Presentasjon av bosettingsarbeidet i Rælingen Narges Pourzia avdelingsleder Eli Bolkesjø Sønmør flyktningkonsulent Flyktninge- og inkluderingstjenesten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Bakgrunn: Økende antall bekymringsmeldinger til barneverntjenesten - annen etnisk bakgrunn enn den norske.  Media; kulturelle forhold kan føre til manglende.
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Fagforeningens arbeid for mangfold
Deltaking, inkludering og velferd
Forberedende arbeid felles ruspolitisk handlingsplan Innherred samkommune FORPLIKTENDE SAMARBEID MELLOM KOMMUNENE LEVANGER OG VERDAL.
Bostedsløse kvinner med spesielle behov - erfaringer fra Bergen •Målgruppe: Bostedsløse kvinner med store rusmiddelproblemer - Utsatt for vold - Mistet.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
Joachim Bjerkvik
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
Det flerspråklige bibliotek – mer enn en boksamling!
Nesten lokallag av frivillige organisasjoner i Norge Anslagsvis 10 mill. medlemskap Verdiskapning i 2009: 98 milliarder kr Frivillig sektor er.
FJELL SKOLE 570 elever 30 forskjellige land 77 % to- språklige barn.
Barneverntjenesten ISK
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Ungdomspolitiske møter skal Legge til rette for debatt rundt temaer og prioriteringer som er angitt av: EUs strukturerte dialog med ungdom EUs politiske.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Utdanningsvalg 10.klasse
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Østerdalsgata boliger – gode naboer
Kurs i Trosopplæringsplanen ARBEIDSBOK Torun Pedersen.
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Ny strategiplan mot hiv
Velkommen til viktig oppstartseminar Kjell Erik Øie Statssekretær.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
”Du skal få en dag i mårå...” Faglig forum for kommunalt flyktningearbeid sin landskonferanse 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
NAV Integrering Sandefjord Anette Guldahl. Bakgrunnsinfo om NAV integrering Endringer i høst og dagens situasjon Frivillighet og integrering i Sandefjord.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
INKLUDERING RÆLINGEN KOMMUNE. Alle innbyggere i Rælingen er hele mennesker. Alle innbyggere i Rælingen er en ressurs, ikke en belastning. Alle innbyggere.
Hvordan mennesker med flerkulturell bakgrunn kan gjøre biblioteket til et bedre sted for alle Flerkulturelt samarbeid mellom bibliotek og kommunal voksenopplæring.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Stemmer fra Gaza - Gi oss arbeid og kontakt med verden! En av Norsk Folkehjelps partnere på Gaza-stripen er General Union of Cultural Centres. GUCC gir.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Åpenhet - Raushet - Respekt1 Voksenopplæringen Samfunn –Våre oppgaver i Notoddensamfunnet: –Vi skal bidra til kvalifisering i norsk og samfunnskunnskap.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Kompetanse for mangfold
Skranker i arbeidslivet
Innføringstilbudet for flerkulturelle elever med kort botid i Norge
«Det inkluderende samfunn» - Røde Kors til stede for alle Miniseminar 2- Distriktsårsmøte i Geiranger 2015.
Naturen som møteplass Oslo og Omland Friluftsråd Ingvild Kavli
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
ETIOPIA.
Utdanningsvalg 10.klasse
«Bare plunder og heft» Erfaringer med midlertidig ansettelse og deltidsansattes rett til utvidet stilling i kommunal sektor.
Om sysselsetting blant innvandrere
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Frivillighetserklæring – hva, hvorfor og hvordan?
Boligkonferanse
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Lokalsamfunnets tilrettelegging for et flerkulturelt samfunn
Vil du bli språkhjelper?
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av bosettingsarbeidet i Rælingen Narges Pourzia avdelingsleder Eli Bolkesjø Sønmør flyktningkonsulent Flyktninge- og inkluderingstjenesten i Rælingen kommune

Basis for alt arbeid  Godt samarbeid med lokalsamfunnet og samarbeidspartnere i og utenfor kommunen  God politisk, administrativ, verdimessig, faglig forankring Kan dele tiltakene inn i 3 hovedgrupper  Tiltak rettet mot bolig  Tiltak rettet mot hele mennesket  Tiltak rettet mot arbeid/utdanning

Tiltak rettet mot bolig  Drømmen om egen bolig som motivasjon  Boligkurs med tema hvordan bo i Norge (dugnad, naboskap, forventninger)  Tjenesten holder til i et bolighus, innredet i stor grad som et hjem

Tiltak rettet mot hele mennesket  Helsekurs (migrasjonsfaser, enkel traumepsykologi og selvhjelpsmetoder samt psykisk helse)  ICDP-foreldreveiledning  Kvinnegruppa på torsdager (samarbeid med frivillige)  IMID-prosjekt (inkludering og mangfold i idrett for barn og ungdom med flerkulturell bakgrunn)  Samlivskurs (samarbeid med frivillige organisasjoner)  Kurs i depresjonsmestring (KID)

Tiltak rettet mot arbeid/utdanning  Flerkulturelle arbeidsteam  Samarbeid på tvers av etater  Introduksjonsprogram/norskopplæring på skolen  Leksehjelp for voksne (samarbeid med frivillige)  Jevnlig 4-kantsamtale siste 6 måneder i programmet med avd.leder, jobbkonsulent, flyktningkonsulent og introdeltaker med fokus på hvordan de skal bruke den siste tiden effektivt for å komme seg ut i jobb  Arbeidstreningskurs for menn og kvinner  Oppfølging av arbeidsgivere

Nøkkelord er BALANSE  Balanse mellom å vise omsorg og samtidig ha forventninger, ut fra ressursene til enkeltmennesket  Ekte tro på flyktninger åpner øynene våre for deres ressurser  Vis omsorg – uten omsorg ser man kun begrensninger  Vær forberedt på motstand, det som er nytt og ukjent kan være skremmende for dem  Når flyktningene mister troen på seg selv, så gir vi dem aldri opp

Utfordringer:  Voksne flyktninger med liten eller ingen utdanning – de ønsker å lære seg godt norsk men med lite skolebakgrunn er det vanskelig for mange  Overfokus på norskprøvenivå i det offentlig ved ansettelser utestenger mange, særlig kvinner, som kunne kompensere med hardt arbeid  Dagens norskopplæring og grunnskole er lite tilpasset målgruppa  I den siste tiden har det vært for lite fokus på holdningsbygging og på brobygging mellom kulturer

Behov:  Trenger en tilpasset 3-årig opplæring med kombinert grunnskoleteori og praksis = generell kompetanse  Benytte ressursene til flyktningene fremfor å sette begrensninger  Fokus på å skape lojale, hardtarbeidende ansatte fremfor å bare jobbe mot veldig høyt norsknivå  Bedre godkjenningsordninger for utdanning/kompetanse fra utlandet  Kunnskap om det å leve i et flerkulturelt samfunn