Lønnsom vekst gjennom langsiktig FoU-satsing BIAs Vareproduksjonsdager 2008 Teeness har hatt lønnsom vekst som ett av fokusområdene i strategien i flere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Advertisements

Verdiskapning i lys av fremtidens materialkretsløp Trondheim 9 februar, 2006 Bernt Saugen, Tomra Effektiv produksjon II:
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Restrukturering av eierskap, drift og finansiering
Organisasjon. Hva er SAP ? Arne Kjetil Nilsen Gruppeleder for Virksomhetssystemer i Allianse solutions AS.
En merkavare i endring…
Nytt østfoldsykehus.
1 BYGGEPOLITIKK Valgkampkonferansen 29. juni 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
Hvorfor trenger vi patenter
NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005 Olav Volldal Konsernsjef Kongsberg Automotive.
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
Anvendelse av verktøyene
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
Yara – kunnskap for et bærekraftig landbruk. Date: Page: 2 Yara business struktur Nedstrøms OppstrømsIndustriell.
Vilje til forskning Kommentarer fra Elkem av Konserndirektør Svein Sundsbø 7. april 2005.
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
SUKSESS ELLER FIASKO I PROSJEKTER TIDLIGE ”SYKDOMSTEGN”
Selbu-seminaret 2011 Hva innebærer det for bedrifter å ”basere sin virksomhet på” kunnskap og kompetanse i relasjon til NTNU Øyvind Mork Adm. dir. Asplan.
Initials/subject/1. initials/subject/2 initials/subject/3 Hva er bærekraftig? Noen spørsmål: Hva kreves for å være bærekraftig? Økologiske, økonomiske.
Kitron ASA Resultatpresentasjon 3. kvartal Hovedpunkter Q Økt effektivitet og høyere bruttomarginer bidrar til positivt resultat i 3. kvartal.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
PRODUKTIVITET
PoP-korn Studie av utviklingsprosessen i Norsk vareproduserende industri Resultater fra en spørreundersøkelsen i Norsk industri Richard Hilmes, Trondheim,
Konkurransekraft på heimebane
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Globalisering og norsk bildelindustri.
Skogn Næringspark Olav Dehli. 2 Bakgrunn ▪ Retningslinjer fra Konsernsjef: ▪ Carry through the turnaround process and improve earnings throughout.
PURCHASING SERVICE – FI DEPARTMENT 1 "Hvorfor er leveringskontrakter og samarbeidsavtaler med CERN av spesiell interesse?" 5 April 2006.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
innovasjon i Infrastruktur
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
”Innovasjonsmodell Rogaland”
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. HP Confidential. For.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Knut Haanæs1 Sesjon 7: Strategiske endringsprosesser Knut Haanæs, Ph.D Handelshøyskolen BI.
Et konkurransedyktig grønt næringsliv NFD Innspillskonferanse Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
Integrasjoner og 360°.
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Cambi AS Skysstasjon 11A Pb 78 N-1371 Asker Norway Tel: Fax: Cambi presentasjon Bioenergi.
# Mobilitet Morten Torp Avis Budget Group Norway Sales & Marketing Director Ruters strategi­dokument M2016 tar steget fra kollektiv­trafikkstrategi til.
Kompetanse som viktigste innsatsfaktor 24. januar 2013 Per A. Sørlie Administrerende direktør.
Stolt eierskap Grunnlag for verdiskaping Fellesforbundets landsmøte Aker ASA konsernsjef Øyvind Eriksen Oslo, 11. oktober 2015 Stolt eierskap.
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
Presentasjon 3. kvartal 31. oktober 2001 Konsernsjef Fredd Causevic.
Gudbrand Rødsrud Teknologidirektør Forretningsutvikling Borregaard.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim. Et skifte.…
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
Citations and citation databases
Program – Nye aktører og forretningsmodeller i petroleum og el
Forskningspolitiske konferanse 2016
Design driven Innovation Programme (DIP)
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Vaccine Delivery in Developing Countries
Prosjektforslag 6 Eksperter i Team - Gullfakslandsbyen 2008
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Lønnsom vekst gjennom langsiktig FoU-satsing BIAs Vareproduksjonsdager 2008 Teeness har hatt lønnsom vekst som ett av fokusområdene i strategien i flere år. Satsingen på FoU har gitt en stor generisk vekst og gode økonomiske resultater. FoU-sjef Knut S. Stokland, Teeness ASA

Innhold  Produktene, kundene, bedriften  Tilbakeblikk  FoU virksomheten siste 10 år  Teeness anno 2008  Utfordringer framover

Vibrasjonsdempet verktøy

Teeness i nøkkeltall 2007 Beliggenhet:Ranheim, Trondheim Antall ansatte:115 Eksportandel:98% Omsetning:175 mNOK Resultat:32 mNOK Eiere:Lokale Veksttakt:> 20% årlig Investeringsnivå:ca 15% av omsetningen FoU-andel:10-12% av omsetningen

Our contribution for the Olympic games ! Forbrenningskammeret maskinert ut med verktøy fra Teeness

Produkter  Ca 550 standard artikler  Ca 250 spesial pr år  Ca stk i 2007  Over 30% av omsetning fra produkter yngre enn 5 år  Nylansering 2 ggr pr år  Patentbeskyttet av Teeness

Dia 450mm, Vekt 6,3 tonn, Lengde 7,2m, Max overheng 4,6m Verdens største dempede borstang

Hovedprosesser  Utvikling, –fra forskning til ferdig produkt  Produksjon –Maskinering –Overflate- og varmebehandling –Montasje & pakking  Markedsføring –Spesialprodukter –Teknisk markeds og salgsstøtte

Salg og distribusjon Market coverage in 60 countries with sales personnel and technical specialists for direct technical and commercial service to the end-user. In addition there is a well developed industrial distributor network. Global computer network connects sales offices, central warehouses and production plants. Deliveries from three central stocking points on different continents to end-users within 24 hours. In 19 well-equipped Productivity Centers around the world customers and Coromant personnel are trained in tooling solutions for increased productivity

Vår historie… år med industriell virksomhet i Trondheim. Våre forfedre: Grunnlagt 1897: Grunnlagt i 1908: Store endringer i bedriftsstruktur, produkter og navn i perioden Konsentrasjon om dempede verktøy.

Utviklingen

Strategien fra ca år 2000 Lønnsom vekst gjennom fokus på.  Nye produkter  Økt Markedsinnsats  Produktivitetsforbedring  Organisasjon og systemer Involvering i forskningsaktiviteter og oppbygging av egen forskningsaktivitet og kompetanse er sentralt virkemiddel

Hovedinnsatsområde Nye Produkter  Tydelige mål knyttet til lansering.  Økt kapasitet.  Bedre kompetanse i grunnleggende teknologi.  Forbedret utviklingsprosess-, metoder og verktøy  Kunnskaps- og forskningsbasert produktutvikling.  Forbedring av produkt dokumentasjonsystemer

Hovedinnsatsområde Markedsstøtte  Bedre og tettere samarbeid med kunden, faste fora.  Varemerke og tydelig profilering  Økt kapasitet og kompetanse  Mer og bedre salgsstøttemateriell,  Informasjons og kursaktiviteter

Hovedinnsatsområde Produksjon  Investering i ny teknologi. Utskifting og utvidelse av maskinparken.  Innføring av nye prosesser.  Ny organisering – selvstyrte grupper  Kompetanseutvikling i alle ledd  Ny fabrikk.

Hovedinnsatsområde Organisasjon  Flat organisasjon med stor medarbeiderinnflytelse  Kompetansefokus. Kartlegging, planlegging, utvikling.  Lønnsom kommunikasjon.  Tydeliggjøring av roller

ÅrTittelNFR ref.Industripartnere 1994 – 1999 Mekatronikk metodeutviklingMekanor9 industribedrifter 1997 – 2001 Integrert produktutvikling. Fellesprosjekt Produktivitet industribedrifter 1998 – 2001 Vibrasjonsfrie verktøy 2005, Teknologi og metodeutvikling VARP og P Partsbasert ledelseutvikling (PALU) Utvikling av gruppeorganisering Lønnsom kommunikasjon BU 2000 HF (LO/NHO) Siemens, Akre Verdal, Elkem 1998 – 2005 Produktutvikling og produksjon, Fellesprosjekt VARE MAT og P industribedrifter 2005 – 2006 Graddannelse og Sponbryting ved maskinering Vareprod & materialforedling Maskineringsforum Engasjement i forskningsrådsprosjekter, avsluttede.

Engasjement i forskningsrådsprosjekter, igangværende ÅrTittelNFR ref.Industripartnere Avanserte verktøy og robust prosessautomatisering Vareprod & materialforedling Volvo Aero Norge AS og Teeness ASA SFI NORMAN - NORM - CREAM - RAMP SFI11 industribedrifter 2009?Med på 3 nye prosjektsøknaderBIA

Hva er vårt mål? Vi skal være en World-Class Manufacturer Det innebærer: –Best i verden innenfor vårt primære forretningsområde –Like god som de beste på det vi gjør for øvrig

Teeness i 2008  Heleid selskap i Sandvik konsernet, som integrert del av Sandvik Coromant  Profileres som Sandvik Coromant sitt kompetansesenter på vibrasjonsdempede verktøy.

Sandvik Tooling Sandvik Mining and Construction Sandvik Materials Technology 2007: Sales, MSEK. Margin, % 24,70033,10022, ROCE, % Sandvik – Global leader

Research and Development – a driver for growth and profitability  SEK >2,7 bn  2,300 employees within R&D  >4,800 patents  New products – a pre-requisite for profitable growth

Teeness sin rolle i Sandvik Coromant  Teeness is the Center for Anti-vibration Tools within the brand Sandvik Coromant.  At Teeness we are responsible for; – Research and Development – Product and Application support – Supply of Tools The definition Anti-vibration Tools include tool damping technology for the complete system from machine interface to the cutting edge.

Utfordringen  Må lede an i innovasjon og utvikling innenfor kjernekompetansen.  Bedriften må greie å kombinere effektivitet og fleksibilitet  Yte ennå større service overfor salgsleddet – kompetansekrevende produkter