VISIT opplevelser nAMDALEN Reiselivsprosjektet visit namdalen Søknad NTFK og regionale fond - 21.5.13.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
Advertisements

Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
– Løsningen er kunnskap: Verdiskaping – hvem, hva hvor? Et innovativt Nord-Norge Markedsinnovasjon er og merke- varebygging i Nord-Norge; hvordan få det.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
PRESIDENT ELECT TRAINING SEMINAR | 1 STYRKE ROTARY – VI ER HVA VI GJØR Inger-Britt Zeiner, Rotary Public Image Coordinator sone 16.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Spydspiss og Merkevare i et internasjonalt opplevelsesmarked
Kommersialisering av teknologi som satsingsområde for Trondheimsregionen Workshop 5. mars 2014 Berit Rian, leder Næringsrådet og adm. Direktør NiT.
Valdres Destinasjon AS
Samhandlingsreformen Et livslangt pedagogisk prosjekt???? Hva har vi fått til i Nord-Trøndelag? Eli Hansen
Frostating på Frosta juni Reisemål med Olavsarven som plattform - Fylkesråd Susanne Bratli Frostating på Frosta juni 2008 Reisemål.
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
NORDENS GRØNNE BELTE for en bærekraftig utvikling i Jämtlands län, Nord-Trøndelag og Sør-Trøndelag Miljøsertifisering i en hel region ISO / EMAS.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Samkommunestyret – Grete Ludvigsen 1 Orientering til samkommunestyret Samkommuneplan.
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Samhandlingsprosjekt psykisk helse Samarbeidsutvalget 01. mars 2010
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Hva skjer akkurat nå? Ny organisering i Sosial-, helse- og barnevernsavdelingen hos Fylkesmannen Embetsoppdraget/samhandling. Familieveiviserprosjektet.
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Nasjonalparksenter –informasjon, naturveiledning og verdiskaping i verneområdene Kirsten Thyrum, DN.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Gauldalskonferansen 2011 Gunnar Sund
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Innherred En vekstkraftig evig grønn ungdom
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?
Samhandlingsprosjekt psykisk helse Kick-off Midtre Namdal Samkommne 03
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Utviklingsfondet for skogbruket Skogprogrammet Bidrag til FoU – fokus på fremtiden Kristin Danielsen Avdelingssjef Landbruk og marin virksomhet Norges.
Trondheim MIDTRE NAMDAL REGIONRÅD FLATANGER, FOSNES, NAMDALSEID, NAMSOS, OVERHALLA Trondheim KOM SAMMEN Konferanse om interkommunalt.
Kompetansemegling i Rogaland
Regionale forskningsfond
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen Innherred Samkommune Levanger, Frosta, Verdal Ytre Namdal Bindal, Leka, Nærøy, Vikna Indre Namdal.
Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø Foto: Hans Erik Elmholdt.
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Næringsutvikling og verdiskaping Kultur- og naturarv som utgangspunkt for verdiskaping og næringsutvikling Verdiskapingsprogrammet for kulturminner 4 år.
VISIT Stiftelse NAMDA LEN Reiselivsprosjektet visit namdalen Styringsgruppemøte #8 – Namsos.
U TVIKLINGSPROGRAMMET L IERNE Lierne Utvikling AS Sikre, skape og utvikle 130 arbeidsplasser i Lierne.
Nye kommuner – nye roller for bibliotekene Status mai 2016.
Næringslivets utfordringer og muligheter i Namdalen – fra et regionalt perspektiv Terje Sørvik fylkesråd for miljø og regional utvikling.
Virksomhetsutvik ling gründerlab kompetanseformi dling.
NÆRINGSLIVSAPPARATET – KOORDINERTE OG PROFESJONELLE HVA ER NÆRINGSLIVETS BEHOV? v/Marit Dille – sentral aktør i næringslivet i Ytre Namdal.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
MODUM – SIGDAL - KRØDSHERAD Turistnæringen i Midt Buskerud Diskusjonsgrunnlag som innledning til en ny reiselivsatsing !
Regionalt utviklingsprogram Møte Fylkeskommunen har lyttet på kommunene – kortere og spisset RUP Lettere å sette seg inn i hva RUP innebærer.
REGIONALPARK HALDENKANALEN
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Nord Troms – et bærekraftig reisemål
Pedagogisk-psykologisk tjeneste PPT Nord-Trøndelag
Nettverk for karriere-veiledning
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Samarbeidsstrukturer i Nord-Trøndelag Samhandlingsreformen
Samarbeid som løfter alle
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Melhus Henning Irvung | seniorrådgiver
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

VISIT opplevelser nAMDALEN Reiselivsprosjektet visit namdalen Søknad NTFK og regionale fond

1. Hva har vi gjort 2. Hva nå? 12 Reiselivsprosjektet visit namdalen

Samarbeid For at kundene skal få det de ønsker, må de enkelte produktene settes sammen til en helhetlig opplevelse.

Reiselivsprosjektet visit namdalen

Historikk Reiselivsprosjektet visit namdalen Historikk 2004 møte Namdalstinget 2006 rapport Børre Berglund 2006 møte reiselivet i Namdalen 2007 prosjektforslag Reiselivsnettverk Namdalen 2009 – 2011 prosjekt Reiselivsnettverk Namdalen 2010 – 2013 prosjekt felles nettportal for Namdalen prosjekt Visit Namdalen

Hva Reiselivsprosjektet visit namdalen Konklusjon i sluttrapporter - reiselivsnæringa i Namdalen er mer enn overmodne for å formalisere samarbeidet! - dette har vi holdt på med i 25 år, nå må vi slutte å prate, nå gjør vi det! Arbeidet i Visit Namdalen har vært drevet av reiselivsaktørene i hele namdalen Fra prosjekt Visit Namdalen til DESTINASJONSSELKSAP VISIT NAMDALEN

produktutvikling Living the brand God og Personlig kundebehandling Lojale kunder og gjestfrihet Kvalitet Konkurransedyktige Kurs/Opplæring Gjenkjøp og lojalitet

Prosjektmål - STATUS 1. Identitet/posisjon – hva skal Namdalen være for hvem 2. Forankring/involvering 3. Organisering – formalisert samarbeid som skal eksistere på permanent basis 4. Felles nettportal

Mål 1: involvering/forankring

Visit Namdalen arbeidsgruppe Trygve Ebbing Firmaet Albert Collett Bjørn Tore Hals Rock City Turid Bredesen Namsskogan Familiepark Linn Ofstad Foreningen Namdalskysten Ole Martin DahleNorway Nature AS Gunn Anita Totland Lierne Nasjonalparksenter Tone Fornes Grong Fritidssenter BA Marit Halvorsen NamNamdalen Anita Østby Norsk Revyfaglig senter Regionrådenes utvalgte representanter Reinert Eidshaug Ytre Namdal Per Olav Tyldum Midtre Namdal Skjalg Åkerøy Indre Namdal May Britt Hansen Trøndelag Reiseliv Bente Snildal Midtre Namdal samkommune Utvikling

forankringsmøter Innovasjon Norge NTFK Kontaktforum for reiselivet i Trøndelag Grong Fritid + prosjekt felles nettportal for Namdalen Miljø og Landbruk – fokus på lokal mat og reiseliv Fosnes Kommune ledelsen + aktører Reiselivsaktører i Namsos Ytre Namdal Regionråd/Kystgruppen Nærøy kommunestyre sammen med NYN Vikna kommunestyre sammen med NYN Namsos Rotary Namdalseid kommune ledelsen Namsos Kommune ledelsen Namdalseid kommunestyre Overhalla kommunestyre (står for tur) Resten av kommunestyrene )står for tur) Status gjennomførte «innsalgsmøter»: Innovasjon Norge Overhalla Reiselivsforening Kommunestyre i Overhalla Spydspiss Namsen Alle ordførere i region Namdalen NYN Foreningen Namdalskysten Aktørene i Ytre Namdalen (workshop på Vega) Indre Namdal Regionråd KIIN Midtre Namdal Namdalshagen AS Namsos Næringsforening Trøndelag Reiseliv AS Trøndelag Reiseliv markedsråd Visit Namsskogan

Etablering og mobilisering Roadshow Avtalesignering Få på plass organisasjon og nettportal

Mål 2: identitet/posisjon

Merkevaren namdalen WORKSHOPS m aktører Tydelig Merkevare – unik og attraktiv Bedre enn noen andre Fiske, friluftsliv, felleskap Lidenskaplige, amatør, familie

felles visuell identitet Et felles merke/allianse Langsiktig strategi for å forsterke kvaliteter Felles forståelse for hvordan namdalen skal oppfattes Synergi I markedsarbeidet Visit Namdalen som stedsidentitet og alliansemerke.

Valgt merkeløfte I Namdalen lover vi deg at du skal få oppleve : ! ?

fiske

friliuftsliv

fellesskap Bedre enn noen andre norske destinasjoner!

Den lidenskapelige Fiske og friluftsliv

amatøren Fiske og friluftsliv

Hele familien Fiske og friluftsliv

Merke personlighet “en grønn litt slitt jaktjakke, en middelaldrende trønder med sneip, og grønne gummistøvler.” FR A Ut fra dette ble det i gruppearbeid utarbeidet retninger for hvilken personlighet vi ØNSKER å ta og å visualisere gjennom logo, design, foto og produkter.

til Barsk Naturnært vennlig

til Barsk Naturnært vennlig

logo Grafisk design

Vi bygger merkevare tiltak Produktutvikling Vertskapsrollen Kommunikasjon, PR og sosiale medier Grafisk design og visuell utstråling

Mål 3: organisering

Miljø & bærekraft Norge som et bærekraftig reisemål MÅL Å bruke vår unike natur og kultur til nyskaping. Produktutvikling slik at vi skaper et reiselivs- produkt som oppnår høy pris i et nasjonalt og internasjonalt marked. Lønnsomme bedrifter

Nasjonal strategi 1.Økt verdiskapning og produktivtet 2.Flere helårlige arbeidsplasser og solide bedrifter 3.Flere unike og kvalitativ gode opplevelser – høy betalingsvillighet Visit Namdalen som stedsidentitet og alliansemerke.

Trøndelag strategi Verdifulle opplevelser i Trøndelag gjennom kvalitet, samhandling og mangfold Nisjestrategi - fiske Fyrtårnstrategi - Kyst og kystkultur Visit Namdalen som stedsidentitet og alliansemerke.

visit namdalen Har som mål å forankre arbeidet opp i mot den nye nasjonale strategien og trøndersk strategi Reiselivsprosjektet visit namdalen

Rolledeling nasjonalt, regionalt, destinasjon og lokalt Reiselivsprosjektet visit namdalen

Kommunenes roller: Produkteier: offentlige rom, strender, parker etc. Rammesetter: påtalemyndighet, åpningstider, skjenkebevillninger, løyver, areal etc. Utviklingspartner: regionalt fond, næringsplaner, medinvestor, stimulere engasjement i destinasjonsselskap Vertsskapsfunksjon: turistkontor, info, skilting, toalett, fellesgode problematikk som brosjyrer, nettsteder etc.

Organisasjonsform visit namdalen Samvirkeforetak - begrunnelse Enkelt å administrere Stiftes av minst 2 personer Ingen krav til minstekapital ved stiftelse Lett og melde seg ut og inn – gunstig i en oppstartsfase Søkeberettiget til Innovasjon Norge

organisering vedtekter Serviceavtaler Driftsbudsjett Langsiktig finansieringsplan stifelsesdokumenter

finansiering År 1-3 Medlemsavtaler aktører Regionalt fond Indre Namdal Regionalt fond Ytre Namdal Regionalt fond Midtre-Namdal Flatanger kommune NTFK År 4 – Medlemsavtaler aktører Kommunene (14 stk.) Se budsjett og finansieringsplan!!

MÅL 4: felles nettportal m booking

nettportal m/booking Hånd I hånd m trøndelag reiseliv 1. norway.com Namdalen 1 av 5 destinasjoner I trøndelag 1.Trondheim 2.Røros 3.Innherred 4.Namdalen 5.Sør Trøndelagsksyten

Hva nå? Få på plass Finansieringen Stiftelsesmøte Mobilisering, etablering og utviklingsfase Nettportal Oppgaver: 1.Faglig & sosialt nettverk 2.Utvikle “omdømmeraketter” eks. pakker og rundturer 4. Felles visuell identitet Visit Namdalen som stedsidentitet og alliansemerke.

Hvorfor skal ntfk og reg.fond støtte dette? Endelig er Namdalen blitt enige om å samarbeide Enige om merkevarestrategi og fyrtårn Har lagt en langsiktig strategi Inne i en mobilisering, etablering og utviklingsfase Arbeidet drevet frem av aktørene selv Forankringsarbeid – bare positive tilbakemeldinger, har man sagt A må man si B. Kommunestyrer positive, og oppfordret til å ta dette inn i sine strategiske planer samt sette av midler til 4. år Dette er i samråd med nasjonal og trøndersk strategi Nå eller aldri – aldri vært så nært før

produktutvikling Living the brand God og Personlig kundebehandling Lojale kunder og gjestfrihet Kvalitet Konkurransedyktige Kurs/Opplæring Gjenkjøp og lojalitet

vi har trua og gleder oss til fortsettelsen! Reiselivsprosjektet visit namdalen