Den grunnleggende ferdigheten å regne i naturfag 8. – 11. trinn Utarbeidet av Audun Rojhan OlafsenHøgskolen i Østfold Per Arne BirkelandUniversitetet i.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Advertisements

Litt om stjerner og planeter Klikk deg frem .
VERDENSROMMET Av: Hannah.
Forside/oversikt Fag / tema Kroppsøving og Excel Trinn trinn
Målene for regning og bruk av regnestrategier
HANNE’s FOREDRAG OM ROMFART
Verdensrommet Hvordan ble det til? FAG: NATURFAG TRINN: 9
Litt om stjerner og planeter Klikk deg frem .
Vårt solsystem.
Etterutdanningskurs Grunnleggende ferdighet å kunne regne i alle fag Mat og helse trinn Utarbeidet av Elise Klaveness, Høgskolen i Vestfold.
Emne C: Praktisk bruk av matematikk Klepp ungdomsskule.
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Den grunnleggende ferdigheten å kunne regne Introduksjon.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker - Skiftetøy - Påkledning - Tur.
Å stimulere og videreutvikle barns nysgjerrighet i matematikk/antall, rom, form Realfagsatsning Vestre Toten Kommune, 25. februar 2016.
SOLSYSTEMET Samantha Gibby Grade 3 Pleasant Ridge Elementary.
Elektrisitet på barnetrinnet Grunnbegreper og praktiske forsøk Roy Even Aune Berit Bungum Vitensenteret Skolelaboratoriet i Trondheim.
Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
De viktigste himmellegemene LINK: 49&selectedLanguageId=1&title=de_viktigste_himmellegemene.
Olje og gass Petroleum - fossilt brennstoff. Oljeeventyret Kol kjem av gamle sumpskogar som har rotna under stilleståande og oksygenfattig vatn. Råolje.
| Lær lettare Studieteknikk for meir effektiv læring.
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Elektrisitet. Hva er elektrisitet? Det er ikke lett å forklare hva elektrisitet er.  Vi ser den ikke fordi at den er usynlig  Vi lukter den ikke og.
Solsystemet vårt. Jorda sammen med sju andre planeter hører til solsystemet vårt som ligger i galaksen Melkeveien. Planetene befinner seg langt fra hverandre.
GeoGebra “En gratis dynamisk matematisk programvare til bruk i skoler”
KRAFT OG BEVEGELSE Fysikk.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Matematikk 101 og 102.
Et lett utvalg av resultater fra Sjøstrand skole
Forelesning 3: Mekanikk og termodynamikk
Elektrisitet og magnetisme
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Tabeller og grafer B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Bevis i matematikk- undervisningen
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hva er realfag? B – Samarbeid
Elektronisk løgndetektor
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Gjennomføring etter 5 år
Oppfølging av Høstrapporten
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Teknologi og utforsking Elektrisitet
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Eine og Andri på viktig oppdrag
Solsystemet vårt.
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
Horisontkunnskap B – Samarbeid
MÅLING AV SOLHØYDE Grublespørsmål
Planetslette B r e t t e k a n t Store stjerner
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Utskrift av presentasjonen:

Den grunnleggende ferdigheten å regne i naturfag 8. – 11. trinn Utarbeidet av Audun Rojhan OlafsenHøgskolen i Østfold Per Arne BirkelandUniversitetet i Agder

Å regne i naturfag ”Å regne i naturfag er å bruke tall og beregninger for å registrere og utarbeide resultater fra ens egne målinger og å lage tabeller og diagrammer med naturfaglig innhold. Å regne innebærer også å bruke og tolke formler og modeller fra virkeligheten samt bearbeide og tolke ulike typer data.”

Hensikt med kurset Å synliggjøre betydningen av å kunne regne i alle fag Å prøve ut noen av eksemplene fra kurset

Gruppediskusjon Deltagerne diskuterer i grupper erfaringer og eksempler på å regne i naturfag på sitt trinn. Drepte pr. år Gjennomsnittsfart på samme vei

Tall og algebra Læringsmål: Sortere etter ulike kriterier, telle opp, gjøre overslag Viktige spørsmål: Hvilke kriterier brukes for sortering? Hvordan gjør vi et overslag over hvor mange av hver sort? Hvordan dokumentere resultatene av sorteringen?

Eksempler, sortering Kjemi: sortere stoffer i faste, flytende og gasser. Dokumentasjon: tabell Geologi: sortere bergarter i avsetningsbergarter, omdanningsbergarter og smeltebergarter Sortering av salter i klorider, nitrater, karbonater, sulfater

Eksempler, små tall Bør ha arbeidet med standardform i matematikk Små tall: størrelsen på atomer, bakterier og virus Atom: diameter i cm mellom 1,0 ∙ og 5,0 ∙ Bakterie: lengde i cm mellom 2,5 ∙ og 2,0 ∙ Virus: lengde i cm mellom 2,5 ∙ og 3,0 ∙ (fra Sirkel 9A)

Eksempler, store tall Planetenes avstand fra sola, målt i km Merkur5,8 ∙ 10 7 Venus1,08 ∙ 10 8 Jorda1,5 ∙ 10 8 Mars2,28 ∙ 10 8 Jupiter7,78 ∙ 10 8 Uranus1,43 ∙ 10 9 Neptun4,52 ∙ 10 9 Pluto5,96 ∙ 10 9

Tall og algebra Læringsmål: å bruke regneferdighet i formelutregninger Ikke mye formelbruk på u-trinnet, men mer på videregående skole. Komme fram til formlene, bruke formlene og vurdere svarene Kurt kjører med en gjennomsnittsfart på 72 km/t i 3 timer og 12 minutt. Hvor mange km kjørte han?

Eksempler, fysikk Elevøvelse med voltmeter, amperemeter, strømkilde og lyspærer for å komme fram til Ohms lov. (Trigger 9 s. 164) Regneoppgaver med Ohms lov i Tellus 9 oppg. 4,34 og 4,35. Elevøvelse og beregninger av viklinger på spoler og spenning Trigger 9 s. 190.

Eksempel, biologi Eventuelt samarbeid med Mat og helse. Regne på energiinnhold i mat og sammenlikne med forbruk av energi. Aktuelle spørsmål: hvor stort er energiinnholdet i frokosten din, i matpakka di, i ulike mengder godteri? Hvor lenge må du bevege deg for å bruke opp en viss mengde energi? Er det forskjell på jenter og gutter, unge og gamle, idrettsutøvere og mer stillesittende personer? I Trigger 8 s. 128 er det oversikt over næringsinnhold i matvarer.

Geometri Læringsmål: Å se etter geometriske former i planter og dyr, å se etter symmetri i planter og dyr og å undersøke om det gylne snitt forekommer i mennesker, planter og dyr Viktige spørsmål: Hvilke former ser dere? Begrunn svarene. Viktig å lære seg å argumentere. Jo høyere trinn, jo klarere krav til argumentasjon

Eksempler, gylne snitt I menneskekroppen: forholdet mellom hele kroppslengden og avstanden fra navle og ned forholdet mellom underarmen og avstanden fra albu til håndledd forholdet mellom et ledd og det neste i Fibonaccis tallrekke Hvorfor fibonaccis tallrekke naturen?

Målinger Læringsmål: gjennomføre praktiske målinger og bli kjent med måleapparater. Få erfaring med den naturvitenskapelige arbeidsmåten. Matematikk er et redskapsfag for naturfag Med økende alderstrinn diskuteres feilkilder ved målingene

Eksempler, måling av puls Resultatene kan føres inn i tabell for så å diskuteres. Hva er kjennetegn på at elevene er i god form? DatoHvilepulsPuls rett etter trening Puls 2 min etter trening Puls 4 min etter trening

Eksempler, vinkelmåling Optikk: måling av innfallsvinkel, refleksjonsvinkel og brytningsvinkel Spørsmål til elevene: hvordan er disse vinklene i forhold til hverandre?

Eksempler, tid Stafett der det opplyses om en idealtid. Viktig spørsmål: Hvor fort/sakte må deltagerne bevege seg for å nå idealtiden? Gjennomsnittstid per deltager?

Statistikk Læringsmål: tolke, lage og begrunne valg av diagram Diagrammer finnes i lærebøker, aviser, nettsider som og

Eksempel Gjennomføre smelting av is, oppvarming av smeltevann og koking av vann for deretter å lage kurve. Hvordan viser vi i diagrammet at temperaturen er konstant ved smelting og koking? Her er en praktisk situasjon utgangspunkt for diagrammet.

Eksempel Her er en tabell utgangspunkt for et diagram. Tabellen viser sammenheng mellom antall karbonatomer og kokepunkt (Tellus 10) Hydrokarbon Antall C-atomerKokepunkt i grader Butan40 Heksan670 Oktan8126 Dekan10175 Heksadekan16280

Eksempel, energiforbruk S. 209 og 210 i Tellus 10 viser diagrammer over Norges energiforbruk og verdens energiforbruk. Hva forteller diagrammene? Elevene lager 3 spørsmål til hvert diagram.

Diskusjon Hvordan arbeide med den grunnleggende ferdigheten å regne i naturfag? 1.Regne der det dukker opp i naturfagboka, f. eks under Ohms lov 2. Koble naturfagemner til matematikkfaget når det er naturlig, for eksempel under arbeid med standardform og store og små tall. Naturfag bidrar med atomstørrelse, avstander i verdensrommet. 3. Lag flerfaglige emner der den grunnleggende ferdigheten å regne kommer inn i flere fag, for eksempel temaer Helsa vår. Erfaringer fra deltagerne?