Konferanse om grotteguiding Grotteguiding i Rana Etablering av Setergrotta AS Utvikling av forskjellige tilbud Markedsføring / PR Besøkstall / omsetning Muligheter og utfordringer
Grotteguiding i Rana Hammernesgrotta ca.1860 – DNT’s årbok 1923
Grotteguiding i Rana Grønligrotta ca Norges mest besøkte grotte
Grotteguiding i Rana Krystallgrotta Sårbar, verneverdig - og fredet
Setergrotta Oppdaget i 1930
Setergrotta ”Prøvedrift” 1983
Etablering av Setergrotta AS Tiltaksprosjekt 1987
Etablering av Setergrotta AS 1987
Etablering av Setergrotta AS Initiativ: 3 ”ildsjeler” og Polarsirkelen Reiseliv Nytt aktivitetstilbud i Rana: Sportslig guiding med grotteutstyr Standard: Høy kvalitet, god kundeservice, fokus på sikkerhet, minimale ”inngrep” i grotta Målsetting: få minst 600 turister til å stoppe én dag ekstra i Rana Økonomi: off. støtte til oppstart, ”må gå rundt” Samarbeid: grunneiere og Grønligrotta
Etablering av Setergrotta AS Søknad til Rana Kommune Finans- og Næringsutvalget ga kr i støtte til innkjøp av utstyr og brakke
Etablering av Setergrotta AS Opplæring av guider
Etablering av Setergrotta AS Brosjyre og plakater
Etablering av Setergrotta AS Utstyrsbu og kiosk
Utvikling av tilbud Tilbud: 2 timers guidete turer med maks. 15 personer
Utvikling av tilbud Marmorgangen
Utvikling av tilbud Fra store haller…
Utvikling av tilbud … til trange sprekker
Utvikling av tilbud Fløytespill i Jettegryta
Utvikling av tilbud Gruppeturer for konferanser, ”incentiv-arrangement” og bedriftsutflukter
Utvikling av tilbud Konserter i Jettegryta Con Spirito onsdager sommeren 2001
Utvikling av tilbud Servering av ost, vin, rakfisk - og musikk - i Jettegryta
Markedsføring / PR Brosjyrer i samarbeid med Grønligrotta og Svartisen
Markedsføring / PR Medlemskap i Polarsirkelen Reiseliv
Markedsføring / PR : PDF-dokument kan skrives ut fra nettsiden
Markedsføring / PR Hjemmeside på 3 språk
Markedsføring / PR Norske guidebøker NAF veibok Opplev Norge (Aschehoug)
Markedsføring / PR Internasjonale guidebøker Lonely Planet Norway The Rough Guide to Norway ADAC (tysk bilorganisasjon)
Markedsføring / PR Omtale i Rana Blad
Markedsføring / PR Rana Blad’s kalender
Markedsføring / PR ”PR-tur” med Aftenpostens Reiseklubb
Markedsføring / PR ”PR-tur” med ukebladet Hjemmet
Markedsføring / PR ”Norge Rundt” på NRK ”grotteost”
Markedsføring / PR Postkort og souvenirer ”Schnaps-Stiefel” pins
Markedsføring / PR Rasteplass på E-6 med informasjonstavle - et samarbeid med Røssvoll Senter, Grønligrotta, Svartisbåten, Statens Vegvesen - og sponsorer ”Porten til Svartiskongens rike” ”Porten til Svartiskongens rike”
Markedsføring / PR Polarsirkelen Villmarksmesse
Muligheter Potensiale for vekst Generelt: stigende interesse for aktivitetsferie Satse på å øke turistbesøk i sommersesongen Satse på bedriftsmarkedet året rundt Satse på grotte & mat – opplevelser
Muligheter Virkemidler for økt omsetning Styrke markedsføring og informasjon (E-6, internett, skilting) Samarbeide med andre aktivitetsbedrifter Samarbeide med overnatting- og serveringsbedrifter Samarbeide med Helgeland Museum
Utfordringer Usikker trafikkutvikling på E-6 / i Røvassdalen Finne passende driftsmodell Skaffe kvalifiserte guider hele året
Velkommen til Setergrotta! Foto: Klaus