OFFENTLIG ELLER PRIVAT UTBYGGING AV VELFERDSTJENESTENE –HVA LØNNER SEG? GARDEMOEN 5. MAI 2013 PROFESSOR BJARNE JENSEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NORSKE KOMMUNER MYTER OG REALITETER
Advertisements

Eksempler på samarbeidsløsninger Rådmann Torleif Gjellebæk – Hvaler kommune
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
ØKONOMISTYRING I KOMMUNENE
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
10Velstand og velferd.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
. Asbjørn Wahl Daglig leder Utfordringer for valget – mot kommersialisering av velferden.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
Bydelsøkonomi Knappe rammers begrensninger og muligheter. Innledning av Ivar Johansen Fagforbundet 8. september 2010.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Senter for helseadministrasjon
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
FAKTA OG MYTER NORSKE KOMMUNER
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Den norske tannlegeforening Lønnsoppgjøret 2009 Forhandlingssjef John frammer.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
FAKTA OG MYTER NORSKE KOMMUNER Bjarne Jensen TROMSØ
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
KOMPENSASJONS-ORDNING MED REFUSJON AV MERVERDIAVGIFT FRA (PÅ HØRING NÅ) DIVISJONSDIREKTØR ASKJELL UTAAKER.
Om reguleringer Randbemerkninger til Baldwin, Cage and Lodge: Understanding Regulation Forelesninger i lovgivningslære H 15 Professor Inge Lorange Backer.
Forretning eller forvaltning - ett fett?. 1.Hvor står vi? 2.Hva vil vi? 3.Hva gjør vi?
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Rekommunalisering eller en entreprise?
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
SSB økonomisk analyse 1/2017
OMFANG OG UTFORDRINGER VED MARKEDSEKSPONERING AV KOMMUNALE TJENESTER.
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
Om reguleringer Randbemerkninger til
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Hovedrapport – erfaringer fra fjorårets rapportering og hvordan ser årets ut? Plenumsdiskusjon: Hva må til for å komme i mål til våren.
Prosjekt for KS – presentasjon til rapport Presentert av
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Bergeningsrente og KS sitt høringssvar
Et bærekraftig pensjonssystem
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Reformarbeidet i offentlig sektor
Uten virkemidler? Makroøkonomisk politikk etter finanskrisen
Lav rente – en gjeldsfelle
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

OFFENTLIG ELLER PRIVAT UTBYGGING AV VELFERDSTJENESTENE –HVA LØNNER SEG? GARDEMOEN 5. MAI 2013 PROFESSOR BJARNE JENSEN

REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST HVORFOR OFFENTLIG VIRKSOMHET? Regulering, styring, planlegging av samfunnsutv. Kollektive goder: Forsvar, rettsvesen, samferdselsnett, parker mv. – Markedet fungerer ikke. Naturlige monopoler: Vann og avløp, forsyningsnett elektrisitet osv. – Markedet gir dårligere løsninger. Individuelle tjenester: Helse- og sosialomsorg, utdanning, oppvekst og kultur som det politiske flertall ikke ønsker at markedet skal løse. FELLESGODER PRODUSERES I OFFENTLIG REGI FORDI DE DA LØSES MER EFFEKTIVT/BEDRE ENN OM VI LAR MARKEDET IVARETA DET

PUBLIC CHOISE – NYE TEORIER OM OFFENTLIG VIRKSOMHET BAKGRUNN VEKSTEN I OFFENTLIG SEKTOR: INDIREKTE KOSTNADER KNYTTET TIL EFFEKTIVITETSTAP VED ØKT BESKATNING STYRINGSSVIKT I OFFENTLIG VIRKSOMHET FORDI POLITIKERE OG ANSATTE HAR INCITAMENTER TIL Å UTVIKLE OFFENTLIG VIRKSOMHET FOR Å FREMME EGNE INTERESSER OG MÅL KONSEKVENSER: OFFENTLIG SEKTOR BØR VÆRE SÅ LITEN SOM MULIG OFFENTLIG SEKTOR BØR STYRES ETTER SAMME PRINSIPPER SOM MARKEDSSTYRT VIRKSOMHET REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

4 PENGERIKELIGHETENS UTFORDRINGER I OFFENTLIG SEKTOR. ”Jo mer penger, desto svakere innsats. Høyere inntekter gjør at folk ønsker seg mer fritid. Det passer dårlig med mangelen på arbeidskraft for å dekke alle behov som kreves dekket. Innsatsen mens man jobber kan også lide. Morgenkøen til Oslo er vesentlig mindre på fredager enn ellers i uken, og rushet ut starter stadig tidligere fredag ettermiddag. Det kan være at offentlige virksomheter merker mer av dette enn i privat sektor. Offentlige ansatte er mindre villige enn ansatte i privat sektor til å gjøre en ekstra innsats for å hjelpe egen institusjon ut av en knipe. Ressursknapphet er statens problem, det handler ikke om å overleve i konkurransen.” Sitat fra en rapport (2008) av professorene Sørensen (BI) og Rattsø - de sterkeste og mest brukte pådrivere for alskens reformer og privatisering av offentlig virksomhet. Har lite med forskning å gjøre. Men forteller mye om holdninger..

PRODUKTIVITETSKOMMISJONEN «INTERNASJONALE SAMMENLIGNINGER OG FORSKJELLER I RESSURSBRUK OG RESULTATER INNEN OFFENTLIG SEKTOR TILSIER ET STORT EFFEKTIVISERINGSPOTENSIALE. OFFFENTLIG SEKTOR HAR IKKE SAMME INSENTIVER TIL EFFEKTIV RESSURSBRUK SOM I NÆRINGSLIVET, OG ER AVHENGIG AV ET VELFUNGERENDE POLITISK SYSTEM OG STYRINGSSYSTEM» REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

NPM – NEW PUBLIC MANAGEMENT NY IDEOLOGI - KJERNEN TRO PÅ AT PÅ AT BEDRIFTSØKONOMISKE STYRINGSPRINSIPPER OG BRUK AV MARKEDSLØSNINGER GIR MERE EFFEKTIV DRIFT AV VÅRE FELLES VELFERDSTJENESTER

NPM -TILTAK PRIVATISERING AV OFFENTLIG VIRKSOMHET KONKURRANSEUTSETTING AV HELE VIRKSOMHETSOMRÅDER; HERUNDER OPS KUNDEVALGMODELLER OPPSPLITTING AV OFFENTLIG VIRKSOMHET I SELSKAPER / AS- ER STYRT ETTER BEDRIFTSØKONOMISKE PRINSIPPER UKRITISK TRO PÅ BRUK AV RESULTATINDIKATORER I STYRING AV OFFENTLIG VIRKSOMHET INNFØRING AV FORRETNINGSREGNSKAP I OFFENTLIG VIRKSOMHET REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

Incentiver/Styringsmetoder – konkurranse-utsetting versus offentlig produksjon Offentlig produksjon - Drivkraften å få mest mulig gjort for bevilgningen. Virkemidlene: - Budsjettbevilgning - Organisering - Rekruttering og bemanning - Driftsanlegg og utstyr - Driftsopplegg Avgjørende for effektivitet hvor ”flink” er en til å utvikle prosesser og gjennomføre virksomheten Konkurranseutsetting - Drivkraften å ha minst mulig utgifter på oppgaven. Kostnadsminimerende atferd. Virkemidlene: - Utvikling av anbudskriterier - Anbudskonkurranse mellom flere leverandører - Utvikling av konkurransemarked - Opplegg for kontroll av anbudskrav Avgjørende for effektivitet at konkurransemarkedet fungerer.

MANGE ENKELTSTÅENDE ANALYSER FRA KONSULENTSELSKAPER, AKTØRERER OG FORSKNINGSINSTITUSJONER HVOR NOEN KONKLUDERER MED GEVINSTER, MENS ANDRE PEKER I MOTSATT RETNING TRANSAKSJONS- OG OMSTILLINGSKOSTNADER TAS IKKE HENSYN TIL. VIRKNINGER PÅ KORT OG LANG SIKT KAN VÆRE ULIKE SOM PÅ MANGE OMRÅDER ER DET OGSÅ AVHENGIG AV OM EN DRIVER GODT ELLER DÅRLIG I DEN LØSNING SOM VELGES. KANSKJE IKKE MULIG Å KONKLUDERE ENTYDIG. KONKLUSJON AVHENGIG AV IDEOLOGI OG HVEM SOM BESTILLER UTREDNINGEN. HOVEDKONKLUSJONER NYERE UTREDNINGER AT DET IKKE ER KOSTNADSGEVINSTER NÅR ALLE VIRKNINGER TREKKES INN REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST FORSKNIG/UTREDNIGER - EGENREGI ELLER MARKEDSLØSNINGER

VURDERING AV KOSTNADSKOMPONENTENE VED EGEN REGI KONTRA MARKEDSLØSNING ARBEIDSINNSATS –SAMME? LØNN – LAVERE FOR VANLIGE ANSATTE, HØYERE FOR LEDELSE PENSJON – HØYERE KOSTNADER I OFFENTLIG VIRKSOMHET VAREINNSATS/UTSTYR/TEKNOLOGI – SAMME? BYGG/ANLEGG/KAPITAL – LAVERE KOST I OFF VIRKSOMHET PGA LAVERE RENTE OG LAVERE EGEN.KAP.BEHOV OVERSKUDD/PROFITT – OFFENTLIG INGEN KRAV TIL PROFITT PRIVAT VIRKSOMHET PROFITTKRAV TRANSAKSJONSKOSTNADER (ANBUDSPROSESSER, OVERODRENET ADMINISTRASJON, KONTROLLSYSTEMER, REGLER OG BYRÅKRATI) – HØYERE VED MARKEDSLØSNINGER OMSTILLINGSKOSTNADER – HØYERE VED MARKEDSLØSNINGER INOVASJON – HVEM ER FLINKEST TIL Å FINNE OG UTVIKLE DE BESTE LØSNINGER? REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

OPS (OFFENTLIG PRIVAT SAMARBEID) OPS: EN BESTEMT METODE FOR Å KONKURRANSEUTSETTE OFFENTLIG VIRKSOMHET MED STORE INVESTERINGER I BYGG/ ANLEGG ELLER INFRASTRUKTUR (VEGER, SKOLEBYGG, SYKEHUS, FENGSLER OSV). TRE KJERNEELEMENTER: INVESTERING BASERT PÅ TOTALENTREPRISE (KRAV TIL STANDARD OG KAPASITET – IKKE PÅ FORHÅND DETALJPROSJEKTERT) VEDLIKEHOLD OG DRIFT AV ANLEGGET OVER EN LENGRE TIDSPERIODE – 20 TIL 40 ÅR FINANSIERING AV INVESTERINGEN MOT AT DET OFFENTLIGE BETALER ÅRLIGE UTGIFTER TIL RENTER OG AVDRAG I SAMME PERIODE SOM DRIFTS OG VEDLIKEHOLDSAVTALEN REDIGERES I TOPP- /BUNNTEKST

SYSSELSETTING FORDELT PÅ HOVEDNÆRINGER REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

Sysselsetting private tjenester og offentlige virksomhet. ( Prosentandel av årsverk tjenester) REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

ÅRSVERK I OFFENTLIG FORVALTNING. PROSENTANDEL AV TOTALE ÅRSVERK I NORGE 14 REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

Vekst i offentlig og privat konsum REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

PRODUKTIVITETSKOMMISJONENS PÅSTAND REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST

OFFENTLIGE UTGIFTER SOM ANDEL BNP PROSENT

HOVEDKONKLUSJON –NPM ELLER FORVALTNINGSSTYRING DET KAN HVERKEN DOKUMENTERES ELLER FORVENTES AT NPM-METODENE GIR LAVERE KOSTNADER OG MERE EFFEKTIV DRIFT AV VELFERDSTJENESTENE INDIREKTE KOSTNADER: HØYERE TRANSAKSJONSKOSTNADER, OMSTILLINGSKOSTNADER OG VIRKNINGER PÅ SKATTEINNTEKTER (+10 PST.) SÅ LENGE FINANSIERINGEN BEGRENSER OMFANG OG KVALITET PÅ VELFERDSTJENESTENE VIL VALGFRIHET VÆRE BEGRENSET VED VALG AV ORGANISERING BØR VEKTLEGGES FORDELINGSVIRKNINGER STYRINGSMULIGHETER UTVIKLINGSMULIGHETER REDIGERES I TOPP-/BUNNTEKST