foreta kontroll av klassifisering, koding og inntasting (stikkprøver)‏

Validitet og reliabilitet: oppsummering‏ Høg definisjonsmessig validitet: vi «treffer» problemstillingen med måleinstrumentene (spørreskjema, observasjonsskjema etc.)‏ Høg reliabilitet: vi samler inn data som er pålitelige Forskningsprosjekt krever både høg validitet og høg reliabilitet.