BÆREKRAFTIGE EPLER. Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Advertisements

What city is known as the City of Bridges? Hvilken by er kjent for sine mange broer? A.Uniontown B.Indiana C.Pittsburgh D.Johnstown.
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
1 Måling: Metoder Nivåer Validering Churchill kap. 9 Troye & Grønhaug kap. 5 Reve: Validitet i økonomisk administrativ forskning Litteratur:
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
The Lindorff European Credit Outlook 2015
Grønn vekst Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge
Nettverk: Connect to success! Anne Gretland Partner Business and Development Lead, Microsoft Norway Leder og medgrunnlegger av Oda-Nettverk.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Ludvigsenutvalget NOU – fremtidens skole Hovedspørsmålene i utredningen er følgende: Hvilke kompetanser vil være viktige for elevene i skolen,
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
Arild Hermstad Leder for Framtiden i våre hender Utdannet cand politmed hovedfag i samfunnsgeografi Økonomifag og naturvern.
15% økologisk innen 2015 Hva kan UMB bidra med? Geir Lieblein Institutt for plante- og miljøvitenskap Økofestivalen i Sande 25. august 2006.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Havet som blå resept, kilde til sunne og næringsrike proteiner Dag Rune Olsen dekan.
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
Fattigdom og miljøproblemer ses i sammenheng Kortsiktige økonomiske hensyn må vike for langsiktige miljøhensyn.
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Bærekraftige produktvalg
Find Fraud B4 it Finds You!
Innspill fra FNI Arild Moe SAMPET-seminar Voksenåsen, 23 januar 2007.
Oppfriskning av engelskferdigheter
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
GNP per Capita in 1971 Index USA = 100
Ulike måtar for bruken av pronomen
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Kommentarer med et internasjonalt perspektiv
sporing av barn med klokke
Viktoria Stensrud / Nasjonalparken Næringshage
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
Diabetes - Sykdommen som ble et symbol på nødvendigheten av omstilling og samhandling i helsetjenesten.
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
1.
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
. Riktig palme gir 134% karbonfangst på Colombiansk gresslette
Misjon – å krysse grenser
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Kjernekraftens rolle… …i kampen mot klimaendringene
Skadedata og risikoanalyser
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Trends in the norwegian energy sector:
Status for klimakunnskapen 2015 Hvilke endringer observerer vi
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Tverrfaglige tema.
Behind the scene Anders Hattestad ,
BEGYNNELSEN. BEGYNNELSEN Marian de Forest Marian de Forest was an extraordinary woman who contributed greatly to the Buffalo community. A Buffalo native,
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

BÆREKRAFTIGE EPLER

Læringsmål Bærekraftig utvikling – refleksjon – kritisk tenking – ta beslutninger – handlingskompetanse Utarbeidet av Bård Knutsen v/NTNU & Majken Korsager v/Naturfagsenteret

Velg et eple Oppdraget deres er å kjøpe epler til en skoletur Hvilken sort skal du kjøpe og hvorfor? Utarbeidet av Bård Knutsen v/NTNU & Majken Korsager v/Naturfagsenteret

Bærekraftig utvikling

hensyn til menneskerettigheter, levevilkår, helse, kulturelt mangfold og likestilling mellom menn og kvinner fattigdom, fordeling av ressurser, nasjonal og global markedsøkonomi, arbeidsvilkår og inntekter bruk av naturressurser og landarealer, redusere forurensning av natur, unngå tap av biologisk mangfold, minske klimaendringer og forebygge natur- og miljøkatastrofer

Hvilket eple har dere valgt? Hva er hovedargumentet deres? Vurder om argumentet deres bygger mest på økonomiske, sosiale eller økologiske forhold.

“ZaHio” (China): I agree with you, low carbon is a rather new concept in China, all of us ought to support it and we should develop new energy sources instead of oil. “XiYung” (China): Yes, CO 2 is one of greenhouse gases. It stops the heat from escaping into the universe, and helps keep the earth warm. But with too much CO 2, the weather will become warmer and warmer. “Paulina” (Sweden): I agree! It's important to use less CO 2. There is a lot you can do to decrease the emissions of CO 2 by yourself. Jeg syns vi skal kjøpe Pink Lady for det tror jeg alle liker Jeg syns vi skal kjøpe Red delicious for å støtte fattige bønder i Argentina Jeg syns vi skal kjøpe Discovery for de er kortreist og økologisk dyrket Jeg syns vi skal kjøpe Red delicious for det er billigst

Refleksjon Er valget deres et godt valg med tanke på bærekraftig utvikling? Hva gjør et valg mer bærekraftig enn andre? Hvorfor bør vi ta hensyn til flere perspektiver når vi snakker om bærekraftig forbruk? Hvordan kan dere bidra til en bærekraftig utvikling når dere handler produkter?