Historie 1982 Starter i kjelleren 1985 Sæbø Sykkelshop DBS Sykkelshop Sandnes/Racing Depot Hillevåg 1995 Ny butikk i Oslo, Storo Sandefjord Ny butikk i Oslo,Majorstua
Spesialbutikk for sykler 5 butikker – sandnes,Stavanger, 2 i Oslo og Sandefjord Grossistavd. for Racingsykler & utstyr 70 ansatte utgjør 35 årsverk Spinn Sykkelshop
Omsetningsutvikling
UTVIKLING AV KONSEPT Over 30 butikker lokalt solgte DBS sykler Finne et konkurranse fortrinn Valgte å satse på fordeler/service omkring service No 1 sykkel & service
ANSATTE SOM RESSURS Undersøkelse hva kundene mente var viktigst Samlet alle ansatte Hva er den største utfordring Hva bør/kan vi tilby kundene. = Ny standar for service.
SPINN FORDELER Prøvekjør sykkelen før kjøp 10 dagers bytte-garanti, pengene tilbake Stort dele- og utstyrslager. Egne service-verksted i alle butikkene Gratis lånesykler under service/reparasjon Gratis ”oppgradert” 10 punkts service innen 3 mnd. Raske reparasjoner.
Racing Depot Engro salg av racing sykler & utstyr Forhandlere over hele landet Støtter sykkelsporten
Sykkel markede selges ca sykler i Norge 2,6 mill. nordmenn over 15 år eier en sykkel
Forhold til hovedleverandør Nært samarbeid Positiv utvikling i sammen Jobbet i fellesskap mot markedet
Produkt utvalg Hovedvekt på DBS/Bianchi Eget sykkelmerke Velotech Egne merker på Racing Depot, engro Personlig sykkelutstyr
Økonomi Sunn økonomi Revisor - god medspiller ikke en motstander
Valgte å beholde styre i 1990 Hadde begrenset erfaring med styre Viste at de trengte en del skriftlig informasjon Vi mente vi kunne en del om produkt Stor iver - mye energi
DAGENS STYRE I SPINN SYKKELSHOP Styreformann Øivin Robberstad Styre medlem Torgeir Ravndal Styre medlem Leif Ramsnes Eier Erik Johan Sæbø Eier Frode Sæbø
Hva kan styret bidra med Styret fatter alle vesentlige beslutninger og foretar alle strategiske valg Sperringspartner mot adm fram mot en god beslutning Sentrale diskusjonspartner ved inngåelse av alle større avtaler Bidra med nye vinklinger og nyttig erfaring fra annen virksomhet
Hvordan sette sammen styret Avklare egen kunnskap Styremedlemmer med andre egenskaper annen kompetanse Styremedlemmer med ulik kompetanse Styremedlemmer som har tid og interesse Viktig og skape et kollegium Ikke ”kompis-styret”
Hva forventes av styret Engasjement og interesse, styremedlemmer må holde seg oppdatert Tilgjengelighet At de kan selskapet og virksomheten At de kan bidra med faglig kompetanse At de er uredde, tør komme med kritikk når de mener dette er berettiget
Møtefrekvens møter i året ca timer 1 styresamling (1 dag pr. år) Ellers tett dialog ved viktige beslutninger
Hvilke krav stiller grunderstyret til eierne Lag en styreorden som regulerer forholdet mellom styret og adm. Beslutninger som hører hjemme i styret, fattes i styre Beslutninger må følges lojalt Styret må jevnlig (eks.pr.mnd.) motta info om selskapets utvikling som en del av sitt beslutningsgrunnlag Det må lages god skriftlig info i forkant av viktige beslutninger ofte også god prosess for adm
Oppsumering Et godt styret bidrar til å heve kvaliteten på beslutninger og selskapet God sperringspartner og støttespiller når du trenger det mest Men du må gi noe for å få gode bidrag tilbake