Kommunereformen – Stordriftsmyter og gode samfunn. Ole Gustav Narud 07.10.2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NORSKE KOMMUNER MYTER OG REALITETER
Advertisements

Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
8 Det politiske systemet i Norge
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Lokalsamfunnsforeningen Oslo 24. september 2012 Kommunestrukturen: Kva er problemet? Kva er løysinga? Professor Harald Baldersheim Universitetet i Oslo.
Den ideelle kommunesammenslåing
Møte med Lokalsamfunnsforeningen 18 oktober 2010 ”Forskning viser at innbyggerne er mest tilfreds med tjenestene, og har størst tillit.
Visjoner om kommunesamarbeid
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Kostnadsbesparelser ved sammenslåing av kommuner Audun Langørgen, Rolf Aaberge og Remy Åserud.
NIFS LOV OM IDRETTSRÅD I ALLE KOMMUNER MED MER ENN TRE IDRETTSLAG SKAL DET VÆRE IDRETTSRÅD FOR IDRETTSLAG SOM ER MEDLEM I NIF. (NIFS LOV § 8) Idrettsrådet.
FAKTA OG MYTER NORSKE KOMMUNER
Kommunesammenslåing og bibliotek Utfordringer og mulighet for bibliotekene i nye, sammenslåtte kommuner v/ nestleder i Norsk bibliotekforening Lars Egeland.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Spydeberg kommune Vår start på kommunereformen KS Østfold Høstkonferanse 20. oktober 2014.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Modellkommunene Hva er unikt?
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Svaret er kommunesammenslåing Hva var spørsmålet?.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Kommunebarometer i kommunereformen?
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
FAKTA OG MYTER NORSKE KOMMUNER Bjarne Jensen TROMSØ
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerdel Innbyggerundersøkelsen.
Ny kommunestruktur – Vil det påvirke bankstrukturen ? Surnadal
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Kommunereformen og Averøy kommune -Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? -Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? -Hvem skal.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Kommunereformen – status
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
Kommunal planlegging.
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Husbanken og kommunene
Utgreiing av kommunestruktur
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Grue - Kommunesammenslåing.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Gode alene – enda bedre sammen?
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Verdier og visjon i nye Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Kommunereformen – Stordriftsmyter og gode samfunn. Ole Gustav Narud

Om meg – i denne sammenheng: Amanuensis i økonomi ved HH, Rena Leder i Lokalsamfunnsforeningen Tidligere ordfører i Åmot Medlem av «kommunelovutvalget» Aktiv i ATK REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST 2

Forbrukerne har godt av større kommuner…. 2012: NHOs årskonferanse. Direktør i forbrukerrådet Randi Flesland er villig til å gjennomføre kommunesammenslåinger ved tvang. Knut Aarbakke, leder for Akademikerne, satser på «frivillig tvang» «Å flytte en kommunegrense er omtrent som å flytte en kirkegård – du kan ikke regne med støtte fra de som holder til der.» Fagdirektør i Forbrukerrådet, Terje Kili i NHO- magasinet 1/12 REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST 3

Debatten om kommunestrukturen handler om to forhold: Hva bør skje – og hvem skal bestemme? 1.Bør kommunestrukturen endres vesentlig? Dette er en diskusjon om hvordan dagens kommuner lykkes i å løse sine oppgaver – og en diskusjon om kommunesammenslåing vil gi bedre lokaldemokrati og bedre resultater/ tjenesteyting - økonomisk eller kvalitetsmessig. 2.Hvem bør ta avgjørelsen om sammenslåing av kommuner? Stortinget har i de siste 20 år lagt til grunn et vedtak om at sammenslåing av kommuner skal være frivillige: ”Stortinget ber regjeringen legge til grunn at framtidige endringer i kommunestrukturen ikke skal omfatte kommuner der kommunestyret eller innbyggerne i en folkeavstemming, har gått imot kommunesammenslåing” (Stortingsvedtak 1. juni 1995). REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

Kommunereformen – kritiske merknader Kommunereformen later til å bli det mest omfattende reformforslaget i offentlig forvaltning siden formannskapslovene ble vedtatt. Det er svært betenkelig at grunnlaget for dette reformframstøtet er en utredning fra et lite og smalt sammensatt utvalg som har arbeidet i litt over to måneder. Mange av de fremste forskningsmiljøene som har arbeidet med problemstillingene i årevis er ikke representert. Det gjennomføres ikke noen høring på forslagene. Regjeringen ønsker ikke å lytte til motforestillingene. Regjeringen fremmer forslag basert på svake eller endatil feilaktige framstillinger av den kommunale virkelighet. REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST 5

Kommunereformen – kritiske merknader Vabo-utvalget bygger på et mandat som framstiller samarbeid mellom kommuner som et omfattende demokratisk problem. Denne premissen er hentet fra regjeringsplattformen. To av medlemmene i Vabo-utvalget (Vabo og Borge) har i en rapport fra BI for få år siden på grunnlag av en regnefeil framsatt påstander om at det er 6000 interkommunale samarbeid i Norge. Ny forskning viser at omfanget av samarbeidet er langt mindre, men Vabo-utvalget hevder at dette må være feil. Uansett omfanget av samarbeid mellom kommunene kan det ikke være et større demokratisk problem at kommuner kjøper tjenester av hverandre, enn at tjenester konkurranse-utsettes eller kjøpes av private. Omfanget av kjøp av tjenester er ikke omtalt. REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST 6

Kommunereformen – kritiske merknader Innbyggerundersøkelsen dokumenterer at innbyggerne er langt mer tilfreds med de viktigste kommunale tjenestene i de minste kommunene og at tilfredsheten faller med økende kommunestørrelse. Denne undersøkelsen viser også at lokaldemokratiet fungerer best i de små og dårligst i de store kommunene. Vabo-utvalget hevder at dette skyldes at befolkningen i de små kommunene er eldre og har lavere utdannelse enn i de store kommunene og at de små kommunene har bedre økonomi. REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST 7

GJENNOMSNITTSSKÅR HELSESTASJON, OMSORGSBOLIG, HJEMMESYKEPLEIE, SOSIALTJENESTEN OG PLAN OG BYGNING

GJENNOMSNITTSSKÅR BARNEHAGE, SFO, GRUNNSKOLE, BARNEVERN OG SYKEHJEM

GJENNOMSNITTSSKÅR FOLKEBIBLIOTEK, KOLLEKTIVTRANSPORT OG BRANNVESEN

Innbyggernes mulighet for å påvirke administrative og politiske beslutninger i kommunen? Ant NFornøydMisfornøydDifferanse Mindre enn 5’38,825,713,2 Mellom 5’ og 20’32,429,72,7 Mellom 20’ og 110’28,929,7-0,8 Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger 24,133,9-9,8 REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST 11

Hvor lett eller vanskelig mener du følgende er i din kommune? Å klage til kommunen Ant NFornøydMisfornøydDifferanse Mindre enn 5’35,820,615,2 Mellom 5’ og 20’23,123,8-0,8 Mellom 20’ og 110’18,124,3-6,2 Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger 13,027,0-13,9 REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST 12

Hvor lett eller vanskelig mener du følgende er i din kommune? Å få rett person i tale Ant NLettVanskeligDifferanse Mindre enn 5’52,617,535,1 Mellom 5’ og 20’37,622,714,9 Mellom 20’ og 110’28,224,53,7 Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger 18,030,0-12,0 REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST 13

INNBYGGERNES KONTAKT MED KOMMUNEN. DIFI

Stordriftsfordeler? Stordriftsfordeler = Fallende gjennomsnittskostnader, store faste kostnader delt på mange brukere: Jernbane, trikk, renovasjon, VA, vareproduksjon. Kommuner driver stort sett med personlig tjenesteyting. Her er det ikke stordriftsfordeler. Men ved spredt bosetting vil det være vanskelig å oppnå full kapasitetsutnyttelse i skoler, barnehager o.l. Stordriftsfordeler og svært spesialiserte tjenester som krever stort befolkningsunderlag ivaretas gjennom samarbeid med andre kommuner. («Interkommunalt») Derfor forventes det ikke at større kommuner gir lavere kostnader for kommunale tjenester. 15 REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

Alternative forklaringsmodeller – Tillit og kontroll. Institusjonell teori? Christie (2001): «Tette samfunn. …. Der synlighet og gjensidig avhengighet er stor» og «Løse samfunn med usynlighet og uavhengighet» Sosial kontroll. (Nærhetseffekten) «Det lille samfunn er i høy grad preget av at det enkelte menneske er synlig for de fleste andre i alle sine aktiviteter……Og hva som ikke direkte sees, får man høre om…» «Vi kontrollerer hverandre, alle sammen, hele samværstiden…et smil eller en rynke, et nikk eller en svak hoderysten…» «Med den primære kontroll har jeg i tankene alle de former for belønninger og straffer som springer ut av og er bygget inn i det vanlige samvær» «I de store system med høy grad av indre differensiering vil derimot byggeklossene være roller, ikke personer…..Vanskelighetene øker ved at arbeidsplassene er store slik at kontaktflaten mellom de enkelte blir beskjeden» ……..«Med den sekundære kontroll tenker jeg på tiltak som……er overtatt av personale med avvikskontroll som sin spesielle siktemål» REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST 16

Lavere sykefravær i de minste kommunene Sitat Kommunal Rapport: "Rådgiver Hanne Børrestuen i KS sier at KS ikke har sett at det er systematisk forskjell i sykefraværet mellom kommunene utfra størrelse. - Det vil være interessant å følge utviklingen i sykefraværet i små kommuner over tid. Vi har ikke noe kunnskapsbasert forklaring på hvorfor sykefraværer er lavere i mindre kommuner. Men én forklaring kan være at sykefraværsarbeid mye handler om forankring. En må få med hele organisasjonen, både i bredde og oppover til ledelsen. Det kan være enklere å få til slike prosesser i kommuner som ikke er for store." 17 REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

Hvem bør bestemme? TNS Gallup har undersøkt velgernes holdninger til kommunesammenslåing for Lokalsamfunnsforeningen Dersom det blir foreslått å slå din egen kommune sammen med én eller flere nabokommuner, i hvilken grad vil du være for eller mot en slik sammenslåing? 40% er mot 60% er for. (Kommentar: 40% av befolkningen bor i kommuner med færre en innbyggere) 18

Hvem skal bestemme om kommunen din bør slås sammen med en eller flere nabokommuner? AlleApHFrpUsikker/ vet ikke Kommunens innbyggere: Kommune- politikerne: Fylkes- politikerne: Stortinget:

Tvangsssammenslåing har liten støtte og folk mener sammenslåing skal avgjøres lokalt. Bør sammenslåing av kommunen din være basert på frivillighet, eller bør den kunne slås sammen med tvang? Basert på frivillighet: 65% Kan bruke tvang: 33% Vet ikke: 2% Hvem skal bestemme om kommunen din bør slås sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunens innbyggere: 50% Kommune-politikerne: 16% Fylkes-politikerne: 13% Stortinget: 20% REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST 20

Interkommunalt samarbeid er alternativet til sammenslåing. Hva tror velgerne er best: Samarbeid eller sammenslåing? Hva tror du gir de beste tjenestene for deg: at kommunen du bor i samarbeider med andre kommuner om levering av tjenester, eller at kommunen din slår seg sammen med en eller flere andre kommuner? At kommunen samarbeider med andre kommuner 57% At kommunen slår seg sammen med andre kommuner 32% Vet ikke 11% REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST 21

Konklusjon: Velgerne ønsker kanskje større kommuner, men ikke tvangssammenslåing. Innbyggerne skal bestemme selv hva som bør skje med deres egen kommune. Bare 20% mener at Stortinget skal bestemme Innbyggernes vurdering av tjenestekvalitet varierer svært sterkt mellom store og små kommuner. Tilfredsheten faller med økende størrelse, for en rekke meget sentrale kommunale tjenester. Lokaldemokratiet: Innbyggernes innflytelse, innsyn, mulighet for å påvirke, mulighet for å få rett person i tale, mulighet for å klage er vesentlig bedre i de minste kommunene og blir dårligere jo større kommunene er. (I følge innbyggerne ) REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST 22

Viktige prinsipper Endring i kommunestrukturen bør være basert på: F akta og ikke løse antagelser og visjoner uten rot i virkeligheten. F rivillighet og ikke tvang fra sentrale myndigheter. F olkeavstemninger – innbyggerne i kommunen er med å bestemme. 23 REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST