Tenåringen blir gammel Intellektuell utvikling gjennom 65 år Per Kristian Haugen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Kapittel 14 På tur i skogen
Bokanmeldelser..
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Disposisjoner over tid: Stabilitet, endring og koherens
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Enhalet og tohalet hypotesetest
- en nyttig test i demensutredningen?
”TALL-LINJEN” Positive og negative tall
Anne-Berit Imerslund rådgiver Regionsenteret for døvblinde
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Kapittel 40 Personlig økonomi.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
BARNAS BARNEVERN 2020.
Siste forelesning er i morgen!
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Funksjoner og didaktikk
Matematikk/literacy LUB Elise Klaveness
Elfrid Kartveit1 Psykoemosjonelle behov Psycho-gresk : sjæl Emovere-latinsk : bevege Motio- lat. : bevegelse, sinnsbevegelse.
Værmelding – og noen fakta om Norge
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Disposisjoner over tid: Stabilitet, endring og koherens.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Oslo kommune Utdanningsetaten Brukerundersøkelse for Aktivitetsskolen 2015/ 2016 Fakta om undersøkelsen -Undersøkelsen ble holdt høsten 2015 på Bestilling.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
Hva gjør mennesker lykkelige? Jens Tennebø Jensenius.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
Hva er viktig for deg? Jobb Bolig Venner FamilieFritid Fysisk aktivitet- /trening Mat/ måltider Aktivitetshjulet kan brukes som inspirasjon før og under.
Fjernundervisning i Alderspsykiatri 27. August 2013 Siv Grav.
Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge basert på data fra PISA 2000 og 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Forskningsspørsmål:
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Intelligens. Hva er intelligens? Forskjeller i hvordan vi tenker. Dette avhenger av både arv og miljø Intelligens er individets generelle evne – uavhengig.
Forskningsledelse – hvor går skillelinjene? Norges forskningsråd.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Tall og tallforståelse
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Frem.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Ting som kan bo i deg: Drømmer Talenter Lengsler Såre punkter Følelser
Grue - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Årsmelding 2013 Menneskelige ressurser (HR)
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Emilios jobb som assistent
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Tenåringen blir gammel Intellektuell utvikling gjennom 65 år Per Kristian Haugen,

Sol Seim ( )

En langtidsstudie fra barndom til alderdom  1939 (13 år) 100 deltagere  1956 (30 år) 70 deltagere  1984 (58 år) 56 deltagere  1994 (68 år) 49 deltagere  2001 (74 år) 33 deltagere

Utvalget i 2001 Utvalget i 2001  Gjennomsnittsalder 74 år  23 kvinner, 10 menn  2/3 er gift, kun en har ikke barn  Ti har høgskole/universitetsutdanning, sju har gymnas eller tilsvarende  18 vurderer de har god helse  4 er inne på Internett  24 har en vellykket tilnærming til alderdommen

Metodeproblemer i undersøkelser av intelligens og alder Tverrsnitt: Longitudinelt:  Ulike alderskull har ulike livsbetingelser: - utdanning - økonomi - helse/ernæring - Informasjonstilfang  Test-tilvenning  Test/retest-problemer  Følger bare spesielle årskull  Frafallsproblematikk

IQ-skårer i 1939 for personer som har gått ut av undersøkelsen mellom 1939 og 2001 og utvalget i 2001 (i prosent)

Psykologiske testmetoder i undersøkelsene fra 1939 til Rorschach-testen X X X X X Osloprøvene (Terman X Stanford-Binet) Klasseforstanders evnevurdering X av elevene Mønneslands gruppe- X X X X X prøver Ravens Progressive X X X X Matrice Test

Eksempler på de seks deltestene i Serie II A og Serie III 1) Utfylningstest, hvor det skal skrives et ord på de tomme prikkete linjer: Eksempler:Det er varmt sommeren Vi fint og varmt vær turen 2) Praktisk regneprøve som bygger på den tidligere folkeskolens pensum i regning. Oppgaven er å svare på regnestykkene så fort som mulig Eksempel: Dersom du i to år sparer 300 kr. hver måned, hvor mange penger har du da spart i løpet av 5 år? Svar: kr 3) Prøve på relasjonstenkning der en får presentert fem ord hvor et ord ikke passer sammen med de andre: Eksempler:1 gult 2 blått 3 rødt 4 langt 5 grønt blad 2 kvist3 rot 4 gren5 stamme

4) Finne system i tallrekker. En skal her finne det sjuende tallet som blir det neste i hver linje: Eksempler: Prøve på analogitenkning. En skal finne det ordet som passer, sette strek under, og skrive tallet som står foran ordet i den strekete linjen til høyre: Eksempler: Himmel-blå, gras- ?? (1 høyt, 2 stort, 3 grønt, 4 vokser) Fugl → flyr, fisk → ? (1 vann, 2 svømmer, 3 sjø, 4 fisker) Is → skøyter, snø → ? (1 staver, 2 ski, 3 skuffe, 4 kjelke) ) Prøve på Common Sense. En skal på denne prøven sette strek under det beste og riktigste svaret. Eksempel: Om gammel mann er svaksynt ser han ofte langt a) Synsevnen til noen eldre er ofte god b) Kroppslig svekkelse sier ikke nødvendigvis noe om intellektuell fungering hos eldre c) Eldre personer har innsikt i mye ………….

Krystallisert intelligens er kunnskap som bygger på innlært kunnskap og henger sammen med skoleflinkhet. Det dreier seg om kunnskap som en har tilegnet seg gjennom et langt liv. Krystallisert intelligens kjennetegnes av språklig og numerisk evne slik som språkforståelse, likheter mellom ord og evne til tallbehandling Flytende eller ”fluid” intelligens er mindre avhengig av skolekunnskaper og verbal innlæring. Det omfatter ferdigheter som har å gjøre å løse nye problem. Prøver hvor en ber deltagere finne regler for ordning mellom tall og induktiv resonnering (finne fram til underliggende regler) er eksempler på flytende intelligens.

Krystallisert Flytende Intelligens Intelligens  Mønneslands prøver  Verbal utfylning-test (prøve 1)  Betydning ordspråk (prøve 6)  Ravens prøver  Finne system i tallrekke (prøve 4) ??  Analogitenkning, verbal (prøve 5) ??

Problemstillinger:  Er det endring på de intellektuelle prøvene gjennom livsløpet fram mot 74 års alder?  Hvor stabil er rangkorrelasjonen mellom deltagerne på prøvene fra 1939 og 2001?  Er det sammenheng mellom endring i prestasjonene på prøvene og andre faktorer som helse, livsstil og fysisk og sosial aktivitet?

Råskårer på Mønneslands gruppeprøver i 1939, 1956, 1984, 1994 og 2001 (gjennomsnitt)

Mønnesland

De ulike deltester på Mønnesland i 1994 og Verbal utfylningstest Praktisk regneprøve * Relasjonstenkning, verbal * Finne system i tallrekke * Analogitenkning, verbal * Betydning ordspråk *p<0.05

Råskårer på Ravens progressive matriser i 1956, 1984, 1994 og 2001 (gjennomsnitt).

Raven

Rangkorrelasjon: Rangkorrelasjon: En rangkorrelasjon kan regnes ut når en har to sett med data på en gruppe. For eksempel når en test er tatt på de samme personen på to forskjellige tidspunkt. En rangkorrelasjon har en skala fra 1 til 0. En rangkorrelasjon på 1.00 betyr at det er akkurat den samme rekkefølgen i gruppen på de to data-settene. Når det er en korrelasjon på 0,00 er det ingen sammenheng i rekkefølgen i et hele tatt, dvs si rekkefølgen er helt tilfeldig.

Rangkorrelasjon mellom deltakerne i 1939 og de fire senere testtidstidspunktene for Mønneslands gruppeprøver (n=33) ,

Mønnesland 1939/2001 Mønnesland 1939/2001

Hva har endring gjennom livsløpet sammenheng med?  IQ-nivå/utdanning  Helse  Fysisk aktivitet  Intellektuell aktivitet  Sosial kontakt  Tap/belastninger  Tilnærming til alderdommen

Opplevd helse av deltagerne i 2001 : Gjennomsnittsskårer på Mønneslands prøver i 1994 og 2001 (n= 33).

Opplevd helse av deltagerne i 2001 : Gjennomsnittsskårer på Ravens prøver i 1994 og 2001 (n= 33).

Skåringer på Mønneslands prøver for gruppen som ble testet i 2001 og de som gikk ut av undersøkelsen mellom 1994 og 2001 (syke og døde).

Fysisk aktiv i 1994: Differanser i skåringer mellom Mønneslands gruppeprøver i 1939 og i 1956, 1984, 1994 og 2001 (n= 33).

Intellektuell aktivitetsnivå i 1994: Differanser i skåringer mellom Mønneslands gruppeprøver i 1939 og i 1956, 1984, 1994 og 2001 (n= 33).

Sosialt kontakt i 2001: Differanser i skåringer mellom Mønneslands gruppeprøver i 1939 og i 1956, 1984, 1994 og 2001 (n= 33).

Gjennomsnittsskåringer på Mønneslands gruppeprøver i 1994 og 2001 (n= 33). Gruppene som har opplevd/ikke opplevd tap/belastninger (ikke dødsfall) siste ti år.

Traumer/belastninger før 16 års alder: Differanser i skåringer mellom Mønneslands gruppeprøver i 1939 og i 1956, 1984, 1994 og 2001 (n= 33).

Tilnærming til alderdommen i 2001: Differanser i skåringer mellom Mønneslands gruppeprøver i 1939 og i 1956, 1984, 1994 og 2001 (n= 33).

Fra barndom til alderdom  Nedgang i flytende intelligens, men små kvalitative endringer. Stabilitet i krystallisert intelligens.  Store individuelle forskjeller  Stabilitet i rangkorrelasjon mellom deltagerne gjennom livsløpet fra 13 og 74 år  Stabilitet i intellektuell kapasitet fra 13 til 74 år har sammenheng med sosial kontakt og en positiv tilnærming til alderdommen  Svekket helse har sammenheng med reduserte prestasjoner på tester på flytende intelligens

Intelligens og personlighet? Big Five Raven Utadvendthet Nærhet, empati Punktlighet, målrettethet Selvtillit 0.08 Fantasi og åpent for følelser 0.27*