Norsk kulturskoleråd i svevet! Kulturskolen for alle? Fagforbundets kulturkonferanse 18. september 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Advertisements

Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Fagforbundets barneby i Angola er åpnet
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Forskningsrådets strategier for regional forskning og innovasjon
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Prosjekt tidlig innsats
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
Organisasjons-struktur
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
VS2010 Verdiskaping bedriftsutvikling gjennom bred medvirkning Programkoordinator Anne Marit Skulberg Norges forskningsråd.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
SENTRENE MOT INCEST OG SEKSUELLE OVERGREP - Fellesskap Mot Seksuelle Overgrep - Norge Grønland v/ Linda Bakke Daglig leder i FMSO- Fellesskap.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Asker kulturskole. Gratulerer – dere er skoleeiere! Lovbestemt skoleslag –ikke et offentlig subsidiert fritidstilbud! Kulturskolen er det eneste skoleslaget.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Samling for frittstående videregående skoler 30 mars : :00: Regelverk og tilskudd Informasjon om regelverk, Innsamlingsportalen (WIS), Tavla.
Velkommen til Hovedlandsrennet i skiskyting 2016 i Målselv 1 – 3. april 2016.
Dialogmøte Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Gosia Taszarek Michał Giełda Den dømm- ende makt : Det norske rettsvesenet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
Dialogmøte Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
Den norske tannlegeforening Etter lønnsoppgjøret 2008 Et kort tilbakeblikk på fjorårets oppgjør og lønnsstatistikk.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Fagforbundets SOS-barneby "Sammen gir vi et trygt hjem til barn og unge i Angola, med håp om og mulighet til en ny framtid. For meg er det omtanke, solidaritet.
Orientering for Komité for oppvekst 25. oktober 2016 Ved rektor Kim Stian Gjerdingen Bakke.
Kompetansehevende tiltak
Kompetansehevende tiltak
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Nytt fra opptakskontoret
Regionalisering i Arbeids- og tjenestelinjen Brukerutvalget for NAV Hedmark 24. mai 2017 // Hans Petter Emilsen.
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Prosjektleder Ann Evy Duun
Hvem stemmer på hvilke partier?
Administrerende direktør Organisasjonsutvikling og økonomi
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Læringsnettverk for kommuner
Kompetansehevende tiltak
Kompetansehevende tiltak
Ved fylkeslege Petter Schou
Drukningsstatistikk 2017 Redningsselskapet
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Kompetansehevende tiltak
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

Norsk kulturskoleråd i svevet! Kulturskolen for alle? Fagforbundets kulturkonferanse 18. september 2014

Kulturskolerådet – en demokratisk medlemsorganisasjon Landsmøtet Sentralstyret Fylkes- og regionstyrene 13 fylker /regioner: -Finnmark -Troms -Nordland -Nord-Trøndelag -Sør-Trøndelag -Møre og Romsdal -Sogn og Fjordane -Hordaland -Rogaland -Region Agder (Aust og Vest Agder -Region BTV (Buskerud, Telemark, Vestfold -Region Øst (Oslo, Akershus, Østfold -Oppland -Hedmark 13 fylker /regioner: -Finnmark -Troms -Nordland -Nord-Trøndelag -Sør-Trøndelag -Møre og Romsdal -Sogn og Fjordane -Hordaland -Rogaland -Region Agder (Aust og Vest Agder -Region BTV (Buskerud, Telemark, Vestfold -Region Øst (Oslo, Akershus, Østfold -Oppland -Hedmark Administrasjonen 420 kommuner er medlemmer / eiere Rådgiverkorps Erkjennelse: Det er vanskelig å få til riktig politikk, men det er mye vanskeligere å få riktig praksis Erkjennelse: Det er vanskelig å få til riktig politikk, men det er mye vanskeligere å få riktig praksis

Norsk kulturskoleråd - formål Formål: Norsk kulturskoleråd er en medlemsorganisasjon for kommuner med kommunale kulturskoler og skal være en drivkraft for å fremme kvalitet i opplæringen innen kunst og kultur for barn, unge og voksne. Rådets politiske og faglig målsettinger er at alle som ønsker det skal få et mangfoldig kulturskoletilbud av god kvalitet til en rimelig pris.

Kulturskolerådet – en politisk arena – en utviklingsarena – en driftsarena Norsk kulturskoleråds virksomhet skal være inkluderende, nyskapende, samhandlende og tradisjonsbærende. Organisasjonen skal arbeide for kvalitet, integritet og anerkjennelse. Norsk kulturskoleråd er en medlemsorganisasjon for kommuner med kommunale kulturskoler og skal være en drivkraft for å fremme kvalitet i opplæringen innen kunst og kultur for barn, unge og voksne. Rådets politiske og faglig målsettinger er at alle som ønsker det skal få et mangfoldig kulturskoletilbud av god kvalitet til en rimelig pris.

Kulturskole for alle, hva betyr nå det? Kulturskole for alle…….. For alle som ønsker det? For alle som har råd til det? For alle, enten de vil eller ikke? For alle innenfor en viss ramme av kulturuttrykk? Eller….?

Litt statistikk Hva koster det å være elev i kulturskolen? Landets dyreste ( ): Kr Landets billigste ( ): Kr 0 Antall elever kulturskolen: fordelt på elevplasser Fordeling på fag: Musikk: ,6 % Dans: ,4 % Teater: ,2 % Visuell kunst: ,2 % Annet: ,6 %

Ny rammeplan – tre program i kulturskolen Grunn- programmet - Begynnere - Åpent opptak - Store grupper - Tverrfaglighet Kjerne- programmet - Begynnere og vid.kom. - Spesielle opptakskriterier? -Grupper og ind. Fordypnings- programmet - De med særlige evner og motivasjon - Opptaksprøver - Grupper og ind.

Ny rammeplan – fremdeles kulturskole for alle Planen skal være et hensiktsmessig verktøy for å løse kulturskolenes sammensatte oppdrag i forhold til opplæringstilbud, elevers læring og fordypning, skoleslaget som kulturinstitusjon og lokalt ressurssenter, og samtidig gi grunnlag for å sikre bred rekruttering og mangfold i kulturskolenes virksomhet. Planen skal legge til rette for profesjonalisering og helhetstenking og for styrket evne til samarbeid internt og eksternt. Planen skal vektlegge betydningen av høy faglig og pedagogisk kvalitet i alle tilbud og være et sentralt grunnlagsdokument for utviklingen av nasjonale standarder og lokale læreplaner. Kulturskolens rammeplan skal baseres på et undervisningstilbud med vekt på utfoldelse, opplæring og fordyping. Planen skal omhandle kulturskolenes samfunnsoppdrag, prinsipper og retningslinjer, samt fagplaner. Utvalgets bes også om å foreslå tiltak for implementering og oppfølging av rammeplanen.

Hvor er medarbeideren i kulturskolen Profesjonen Kunstfaglig kompetanse Didaktisk kompetanse Kommunikativ kompetanse Refleksjonskompetanse Relasjonskompetanse Lederkompetanse Læreplankompetanse Vurderingskompetanse Yrkesetisk kompetanse Kulturskolens kvalitet vil avhenge av at lærerne og øvrige medarbeidere har en arbeidssituasjon hvor de kan utvikle seg som utøvere av sitt fag. Lærernes rolle som aktive utøvere skaper gode forbilder for elevene. Som del av profesjonsutviklingen er det avgjørende at både lærergruppe, andre medarbeidere og ledelse får opplæring i lokalt læreplanarbeid, for å bidra i implementeringen av rammeplanen og tilhørende fagplaner.

1. Kulturskolen i samfunnet 2. Kunst- og kulturfaglig utvikling 3. Kompetanse- og organisasjonsutvikling Nærhet Et ønske om nærhet til medlemskommunene og forståelse for de store variasjonene i landet. Kompetanse En plan for kunst- og kulturopplæringen er et kommunalt ansvar hvor Norsk kulturskoleråd vil bidra med organisasjonens samlede kompetanse. Samhandling Samhandling omfatter planlegging, koordinering og forvaltning på kommunalt, regionalt og nasjonalt nivå. Framtid Framtid fremhever organisasjonens ønske om å identifisere kommende behov for kunnskap om kunst og kultur i opplæringen. Strategi 2020 Strategiområder: Strategimodell:

Strategi målbilde Strategiområde 1: Kulturskolen i samfunnet Tydelig profil som samfunnsaktør Tilgjengelig og transparent utviklingsaktør Initierende og koordinerende rolle Strategiområde 2: Kunst og kulturfaglig utvikling Helhetlig syn på den norske kunst- og kulturopplæringen Nyskapende, kunnskaps- og erfaringsdelende Internasjonal samarbeidsaktør Strategiområde 3: Kompetanse- og organisasjonsutvikling Enhetlig organisasjon Nasjonalt, regionalt og lokalt samhandlende Høy kvalitet i utviklingsarbeid

”Ny tid – nye oppgaver”– Skaarutvalgets arbeid There is nothing quite so useless, as doing with great efficiency, something that should not be done at all. Peter F. Drucker Det finnes ingenting så unødvendig, som, med stor effektivitet, gjøre noe som ikke bør gjøres i det hele tatt…. Gjør vi det som virker, og dermed, slutter med det som ikke virker…?

”Ny tid – nye oppgaver”– Skaarutvalgets arbeid Grunnforutsetning: Norsk kulturskoleråd eies av kommunene og skal være Det nasjonale senteret for kulturskoleutvikling og kulturskolerelatert forskning; et nasjonalt kraftsenter som skal bistå de 420 medlemskommunene til å bli gode kulturskoleeiere og –utviklere til beste for den enkelte elev. I dette ligger Norsk kulturskoleråds begrunnelse for å finnes. En ny tid tilsier nye oppgaver og roller i dette viktige arbeidet. Ny tid – nye oppgaver: Fra å være prosjektaktør og leverandør av god, kreativ og «gryteferdig» praksis for den enkelte kulturskole – til det å skulle møte kommunene ut fra deres behov for assistanse, veiledning og støtte på et bredt spekter innebærer et perspektivskifte som gjør det nødvendig å gjennomtenke oppgaver og roller. Kulturskole-Norge vil med en ny rammeplan få muligheter når det gjelder både innhold og utviklingsretning som må tas godt vare på. Å støtte opp under implementeringen av denne blir en overordnet og viktig oppgave for alle parter og nivå.

Norsk kulturskoleråd – et perspektivskifte – Skaarutvalgets arbeid Sentralt Initiativ / gjennomføring Regionalt / kommunalt Faglige initiativ Oppgaver Tiltak Veiledning Eierstøtte Satsing Oppgave- portefølje Oppgaveprofil: En firefeltsmatrise med aksene initiativ/gjennomføring i relasjon til oppgavene som skal gjøres. Dette som Illustrasjon på organisasjonens bevegelse mot et enda tydeligere fokus på at det er i kommunen kulturskolen er.

Det nasjonale landskapet i tiden fremover Kommunereform Ny rammeplan Et sterkere regionalt fokus Norsk kulturskoleråd som, ”DET STORE VI”, ikke vi og dem! Hva skjer med de estetiske fagene i grunnskolen? Kulturskolerådet som Det nasjonale senteret for kulturskoleutvikling

Takk for meg! Det er disse det handler om!