Kommunetest Anne Haabeth Rygg Fagdirektør offentlige tjenester og samferdsel.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagforbundets barneby i Angola er åpnet
Advertisements

Bridgetinget 5. juni Rogaland Haugaland Sogn og Fjordane Møre og Romsdal Hordaland Buskerud Vestfold Aust Agder Vest Agder Telemark Nordisk Standard.
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
E-forvaltningskonferansen Randi Flesland
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
Frivilligsentralene sentraler totalt
Husbanken -statens sentrale organ for gjennomføring av boligpolitikken Regjeringens visjon er: "alle skal kunne bo godt og trygt". For å nå denne visjonen.
Organisering Bodø Nordland og Svalbard Hammerfest Troms og Finmark
Ansvarsfordeling og samarbeid mellom fylkes- og lokalforeninger Innspill på parallellsesjon på ledermøte NPF jan 2012.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Lagledermøte Statoil-cup 6. – 8. januar 2012 Lygna Skisenter.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Strandsoneforvaltning.
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
Erfaringer fra N. K. S. omsorgsberedskaps-arbeid N. K. S. dagene 21
Verdiskapning i en logistikkjede
OPPSETT AV LAGLEDERMØTET I slidene under kommer et forslag til oppsett for presentasjon av lagledermøtet for DNB Cup / Statkraft Junior Cup. Rennleder.
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
©TNS 1 Ferieplaner påsken ©TNS Prosjektbekrivelse 2 ProsjekttypeSyndikert på TNS Gallups panelbuss som kjøres 2 ganger per mnd FormålKartlegge befolkningens.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
SENTRENE MOT INCEST OG SEKSUELLE OVERGREP - Fellesskap Mot Seksuelle Overgrep - Norge Grønland v/ Linda Bakke Daglig leder i FMSO- Fellesskap.
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Samling for frittstående videregående skoler 30 mars : :00: Regelverk og tilskudd Informasjon om regelverk, Innsamlingsportalen (WIS), Tavla.
Velkommen til Hovedlandsrennet i skiskyting 2016 i Målselv 1 – 3. april 2016.
Velkommen til Hovedlandsrennet i skiskyting 2016 i Målselv 1 – 3. april 2016.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Nytt fra opptakskontoret NASJONALT OPPTAKSKONTOR FOR FAGSKOLEN RFF Årskonferanse, Trondheim, 2. – 4. mai 2016.
Dialogmøte Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
Bistand i arbeidsforholdet Parat bistår deg gjennom hele ditt yrkesaktive liv Du kan være medlem selv om du bytter jobb eller det skjer endringer på arbeidsgiversiden.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Gosia Taszarek Michał Giełda Den dømm- ende makt : Det norske rettsvesenet.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
Dialogmøte Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
Statistikk og klagebehandling Nina Westby Evensen
Den norske tannlegeforening Etter lønnsoppgjøret 2008 Et kort tilbakeblikk på fjorårets oppgjør og lønnsstatistikk.
Utvalgte kulturlandskap i jordbruket Forvaltningssamling i Trondheim
Fagforbundets SOS-barneby "Sammen gir vi et trygt hjem til barn og unge i Angola, med håp om og mulighet til en ny framtid. For meg er det omtanke, solidaritet.
Forbrukerrådet Kommunetesten 2016
Forbrukerrådets servicetest
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Nytt fra opptakskontoret
Radiolytting i Norge er godt dokumentert
OPPSETT AV LAGLEDERMØTET
Hvem stemmer på hvilke partier?
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Frem.
OPPSETT AV LAGLEDERMØTET
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Læringsnettverk for kommuner
OPPSETT AV LAGLEDERMØTET
Oslo & Akershus Skiskytterkrets 2018 OASSK
Oslo & Akershus Skiskytterkrets 2018 OASSK
VELKOMMEN TIL SIMOSTRANDA
Ved fylkeslege Petter Schou
Regional radiolytting
Drukningsstatistikk 2017 Redningsselskapet
Velkommen til Birkebeineren Ski- og skiskytterstadion, Lillehammer
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
NAVs bedriftsundersøkelse
Seksjon byggesak.
NTAF Etterutdanningskurs
Drukningsstatistikk Redningsselskapet
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Drukningsstatistikk Redningsselskapet
Utskrift av presentasjonen:

Kommunetest Anne Haabeth Rygg Fagdirektør offentlige tjenester og samferdsel

forbrukerrådet.no FNs grunnleggende forbrukerrettigheter 2

forbrukerrådet.no THINGS WORTH FIGHTING FOR

forbrukerrådet.no Forbrukerservice Gir råd i enkeltsaker på og Forbereder saker til FTU (klagesaksbehandling) Nemndsrepresentasjon Forteller om rettigheter på forbrukerrådet.no og i media Er forbrukerens stemme i dialog med næringsaktører Overvåker og korrigerer bransjene Hjelper deg i EU og Island gjennom Forbruker Europa

forbrukerrådet.no Forbrukerpolitikk Kontakt med politikerne, myndighetene, tilsyn, andre NGOer og næringsaktører Deltakelse i relevant lovutvikling og tilpasning av EU-lovgivning Informasjon og media Tett samarbeid med de europeiske forbrukerorganisasjonene – hver for seg og gjennom paraplyorganisasjonen BEUC

forbrukerrådet.no

Mer om kommunetesten 2013

forbrukerrådet.no Brukerorienterte og effektive tjenester Innbyggere skal raskt og enkelt få et riktig svar Testing fører til forbedring ”Sannhetens øyeblikk”

forbrukerrådet.no Hvem – hva – hvordan? ( ) Vi har testet service, tilgjengelighet og informasjonskvalitet i møte med kommunene. Vi har ikke testet tjenestenes innhold og kvalitet. Internett, telefon, e-post og chat. Vi henvender oss til førstelinje. Karakterskalaen går fra 0 – 100, hvor 100 er best. I de seks første testene var 67 poeng godkjent, i år er 75 poeng godkjent.

forbrukerrådet.no Kommunetesten 2013 Alle Norges 428 kommuner er testet på service, tilgjengelighet og informasjonskvalitet Internett, telefon, e-post Totalt over sjekkpunkt er vurdert Data ble innhentet i mai og juni Hver kommune har fått 19 henvendelser fordelt på seks sektorer. Karakterskalaen går fra 0 – 100, hvor 100 er best. 75 poeng er godkjent

forbrukerrådet.no Hva har vi testet? Sosiale tjenester Barnevern Gjeldsrådgivning Kultur og fritid Idrett Barn og skole SFO Barnehage

forbrukerrådet.no Hva har vi testet? II Tekniske tjenester Byggesak Pleie og omsorg Sykehjem Hjemmehjelp Informasjonstjenester Klagemuligheter

forbrukerrådet.no Hva er vi ute etter? Innbyggere som henvender seg til kommunene skal få informasjon som er rask, relevant og riktig. Rask: På telefon venter vi opptil fem minutter. På e-post vil vi ha svar innen fem arbeidsdager. På internett søker vi i to minutter etter hvert element. Relevant: Spørsmålene er konkrete, derfor bør svarene være det også. Ikke svar på ting det ikke er spurt om! Riktig: Kunnskapsspørsmål skal besvares med riktige fakta. Er kommunen i tvil skal de finne ut av det.

forbrukerrådet.no Vi spør på e-post om en byggesøknad: Hvis jeg må søke: hvor mye koster det å få en byggesøknad behandlet? Og hvor lang tid vil det ta å få svar på byggesøknaden? Vegårshei kommune For å kunne gi et fullverdig svar, må jeg vite hvilken eiendom i kommunen det gjelder fordi det kan være bestemmelser i reguleringsplan eller kommuneplanen som kan variere fra sted til sted… Du opplyser at din mur vil kunne bli inntil 1,8 m høy, følgelig må det sendes inn søknad om tillatelse… For ytterligere informasjon kan undertegnede kontaktes.

forbrukerrådet.no Vi spør på e-post om sykehjem: Hvor mye koster det for en person å bo på sykehjem per mnd? Er prisen den samme uansett hvor mye penger hun har? Bømlo kommune Kostnaden varierer i forhold til … Me har ikkje venteliste, men søknad om plass vil fortløpande bli … Me byggjer ellers ut sjukeheimane med 25 nye plasser, med planlagt driftsstart i 2014… Ring gjerne mobil dersom du ikkje når meg på kontortelefon, så ringer eg opp igjen dersom eg ikkje har høve til å svare med det første…

forbrukerrådet.no Landsoversikt Barn og skole Tekniske tjenester

forbrukerrådet.no Landsoversikt Pleie og omsorg Sosiale tjenester

forbrukerrådet.no Landsoversikt Fritid og kultur Informasjonstjenester

forbrukerrådet.no Dårligste kommuner og fylker 2013 Sirdal 28, Moskenes 28, Aukra 26, Vest-Agder 56,6 17. Møre og Romsdal 55,7 18. Nordland 54,5 19.

forbrukerrådet.no Beste kommuner og fylker 2013 Rollag 88,9 1. Stange 83,6 2. Fyresdal 83,6 3. Oslo 68,1 1. Telemark 67,6 2. Buskerud 67,0 3.

forbrukerrådet.no Oppsummering av kommunetesten av 428 kommuner i landet får godkjent-karakter av Forbrukerrådet Flere dytter tjenester over fra kommunen til staten Store kommuner scorer best Fra 2005 til 2013 er forskjellene mindre mellom kommunene De fleste svarer godt på enkle forespørsler

forbrukerrådet.no

Alle kommunetesters mor

forbrukerrådet.no Vi har samlet følgende kommunetester 2013Test av alle kommuner på 6 sektorer 2011Test av 76 kommuner på 5 sektorer 2010Test av tekniske tjenester i 150 kommuner (1 sektor) 2009Test av SFO i alle kommuner (1 sektor) 2008Test av gjeldsrådgivning i alle kommuner (1 sektor) 2007Test av alle kommuner på 6 sektorer 2005Test av alle kommuner på 7 sektorer

forbrukerrådet.no Kommunetest Hver kommune har vært med på fem, seks eller sju tester. Resultatene er delt inn i sju hovedsektorer og 16 undersektorer. Vurdert på mellom 156 og 232 vurderingspunkter. Til sammen vurderingspunkter.

forbrukerrådet.no Landsoversikt kommuner, topp 10 PlasseringKommuneFylkePoengsum 1AskerAkershus77,54 2VinjeTelemark74,60 3HamarHedmark74,54 4OrkdalSør-Trøndelag74,11 5FredrikstadØstfold72,02 6RisørAust-Agder71,42 7StangeHedmark71,23 8EnebakkAkershus71,10 9BærumAkershus70,36 10TynsetHedmark70,06 214Landsgjennomsnitt54,67

forbrukerrådet.no Mer om de beste Asker vinner uansett regnemåte. Asker er eneste kommune som ville blitt godkjent etter 2013-krav. Vinje er den kommunen som har flest topp-ti-plasseringer (4 av 6). Hamar er nest best på topp-ti- plasseringer, sammen med Asker og Trondheim (tre ganger). Ingen kommuner har to førsteplasser.

forbrukerrådet.no Landsoversikt kommuner, bunn 10 PlasseringKommuneFylkePoengsum 428MoskenesNordland22,51 427VevelstadNordland27,09 426NesnaNordland30,15 425LødingenNordland31,94 424SmølaMøre og Romsdal32,83 423ByglandAust-Agder33,17 422RøstNordland33,59 421IbestadTroms34,29 420FrøyaSør-Trøndelag34,96 419ØksnesNordland35,60 214Landsgjennomsnitt54,67

forbrukerrådet.no Mer om de dårligste Moskenes er blant de dårligste, uansett hvordan man regner. Moskenes er blant de ti dårligste, i tre av fem tester. Har vært over landsgjennomsnittet én gang. Nesna har fire av fem plasseringer blant de ti dårligste. Moskenes, Nesna, Solund, Gamvik, Træna og Grue har to sisteplasser.

forbrukerrådet.no Jevnhet Askim er den kommunen som har jevnest score, og den er god. Bare Askim og Asker har kun plasseringer bedre enn 100. Elleve kommuner havner alltid ”i midten”, dvs de 40 prosentene midt på. Fire kommuner har alltid vært dårligere enn 300. plass. De to mest ujevne kommunene er Radøy og Hitra. Ytterligere fem kommuner har kommet på både første plass og dårligere enn 400. plass. Vestre Toten, Nord-Aurdal, Samnanger, Nome, Halsa, Steinkjer, Hvaler og Svelvik har både første- og sisteplass.

forbrukerrådet.no Landsoversikt fylker PlassFylkePoeng 1Akershus61,73 2Østfold61,00 3Buskerud60,57 4Hedmark59,30 5Telemark59,09 6Vestfold57,60 7Oppland56,93 8Rogaland56,87 9Oslo56,65 10Vest-Agder55,88 11Sør-Trøndelag55,13 PlassFylkePoeng 12Hordaland53,57 13Aust-Agder53,25 14Møre og Romsdal 52,40 15Nord- Trøndelag 52,27 16Sogn og Fjordane 51,16 17Finnmark50,98 18Troms50,62 19Nordland47,65 -Landssnitt54,67

forbrukerrådet.no Poengsum korrelerer med kommunestørrelse

forbrukerrådet.no

forbrukerrådet.no Se mer på Takk for oppmerksomheten, og lykke til med et viktig arbeid!