Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø 01.10.2015 Foto: Hans Erik Elmholdt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Advertisements

Møte i Råd for samarbeid med arbeidslivet for UiA og HiT, 4. juni2013
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
s. 1 Erfaringer og visjoner for FoU- arbeidet i Nordland Fylkesråd for utdanning Unni Gifstad Alta 27. Februar 2011 Foto: Nordland Reiseliv.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nettverk og kompetansebygging.
Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd og NFK gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI VRI: Nullpunktanalyse Innovasjonsundersøkelse.
VRI-Finnmarks forskerprosjekt: ”Framveksten av globaliserte innovasjonssystemer i råvarebaserte moderne periferier” •Generelt om VRI og forskerprosjektene.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Interreg – Mål 3-programmer European Territorial Co-operation (Europeisk Territorielt samarbeid) NØKKELEN TIL SUKSESS Tromsø Greta Johansen.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
VRI - OPPLEVELSESBASERT REISELIV Prosjektskisse Tjøtta 13. Sept 2010 Britt Hansen.
Hva skal prosjektet levere? Til hvem? Ved Prosjektleder Berit Johne.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Historien  NFR-satsing overfor høgskolene siden slutten av 90-årene med sikte på næringsrettet arbeid  Sjømatklynge Nord  Næringsrettet høgskolesatsing.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
VERDENSARVFORUM 2014 Finansiering av fellesgodene Noen eksempler på muligheter for verdensarvområdene Hjelp! Legg pengene her! John A. Bryde.
Storbyene som utviklere av kulturnæringene
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Organisering av verdensarvarbeidet
Smart spesialisering Møte med politisk samordningsgruppe (PSG) Regionplan Agder 20. November 2014 Roger Normann og Ann Camilla Schulze-Krogh VRI = Virkemidler.
Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur og miljø Utfordring, skaperkraft og læring i trivsel og harmoni i pakt med natur.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Organisatorisk innovasjon
Halti Næringshage AS. Aksjonærer i Halti Næringshage er Søndre Eiendom AsStatskog SF Ymber ASNord Troms Regionråd DA Yttregaard Reklame ASNorveg As Reisafjord.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Side 1 Fra Nord-Trøndelagsforskning til Trøndelag Forskning og Utvikling AS.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Trøndelag Forskning og Utvikling as Kultur og opplevelses - næringer Gjermund Wollan (HiNT / TFU) Jørund Aasetre (TFU)
Regionale forskningsfond
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Ragnhild Johnson Mail: Kompetansemegling for Innovasjon i offentlig sektor.
Smart spesialisering i Nordland Una Sjørbotten Foto: Peter Hamlin.
Regional medfinansiering Greta Johansen 21. oktober 2014 Skulpturlandskap Nordland – Meløy Foto: Aina Sprauten.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
VRI-Virkemidler for regional forskning og innovasjon.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kor går Innovasjon Norge? Endringar Møte med Stortingsbenken
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
VISIT Stiftelse NAMDA LEN Reiselivsprosjektet visit namdalen Styringsgruppemøte #8 – Namsos.
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
Innovasjon Norges tjenestetilbud til reiselivet Prøysenhuset, Christian Hedløv Engh.
VRI Trøndelag Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI Prosjektansvarlig: Nord-Trøndelag.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
Virkemiddelprosjektet har ført til behov for ny organisering Samler internasjonalt, nasjonalt og regionalt i en avdeling Divisjon for innovasjon fra reorganisering,
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
VRI.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Betydningen av naturbaserte opplevelsesprodusenter i reiselivet
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Kunnskapsinnhenting - Verdiskaping i nord
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Fra reiseliv til opplevelser Utvikling av opplevelsesnæringen i Nordland Liv Rask Sørensen SMART Bodø Foto: Hans Erik Elmholdt

ET NYSKAPENDE NORDLAND - INNOVASJONSSTRATEGI FOR NORDLAND HAR DET BETYDNING FOR DET OPPLEVELSESBASERTE REISELIVET I NORDLAND?

Smart spesialisering i Nordland? Hvorfor og hvordan? Utgangspunkt i VRI-prosjektet og diskusjoner om hvordan utvikle det internasjonale arbeidet og arbeidet med innovasjon i Nordland. VRI-styret oppfordret NFK til å sjekke ut S3- plattformen. I februar 2013 vedtok fylkestinget en egen FoU-strategi, og i den forbindelse meldte vi oss inn i plattformen som region nr. 100 og første region utenfor EU. Gjennomført en analyse av innovasjonspotensialet i Nordland (Nordlandsforskning: SMART 4H). Drøftet samarbeidspartnere; virkemiddelaktører, FoU miljø, næringsliv osv. Omdannet analysen til politikk vedtatt i FT-sak 123/2014, t nyskapende Nordland- Innovasjonsstrategi for Nordland

Innovasjon og opplevelser Innovasjon – store og små endringer og forbedringer i produkt, prosess, ledelse eller organisering i en bedrift, organisasjon eller nettverk Opplevelseskonseptet – opplevelsesøkonomien handler om prosesser og produkt som skaper meningsfulle opplevelser. Det handler om en næring som har opplevelses som primærprodukt. Men også om bedrifter som har opplevelser som et sentralt element i sine produkt eller tjenester, og som på denne måten gir økt innovasjon og verdiskaping. Opplevelser handler også ofte om lokal utvikling og den sosiale strukturen i en destinasjon. Offentlig tilrettelegging og service er også en del av opplevelsestilbudet Foto: Roger Johansen

Nye reisemønstre utfordrer oss Fra reiseliv til opplevelser –kundene ser etter meningsfulle, forståelige helhetlige leveranser som er individuelt tilpasset Fra grupper til individ –Hver enkelt kunde etterspør sin unike opplevelse og flere må samarbeide for å kunne tilby helhetlige opplevelser –Reise, vertskap, mat, natur, steder og kultur blir integrerte biter i kundens totalopplevelse Kundereisen –Hvordan organisere og tilby helhetlige opplevelser som starter når kunden leter etter feriemål og som slutter når kunden er kommet hjem? Destinasjonsutvikling –Hvordan sikre bærekraftige destinasjoner med en oppgavefordeling mellom offentlig sektor, kulturaktører og næringslivet? Herunder fellesgodefinansiering.

Hvordan få våre gode opplevelser ut i markedet ? Våre konkurrenter er internasjonale Vi har et unikt ressursgrunnlag Vi mangler gode strukturer og system for å nå ut i markedet Konseptualisering – hva er våre hovedprodukt –Sykkel ? –Kajakk ? –Nordlandsbanen ? –Hurtigruta ? –Matopplevelser ? –Festivaler ? –Øyværinger ? …. Er de store nasjonale kampanjenes tid over?

Innovasjonsstrategien – opplevelsesbasert reiseliv Reiseliv ikke en bransje i tradisjonell forstand Et verdiskapingssystem bestående av flere bransjer og virksomheter Fellesnevner – verdiskapingen skjer med basis i reisevirksomhet og besøk av nordmenn og utlendinger Innovasjon på tvers av sektorer Innovative destinasjoner Behov for et bredere kunnskapsgrunnlag

INNOVASJON Markedsinnovasjon Produktutvikling Kompetanse - FoU Visjon/mål: Innovative Destinasjoner INNOVASJONSSYSTEMET roller, virkemidler, fellesgoder

Ny opplevelsesstrategi Reiseliv, mat og kulturopplevelser Mye har skjedd – opplevelses i fokus, bedriftsnettverk, forskning og kunnskapsutvikling, destinasjonsselskapene og Innovasjon Norge Utfordring med mange små bedrifter og aktører – hvordan lager vi strukturer og virkemidler som fungerer i forhold til utfordringene? Tilrettelegging, produkt og markedsutvikling Ulike roller i utviklingsarbeidet Hva tar vi tak i framover? Foto: Øystein Lunde

Dette gjør vi i Nordland Reiselivsmessig infrastruktur / tilrettelegging for næringsutvikling –Destinasjonsutvikling Arena Nordland Interreg Europa – Innovative Destinations –Ressursgruppen for reiseliv –VRI Produktinnovasjon-/utvikling opplevelsesnæring Samisk reiseliv i Lulesamisk og Sørsamiske områder Sykkelturisme Kajakkturisme Vandreturisme Utvikling av parker (Trollfjell Geopark, Okstindan Landskapspark m.f.) Opplevelseskonsepter (Nordlandsbanen, Verdensarv Vega, Træna/Hawaii, Kystriksvegen/Backpacker/ Slow Travel)) Rute- og charterutvikling fly

Hva vi gjør i Nordland Produktinnovasjon-/utvikling opplevelsesnæring forts. –Matopplevelser –Kulturnæring SKREI I Christian Fredriksens gründerånd Jektemuseum Bodø Sjønstå Gård/Sulitjelma Via Querinissima Pilegrimsleden Kulturnæringskonferanse Markedsinnovasjon NordNorsk Reiseliv Bedriftsnettverk Destinasjonsselskap

Takk for oppmerksomheten Foto: Ernst Furuhatt Vi har fokus på opplevelser! Foto: Ingvill Bang