Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan dr.ing Ole-Gunnar Søgnen Avdeling for ingeniørutdanning Høgskolen i Bergen
Ingeniør- utdanning Helse- og sosialfaglig utdanning Lærer- utdanning 2200 studenter 150 ansatte 6500 studenter 650 ansatte Ingeniør (ca 1350) Bioingeniør Teknologi Økonomi/administrasjon (ca 400)
Dekan Prodekan Data og realfag Akva, kjemi, bio Elektro Maskin og marin Bygg og jordskifte Øk/adm Senter for nyskaping Kontorsjef Studieadministrasjon Økonomi, personal, EFV Drift og brukertjenester GL Styrings- gruppe Stab Dykkerutdanningen Avdelings- råd
Profesjonalisering av dekanrollen Studentene Lover, regler Administrasjon Medarbeiderne Internt Eksternt Samfunns- og næringsliv Fritt etter: Øyvind Glosvik, HISF
Profesjonalisering av dekanrollen Studentene Lover, regler Administrasjon Medarbeiderne Internt Eksternt Samfunns- og næringsliv ”Gjøre ting rett” ”Gjøre de rette tingene” Fritt etter: Øyvind Glosvik, HISF
Profesjonalisering av dekanrollen Studentene Lover, regler Administrasjon Medarbeiderne Internt Eksternt Samfunns- og næringsliv Dekan ”Gjøre ting rett” ”Gjøre de rette tingene”
Profesjonalisering av dekanrollen Studentene Lover, regler Administrasjon Medarbeiderne Internt Eksternt Samfunns- og næringsliv Dekan
Krevende rolle Ivareta taktisk rolle –mellom sentraladministrasjon og egen avdeling Være proaktiv og handlekraftig –gode prosesser med god medvirkning Skaffe handlingsrom for fornyelse –tøffe økonomiske prioriteringer Tid for strategisk arbeid –ikke lammes av krevende enkeltsaker
Hovedutfordringene fra 2003 Rekruttering og gjennomstrømning ”Studenten skal lykkes” Faglig utvikling, FoU/N ”Kvalitet i forskning” Samhandling med nærings- og samfunnsliv ”Relevans i utdanning” Rekruttere og beholde medarbeidere
”Infrastruktur” Styringsdokumenter, institutt og avdeling(3–5 år) God budsjettprosess (årlig) –budsjettdokument –> 10% strategiske satsinger –utlysing av midler Prosjektorganisering Tilpasset organisasjon og administrasjon –stabsfunksjon, møtestruktur Opplegg for evaluering –studier, prosjekter, statistikk o.l Gode informasjonskanaler –intranett, ukentlig nyhetsbrev osv Gode muligheter for medinnflytelse Ønsker å vektlegge følgende:
Eksempler på utviklingsområder som er arbeidet med de siste 5-6 årene Profilering av avdelingen Rekruttering av studenter Gjennomstrømningsprosjektet Kompetanseoppbygging Fornyelse av studietilbudet –bachelor og master Forskning, utvikling og nyskaping –Senter for nyskaping Fornyelse av laboratoriene Samhandling
Studentgjennomstrømning Fullføring på normert tid %46%49%53%55% HiB 2008: Varierer fra ca 30% til ca 70% NOKUT-evaluering: Landsgjennomsnitt på 44%
Eksempler på utviklingsområder som er arbeidet med de siste 4-5 årene Profilering av avdelingen Rekruttering av studenter Gjennomstrømningsprosjektet Kompetanseoppbygging Fornyelse av studietilbudet –bachelor og master Forskning, utvikling og nyskaping –Senter for nyskaping Fornyelse av laboratoriene Samhandling
Høgskole/universitet – akademisk profil Høgskole (HiB-AI) Universitet Lektor Førsteaman.StipendiatProfessor
Eksempler på utviklingsområder som er arbeidet med de siste 4-5 årene Profilering av avdelingen Rekruttering av studenter Gjennomstrømningsprosjektet Kompetanseoppbygging Fornyelse av studietilbudet –bachelor og master Forskning, utvikling og nyskaping –Senter for nyskaping Fornyelse av laboratoriene Samhandling
Risiko IdeMarked Anvendt forskning Utvikling Nyskaping/ innovasjon Kommersialisering Grunn- forskning
Satsing på faglig utvikling og FoU/N ved AI AI 2 satsingsområder Prioriterte områder AHSAL 40% 20% 4 sentre på tvers Senter for kunnskaps- basert praksis Senter for kunst, kultur og kommunikasjon Senter for utdanningsforskning Senter for nyskaping
Eksempler på utviklingsområder som er arbeidet med de siste 4-5 årene Profilering av avdelingen Rekruttering av studenter Gjennomstrømningsprosjektet Kompetanseoppbygging Fornyelse av studietilbudet –bachelor og master Forskning, utvikling og nyskaping –Senter for nyskaping Fornyelse av laboratoriene Samhandling
Ekstern samhandling ved AI Høgskole Avdeling Nærings- livet Offentlig sektor Andre U&H -institusjoner Samarbeidsavtaler med store bedrifter Klynger Regionale utviklingsselskaper Små og mellomstore bedrifter Kommuner i regionen Hordaland fylkeskommune Universitetet i Bergen Universitetet i Oslo NTNU Høgskolen i Sogn og Fjordane TeknoVest Videregående skoler Internasjonali- sering Sjøkrigsskolen Utvekslingsavtaler FoU-samarbeid
Betingelser for positiv utvikling Incentiver for utvikling Medarbeidere med på laget –engasjement, endringsvilje, arbeidsmiljø Støtte fra toppledelsen Ekstern legitimitet
Utfordringer videre… Forstå og styrke avdelingens fortrinn –solid grunnutdanning (ca 450 Bc avgangsstudenter) –utvikle mer forpliktende og reell samhandling –god balanse praktisk/akademisk kompetanse Allokere midler til videre FoU/N-satsing –regional aktør –utvikle 1-2 tyngdepunkt –utvikle samarbeid i regionen/delta i store programsatsinger Følge opp utviklingen mot et generelt høyere utdanningsnivå –masterutdanning/sivilingeniørutdanning på utvalgte områder gjerne i samarbeid med andre U&H Faglig kvalitet og læringsmiljø –Pedagogikk (NOKUT-evaluering) –internasjonalisering –fysisk læringsmiljø
Bedrifter bidrar med studentoppgaver o.l. Mer aktivt samarbeid med noen bedrifter. Noe brukerrettet formidling. Samhandling om prosjekter forankret i samarbeids- avtaler. Etablerte bedrifts- nettverk. Studenter ut i bedrifter. Aktiv formidling. Nivåer for samhandling med nærings- og samfunnsliv Grad av samhandling Stort sett egeninitierte, interne prosjekter. Begrenset brukerrettet formidling. Utveksling av personale. Aktive bedriftsnettverk. U&H prioritert som samarbeidspartner
En tydeligere og sterkere regional aktør - et mangfold av aktiviteter Samarbeidsavtaler Fornyelse av studietilbudet Etablere arenaer for samarbeid, eksempel SfN Etter- og videreutdanning Prosjekter – forskning, utvikling, nyskaping Bedriftsinitierte studentoppgaver Fagseminarer og -konferanser på høgskolen Karrieredager