Imperialisme Utvidelse av makt gjennom erobring eller økonomisk og kulturell dominans på bekostning av andre land eller folkegrupper Storhetstid 1870 -1914.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 7: Imperier og kolonier
Advertisements

Hvorfor er verden urettferdig?
Industrialisering og internasjonal handel (Del 2)
Kapittel 17. Imperier og kolonier
Konflikter som preget verden
Den første industrielle revolusjonen (Del 1)
Kapittel 5: Det moderne industrisamfunnet tar form
Kapittel 19: Imperiene rakner
Kapittel 22. Andre verdenskrig
Kapittel 19. Nasjonalisme
13 En verden uten grenser.
India og Pakistan En del av konflikten mellom ”supermaktene”
Imperialismen «Å herske/å befale».
Kappløpet om Afrika. Imperialisme har eksistert til alle tider og i alle verdsdelar. Imperialisme inneber at statar eller samfunn skaffar seg kontroll.
Afrika og Asia Kamp for større selvstendighet. Hva skal du lære i kapittel 7? Den arabiske verden kjemper for selvstendighet etter VK1 Hvordan flere jøder.
1. Verdenskrig Mål: Du skal vite hvorfor 1. verdenskrig brøt ut og hvordan krigen utviklet seg Du skal ha kjennskap til hvordan det var å leve.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Fattige og rike land Av Elisabeth Slaaen Blikstad.
VIRKELIGHETSOPPFATNING: Den annen verdenskrig dreide seg om at fascismen, en totalitær variant av kapitalismen, prøvde å knuse kommunismen og ta over resten.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
DEN AMERIKANSKE REVOLUSJON (en revolusjon = en veldig stor og rask forandring) Før 1500: Indianere alene i Amerika. Mange ulike grupper, ulike språk, ulike.
Den amerikanske revolusjon
Den amerikanske revolusjon. På midten av 1700-tallet raste Sjuårskrigen mellom mange europeiske land. Det ble utkjempet kamper over store deler av verden.
Koloniseringen av Nord-Amerika. Amerika har vært bebodd i over år. De første menneskene som kom dit var nomader fra Asia. Menneskene tok seg til.
Kommunikasjon og kunnskap. Det moderne mennesket: eksistert i år Skriftspråket: år gammel Vår tid: de fleste kan både lese.
DEN RUSSISKE REVOLUSJON Hva betyr ordet «revolusjon?» STOR FORANDRING – SKJER FORT.
India – juvelen i kronen Matrix s Solen går aldri ned i det britiske imperiet.
Den første verdenskrig
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Viktige ord vi skal jobbe med. Disse må dere forstå og lære: En revolusjon Et monarki Eneveldig konge Et klasse-samfunn En stand – flere stender En adel,
Matrix s Et av 1800-tallets største og viktigste byggeprosjekter Knyttet sammen Middelhavet og Rødehavet Ble mulig å seile fra Europa til India.
Olje som verdens blod. Olje i internasjonal politikk 95 prosent av all transport med fly, båter og biler er basert på drivstoff fra olje. Derfor er nesten.
 Metodistkirken i Haugesund Misjonsprosjekt Vannpumpe ved Denhere Rural Clinic.
Nazismen i Tyskland. Tysk bitterhet Tyskland tapte første verdenskrig Fikk harde straffer etter krigen Måtte ta på seg skylden for krigen.
Den amerikanske uavhengighetskampen
Verdshandelen aukar Kompetansemål: ● Kartleggje variasjonar i levekår i ulike delar av verda, forklare dei store skilnadane mellom fattig og rik og drøfte.
Vest-Europa: Økonomisk hjelp frå USA Oppstarten til EU Utvikling av velferdsstatar Kvinner i arbeid.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
KOLONIENE BLIR SELVSTENDIGE IMPERIALISME: Hva? Typer? Hvor? Når? Hvem var imperial.?
Første verdenskrig Etter dette kapittelet skal du kunne: Hvorfor brøt første verdenskrig ut? Hvordan utviklet krigen seg? Hvordan var det å.
Hva driver egentlig det offentlige med? Det offentlige utfører: Viktige fellesoppgaver (som politi og brannvesen) Omfattende regulering av økonomisk virksomhet.
Den franske revolusjon. På 1780-tallet var det stor misnøye i den franske befolkningen. Landet hadde store økonomiske problemer. Sult og uår gjorde livet.
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Tsarene Den nest siste tsar: Aleksander Undertrykking Jødeforfølgelse Drept i et attentat 1894.
Fagvalg Studiespesialisering
Den russiske revolusjon
En punktvis oversikt over noen viktige momenter
Rapport: Å ville utvikle skolen
Første verdenskrig
Hvordan endret samfunnet seg?
Definisjon av begrepet ”makt”
Sett inn riktig form av eiendoms- pronomenene
Økonomisk krise og mangel på det meste.
Årsaker og sammenhenger
Ideologier Syn på hvordan et samfunn skal styres og utvikles
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Den industrielle revolusjon
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
2.verdenskrig.
En punktvis oversikt over noen viktige momenter
LMK - den rene motorhistoriske kulturorganisasjon!
Inflasjon og arbeidsledighet
VIKINGTID KORT OVERSIKT.
Nasjoners velstand (og fattigdom)
Religion og Identitet Lisa Stornes
Den andre verdenskrigen
Hvor privilegert er du?
Utskrift av presentasjonen:

Imperialisme Utvidelse av makt gjennom erobring eller økonomisk og kulturell dominans på bekostning av andre land eller folkegrupper Storhetstid

Imperialisme Imperialisme er en politikk som føres av en stat når den underlegger seg, eller forsøker å underlegge seg, andre stater og samfunn og former dem i sitt eget samfunnsbilde, ofte med religiøs eller ideologisk inspirasjon. (Snl)statsamfunn Imperialisme; en stat forsøker å skaffe seg enten et kulturelt, økonomisk, militært eller politisk herredømme over stater som ligger utenfor deres egne landegrenser. Det handler om en maktkamp mellom de største maktene, der alt handler om å skaffe seg råvarer, arbeidskrefter og såkalte skatter fra de innfødte. Samtidig var det noen av stormaktene som ønsket å påvirke koloniene med sitt eget språk, sin kultur og religion. (Daria)

Kolonimaktene

Afrika

Hvem tok hvilke land? I og 1890-årene ble Afrika delt mellom Storbritannia, Frankrike, Belgia, Tyskland og litt senere Italia, mens Spania og Portugal utbygde sine kolonier ved kysten. I Asia sikret britene, franskmennene, tyskerne, nederlenderne og japanerne seg kontrollen over store landområder og øygrupper. Amerikanerne førte også en kolonipolitikk som bl.a. gav dem herredømme over Filippinene, Panamakanalen, Alaska m.m. I mellomkrigsårene var det bare Italia, Tyskland og Sovjetunionen som førte en virkelig ekspansiv kolonipolitikk, de to sistnevnte rettet mot nabostatene i Europa.

Forutsetninger – hvordan var det mulig? overlegne militære teknologien til imperiene ny teknologi innenfor transport, særlig maritim teknologi. Dette gjorde det mulig å legge under seg større landområder fjernt fra hjemlandet. Berlinkonferansen i 1885 – Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Belgia, Portugal, Spania og Italia delte Afrika mellom seg - grensene ble satt med linjal

Årsaker økonomiske drivkrefter Koloniene ga tilgang: til råvarer, billig arbeidskraft, et marked for den hjemlige industrien. Årsaken til at kolonialismen ble satt i system rundt 1880 var en økonomisk krise i de industrialiserte landene, betydningen av billige råvarer, arbeidskraft og nye markeder ble enda større. Kolonier ga makt og ære,- geopolitisk maktkamp mellom stormaktene. Nasjonal prestisje, nasjonsbygging og nasjonale ambisjoner. Kolonimaktene ønsket å fremstå som stormakter Innbyggerne kunne være stolte og fornøyd med landet sitt, og lederne, og kreve respekt fra andre nasjoner. Kolonier ga stormaktene innflytelse på internasjonal- politikk og økonomi, og bidro til å spre landets kultur og sivilisasjon.

”Den hvite manns byrde” I Storbritannia mente man også å ha en viss moralsk forpliktelse til å bringe Vestens sivilisasjon, religion og kultur ut til de «tilbakeliggende» områder. Det var «den hvite manns byrde» slik enkelte følte det, særlig i tiden 1870– Britene sendte misjonærer for å omvende innbyggerne til kristendommen Skulle også sivilisere innbyggerne gjennom europeiske lover og regler

Kolonitiden De britiske koloniene hadde en viss form for selvstyre. De som var satt til å styre samarbeidet tett med britene Disse hvite settlerne, høvdingene og borgerskapet tjente seg rike De som ikke fikk ta del i rikdommen krevde etter hvert selvstendighet og selvstyre Fikk se demonstrasjonstog og opprør i blant annet Ghana og Kenya.

Avkolonisering – når og hvorfor? Avvikling av de europeiske koloniene Etter andre verdenskrig Kolonimaktene hadde vært gjennom en tøff krig Måtte bruke ressursene sine til å bygge opp eget land Koloniene ønsket å styre landet sitt selv

Avkolonisering Belgiske Kongo var ikke forberedt på opprør Kongo ble selvstendig i 1960 Ingen var klar til å ta over makten Mobutu tok over makten ved kupp i Korrupsjon og kleptokrati Tunisia og Marokko fikk selvstendighet i 1957 Men franskmennene tviholdt på Algerie. Her bodde det nemlig mange europeere FLN startet geriljakrig, men franskmennene satt inn hæren 1962 – folkeavstemning – landet ble selvstendig

Avkolonisering Avkolonisering - avviklingen av særlig de europeiske koloniene etter den andre verdenskrig.europeiskekolonieneandre verdenskrig Denne prosessen har også blitt kalt dekolonisering. Begrepet ble først brukt etter andre verdenskrig i forbindelse med frigjøringen av India i 1947, Indonesia i 1949 og senere avviklingen av de franske og britiske koloniene i Afrika da de fikk sin selvstendighet særlig rundt Dette var et vendepunkt i avkolonialiseringen.India1947 Indonesia1949franske britiskeAfrika1960 I perioden mellom 1940-årene og 2002 har 120 tidligere kolonier fått sin selvstendighet. Fortsatt eksisterer imidlertid en rekke kulturelle, språklige og ikke minst økonomiske bånd mellom de tidligere koloniene og kolonimaktene.

Konsekvenser økonomisk vekst i de industrialiserte landene på bekostning av koloniene. Koloniene var først og fremst råvare- leverandør til kolonimaktene, slik ble det også etter frigjøringen av koloniene. Industrien i Vest-Europa nøt godt av bestillingene på industrielt utstyr, kommunikasjonsmidler og ferdigvarer som «europeiseringen» av koloniene førte med seg.

Kolonimaktene utviklet i liten grad infrastruktur, industri, utdanningssystemer og demokrati eller nasjonalenhet innenfor grensen til koloniene. De bygde for eksempel jernbane, men det var mest etter egne behov. Linjene strekte seg først og fremst fra havnene og inn i landet. Slik kunne en hente ut råvarer eller bringe inn forsyninger og varer fra hjemlandet. De ble ikke bygget for å skape kontakt mellom befolkningsentrene i Afrika og danne et felles afrikansk marked

Konsekvenser: økonomiske, politiske og kulturelle. De tidligere koloniene har hatt vanskelig for å konkurrere på et fritt marked med industrialiserte land, også etter frigjøringen. De tidligere koloniene solgte råvarer til i-landene, og kjøpte ferdigprodukter. De ble dratt inn i et internasjonalt økonomisk system de ikke hadde forutsetninger for å konkurrere i. Mange av landene fikk etter frigjøringen et politisk styresett som ikke har fremmet økonomisk og sosial utvikling, og forholdene lå dårlig til rette for demokratisering. Språk, kultur, sosialorganisering, offentlig administrasjon; på de fleste områder satte kolonimaktene sine spor i koloniene

Positive konsekvenser India fikk et jernbanenett som dekker hele landet Mange indere fikk reise til Storbritannia for utdannelse Deler av Afrika fikk jernbane, veier og skolesystem Britiske misjonærer og leger var med å utrydde sykdommer Britiske jordbrukere var med hjalp afrikanerne til å dyrke korn og grønnsaker Fikk ta del i verdenshandelen

De tidligere koloniene Preget av kaos og uroligheter Et lite mindretall hadde tjent på kolonitiden, ønsket ikke endring Apartheid politikk i Sør- Afrika og Rhodesia FN innførte sanksjoner for å få slutt på apartheidpolitikken Zimbabwe – Mugabe Først rikt land, nå et av de fattigste Jordbruksreformer Sult Inflasjon Arbeidsledighet Aids

Situasjonen i dag… Fattige Manglende industrialisering Korrupsjon Stor gjeld som skal betjenes Analfabetisme Hungersnød AIDS Vesten ønsker ikke betale mer for råvarene Handelsbarrierer i form av skatter og avgifter Hvordan hjelpe Afrika?

Kilder kulturhus.no/stavanger_bibliotek/nord_soer_biblioteket/spoersmaal_og_svar/im perialisme_og Historie 9, Makt og Menneske, Cappelen Damm Statsvitenskaplig leksikon, Universitetsforlaget.