Informasjonsmøte Anskaffing av rehabiliterings tenester Stavanger, 7. november 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Spesialisert rehabilitering
Finansieringsordninger
Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
Offentlige anskaffelser 7 Avslutning av konkurranser
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Habilitering og rehabilitering – til alle som treng det
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Av advokat Hanne S. Torkelsen
Henning Mørland bydelsoverlege Bydel Sagene
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Superbrukerforum – velkommen!
Fagforum for infrastruktur i Grenland
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Veileder for energisparingskontrakter Marianne H. Dragsten Mobil
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Evaluering av kompetanse og personlig egnethet som tildelingskriterium
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – Dekk og tilhørende tjenester, DL nr
IT-utstyr 2015 Tilbudskonferanse Agenda for møte Presentasjon av prosjektgruppa Kort gjennomgang av de mest relevante punkter i konkurransegrunnlag.
19.november 2015 Velkommen til tilbuds- konferanse rammeavtale håndverkstjenester.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Anbudskonferanse Rammeavtale for kjøp av Rengjøringsmidler kl Fylkeshuset, Erling Skakkes gt. 14 Møterom Kleberstein 5 etg.
Åpen anbudskonkurranse NOR Rammeavtale for kjøp av Taktekker- og blikkenslagerarbeider Tilbudskonferanse 6. april 2016, kl
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – Dekk og tilhørende tjenester, DL nr NB! Tilbyderkonferansen ble ikke avholdt, da ingen potensielle.
LEVERANDØRSEMINAR RfD Clarion Collection Hotell Tollboden, Drammen Agenda 9:30-9:35 Velkommen v/RfD 9:35-9:55 Overordnet presentasjon, visjon.
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse IKT-utstyr EØS Rammeavtale (
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Tilbyderkonferanse Rammeavtale for vaktmestertjenester Møterom Deichmann.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – 4x4 Pickup patruljebil, varebil og personbil DL nr:
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – produksjon og levering av blanketter Ref
EØS Inkontinensprodukter Innkjøpsseksjonen Tilbyderkonferanse.
Tilbyder konferanse/ befaring Rehabilitering av 3. etg ved Stord sjukehus §
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Leverandørkonferanse om etiske krav Lin Helliesen, rådgiver anskaffelser og fagansvarlig etisk handel, Stavanger kommune, Konkurranse om rammeavtale.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Kjøkkeninnredning til Bergen kommune Tilbudskonferanse 13. mai 2015, kl
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Rørinspeksjon Tilbudskonferanse 5. april 2016, kl
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale blomster(2) Tilbyderkonferanse torsdag 15.januar kl
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Anskaffelse av uniformsprodukter
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse
Status for opptrappingsplanen for habilitering og rehabilitering i Hordaland Møteplass for habilitering og rehabilitering 23. oktober 2018.
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
Juridisk sjef Gudmund Lode/innkjøpssjef Arnt Ove Hol
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Informasjonsmøte Anskaffing av rehabiliterings tenester Stavanger, 7. november 2013

Velkommen Presentasjon av behovsvurdering og krav til tenestene Gjennomføring av anskaffinga Utfordringar sett frå leverandørane si side. Innspel frå deltakerane knytt til dei krava vi sett til tenestene og gjennomføring av oppdraget. Agenda

Behovsvurdering og krav til tenestene Kva skal anskaffinga omfatte? 3

Habilitering og rehabilitering er tidsavgrensede, planlagte prosesser med klare mål og virkemidler, hvor flere aktører samarbeider om å gi nødvendig bistand til pasientens og brukerens egen innsats for å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse sosialt og i samfunnet. Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator Definisjon 4

Samhandlingsreforma legg føringar Hovudtyngda av habilitering og rehabilitering skal skje i kommunane Spesialisthelsetenesta skal bidra med spesialisert kompetanse, råd og rettleiing Unngå ev. nedbygging i spesialisthelsetenesta før kommunane har kapasitet og kompetanse Samarbeid om ansvars- og oppgåvedeling mellom kommunane, helseføretaka og dei private rehabiliteringsinstitusjonane Mål: Koordinerte og samanhengande tenester for pasientane Habilitering og rehabilitering i endring 5

I sjukehusa/helseføretaka –Ordinære sengeavdelingar –Spesialiserte rehabiliterings/habiliteringsavdelingar –Poliklinisk/dagtilbod –Ambulant tilbod –Lærings- og meistringstilbod I private rehabiliteringsinstitusjonar med avtale Hovudtyngda i heimkommunen til pasienten Habiliterings- og rehabiliteringstenester 6

Helse Vest har avtaler med fem institusjonar: –Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenteret –Krokeide Rehabilitering og Nærland Rehabilitering (LHL Helse) –Rehabilitering Vest (HSR) –Åstveit Helsesenter –Ravneberghaugen Rehabiliteringssenter Nye avtaler skal gjelde frå Gjeldande avtaler løpar ut

Døgntilbod, supplert med dagtilbod Prioriterer breie tilbod; fleire pasientgrupper og stort volum Førre anskaffing bidrog til utvikling i spesialisert retning – blir vidareført i denne anskaffinga Så spesialisert, komplekst og intensivt at det ikkje er hensiktsmessig å gi tilbodet i kommunehelsetenesta Dreiing i vektlegginga av målgrupper Auke i fagkompetanse og bemanning Krav til samhandling med kommunar og helseføretak Etterspør tilbod innanfor ordninga «raskare tilbake» Hovudinnretting på anskaffinga 8

Styrke tilbodet til dei med komplekse og samansette problemstillingar og med langvarige eller medfødde funksjonsnedsettingar (funksjonsnivå, livskvalitet og mestringsevne) Styrke tilbodet til dei som har bistandsbehov; behov for assistanse og tilrettelegging (ADL, forflytting, kognitive vanskar) Mindre vekt på dei med enklare rehabiliteringsbehov, utan bistandsbehov Oppretthalde nivået for ferdigbehandla frå sjukehus med bistandsbehov Oppretthalde nivået innanfor «raskare tilbake» Dreiing i målgrupper 9

Krav om legekompetanse på spesialistnivå Auka legedekking og relevant legespesialist knytt til tilbodet som skal gis Krav om sjukepleiarar, fysioterapeutar, ergoterapeutar Spesifikk fagkompetanse relevant for tilbodet Bemanning for å styrke tilbodet til pasientar med bistandsbehov Fagkompetanse og bemanning 10

Små endringar i vektlegginga Dagtilbod fortrinnsvis ved institusjonar med sentral plassering Dag og døgn 11

Samhandling med kommunar og helseføretak om samanhengande og koordinerte tenester for pasienten Følgje opp ny forskrift om habilitering, rehabilitering, individuell plan og koordinator/kontaktperson Innrette tenestene i rehabiliteringsinstitusjonane i samsvar med innhaldet i avtalene mellom kommunar og helseføretak Følgje opp samhandlingsrutinar mm i forhold til Regional vurderingseining for tilvisingar til rehabiliteringsinstitusjonane i Helse Vest Samhandling 12

Vurdering av fritt rehabiliteringsval – arbeid i regi av Helsedirektoratet på oppdrag frå Helse- og omsorgsdepartementet Styret i Helse Vest har bedt om sak med gjennomgang og oppsummering rehabiliteringsområdet hausten 2013 Anna informasjon 13

v/ eierdirektør Ivar Eriksen Gjennomføring av anskaffinga

Utgangspunktet etter lov om offentlige anskaffelser (LOA) med tilhørende forskrift (FOA) er at loven gjelder for alle typer offentlige anskaffelser, uavhengig av anskaffelsens art og verdi. Kjøp av helsetjenester skal som hovedregel følge reglene i lov og de alminnelige bestemmelsene i forskriften del I og prosedyrekravene i del II. I forskriften § 2-1 tredje ledd fremkommer det at ved kjøp av helse- og sosialtjenester fra ideelle organisasjoner og kjøp av rehabiliteringstjenester som ytes utenfor sykehus og som omfattes av RHFet ansvar etter spesialisthelsetjenesteloven er ikke oppdragsgiver pliktig til å følge reglene i del II eller III. Lov om offentlige anskaffelser

Unntaket innebærer at oppdragsgiver ikke trenger å følge de spesielle prosedyrekravene som følger av del II (eller del III). Vi må likevel følge de grunnleggende kravene som er gitt i loven og forskriften Hva innebærer dette?

Vi vil gjennomføre konkurransen i tråd med de grunnleggende prinsipper: om konkurranse så langt som mulig at innkjøper skal følge god forretningsskikk at tilbyderne skal likebehandles at prosessen skal være forutsigbar, gjennomsiktig og mulig å etterprøve Konkurranseform

Konkurransegrunnlag blir kunngjort på Doffin. I konkurransegrunnlaget står det om reglene for gjennomføringen, kvalifikasjonskravene og tildelingskriteriene Kravspesifikasjon, kommer i eget vedlegg til konkurransegrunnlaget og inneholder de krav vi setter til tjenestene, herunder kvalitet Utkast til avtale legges også ved konkurransegrunnlaget Utlysing på Doffin

Avtalen som inngås reguleres av konkurransegrunnlaget med vedlegg (herunder kravspesifikasjon og avtaleutkast) og tilbyders tilbud. Krav til tjenestene fremgår både av konkurransegrunnlag, kravspesifikasjon og avtaleutkastet. For å få en fullstendig oversikt over de krav som stilles til tilbyder må alle dokumentene gjennomgås grundig. Oppdraget/avtalen

Kunngjøring er planlagt å skje medio januar 2014 Runde med spørsmål og svar Tilbudsfrist begynnelsen av mars Evaluering og dialogmøter mars / april Meddelelse starten av juni 2014 Videre prosess

Rammeavtale Avtalelengden Geografisk spredning av tilbudet i regionen Kvalifikasjonskrav Kvalitetskrav Tildelingskriterium Rapporteringskrav Oppfølging Utvalgte emner

Krav til organisatorisk og juridisk stilling Krav til økonomiske og finansielle stilling Tekniske og faglige kvalifikasjoner, herunder et internkontrollsystem Kvalifikasjonskravene

Kvalifikasjonskravene skal dokumenteres Tilbydere som oppfyller samtlige krav vil være kvalifisert til å delta i konkurransen. Manglende dokumentasjon vil kunne føre til at tilbudet blir avvist. Dokumentasjon

Leverandøren skal, for egen kostnad, etterleve de til enhver tid gjeldende krav om rapportering til offentlige registre og de krav om rapportering som oppdragsgiver krever. Rapporteringen skal gjøres til den tid og på det format som er fastsatt. Manglende rapportering kan få konsekvenser for leverandør Rapporteringskrav

Dialog med leverandør underveis. Systematisk oppfølging to ganger pr år Bruke NPR rapporteringen og annen dokumentasjon i oppfølgingen Be om innsyn i kvalitetssystem og internkontrollsystem Oppfølging