Erfaringer med Linux on Enterprise 2007 - Danmark Av prosjektleder og cand.scient Knut Yrvin 2. mai 2007 Lysark kun til fri kopiering. Krediter opphavsperson.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Teknologi i klasserommet
Et program for ungdomsskolen
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Fritt valg av OS i Osloskolen  Litt historikk  En ny tid  Omfang  Innsikt 2.0  Tankeløsning  Applikasjoner  Noen fordeler og ulemper.
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Hvem er vi?  InOut  Bygger merverdi rundt brukt IT-utstyr  Levert 70 Skolelinux-installasjoner  TeleComputing  Norges største leverandør av driftstjenester.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Pilotprosjektet så langt
Pressekonferanse Pressekonferanse 25.august 2010 Storsatsing PC - er til elevene i vgs i Telemark fylkeskommune Hva betyr dette for læringsarbeidet.
Linux.
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
IT på hørselsentralen NTAF kurs 2004 Kjell-Magne Nupen.
Case Fiskeribedriften Tapir.
Frostating ● Størst i Norge på Skolelinux leveranser ➔ Bærer utviklingskostnader i prosjektet ● Levert 70 stk Skolelinux installasjoner ➔ Ferdig.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Mer om Møte med Utdanningsdirektoratet onsdag 1. sept 2004 Av prosjektleder og cand.scient Knut Yrvin 30. sept også kjent som Debian-edu.
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Java sertifisering - testern tester test
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Fjernstyring av PCer med NTRconnect Svein/ALEPH brukermøte 2007.
pedagogisk bruk av IKT i Osloskolen
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Sentralisert drift med Hvordan få mest bredbånd og utstyr for pengene? Av Knut Yrivn 10. des
InOut og TeleComputing  Nøkkelferdige, rimelige Skolelinux-løsninger  Maskinvare (tjenermaskiner og tynnklienter)  Programvare  Installasjon av ferdig.
Standarder, innhold og ePortfolio Helge Hannisdal Product Manager it’s:learning
Eivind Trondsen IBM Global Services.
Bachelorprosjekt - Oppgave 17E
Bakgrunn hadde vi et møte skoler med IKT-servicefag i Vestfold, Buskerud og Telemark Ingen lager Læremidler for IKT-servicefag VG2 Arena-IKT beslutter.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
Hovedprosjekt 59 Nettverk med Linux filserver og terminalserver ved Orkdal vgs.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Nordic Research Group Omlegging av nettverksstruktur.
Prosjekt 52E Installasjon, konfigurasjon og bruk av System Management Server 2003.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
UiO Programkiosk: Ny portal og tilgang fra Mac og Linux
Implementering og drift av virtuelt datasystem med VMware View
Hva er IKT? n Om begrepet IKT n Hvilke tilbydere er i markedet –nettilbydere og tjenestetilbydere n Om nett og infrastruktur –tjenestenett, stamnett, aksessnett.
IKT - Inndeling i tre lag Anvendelser Program og utstyr Infrastruktur Teletjenester og båndbredde, nettverk, kommunikasjonsplattform Programvare, PC, telefon,
Ap Arbeiderpartiet mener at vi skal fortsette oljeboringen på en konsekvent måte, de vil ta i bruk ressursene vi har. De mener oljepengene skal gå til.
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Møte om eksamen 2008 Innhold PAS og Extens Lokalt gitt eksamen, instruks Lunsj.
© Trolltech 2007 Knut Yrvin Direktør utviklersamfunn Trolltech ASA 25. oktober 2007 Fri programvare på mobilen med Qtopia og Qt 13 år med Linux.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
I fem norsk kommuner Knut Yrvin, Bjarne Nielsen 24. april – Narvik 2009 Erfaringer med.
Erfaringer med bruk av fri programvare ● Brukbarhet ● Driftsøkonomi IT i skolen – Narvik kommune 22. april 2006 Av Knut Yrvin. Lysark kun til fri kopiering.
Deling av læringsressurser Så lett å forstå. Så vanskelig å få til! Av Cand.scient Knut Yrvin 13. mars 2006 Lysark kun til fri distribusjon.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Hvorfor Techfest 16. februar 2006 Av prosjektleder og cand.scient Knut Yrvin 16. feb Lysark kun til fri kopiering. Krediter opphavsperson ved bruk.
Kryssplattform Utvikling Bergen – 26. mars 2009, av Knut Yrvin Qt Software, Nokia.
Erfaringer fra 5 norske kommuner ● Sentralisert drift av åpne kildekodeløsninger ● Teknologi og økonomi – Klienttyper – Reaktiv og proaktiv drift – Kostnader.
Erfaringer, skreddersøm og opphavsrett ● Brukererfaringer – Økonomi – Rapport:
1 IKT – prosesser før innflytting Teknisk løsning – PC Alle får en ny PC (ref. policy for kjøp av IKT utstyr) To ulike konfigureringer, ”NTNU-tanket” og.
Erfaringer fra 5+1 norske kommuner ● Sentralisert drift av fri programvare – Skolelinux på 9-10 skoler med klienter – Novell-integrasjon ● Teknologi.
Zimbra gruppevaresystem Erfaringer fra Tønsberg og Nøtterøy kommuner av Lars Åge Kamfjord, IT-rådgiver, Tønsberg kommune CC-BY-SA 3.0 Lars Åge Kamfjord.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Videobasert materiale Atle Nes Quality Hotel Oppdal Fredag 13. mars 2009 Kunnskapen du glemmer.
Hva er Etikk? Interessekonflikt. Du skal nå få en utfordring som handler om interessekonflikter. Tenk deg godt om før du svarer. Det finnes alltid flere.
Philip Christensen Konstituert Avdelingsdirektør IKT
Felles biblioteksystem
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Undervisning og barnehage
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med Linux on Enterprise Danmark Av prosjektleder og cand.scient Knut Yrvin 2. mai 2007 Lysark kun til fri kopiering. Krediter opphavsperson ved bruk en del av Debian-edu...

Knut Yrvin ● Telenor in 1986 – teleteknisk assistent ● Høgskoleingeniør elektronikk – 1992 ● Telenor – planlegging (fiber, PDH/SDH) ● Cand.Scient systemutvikling ● Verdipapirsentralen ● Konsulent ● Startet Skolelinux in 2001 med Petter Reinholdtsen – En del av DebianEdu ● Trolltech, direktør utviklersamfunn

Unngå at PC-ene knekker budsjettet ● Situasjonen i skolen – faglig-pedagogiske krav – økonomi ● Erfaringer med sentralisert drift – arkitektur og bredbånd – erfaringer med brukerprogram Advarsel: Noe er spissformulert

Skolelinux er: ● En komplett IT-løsning for skolene – nettverkstjenester ut av boksen – driftkonsept (ITIL) – digital brukerprofil – OpenOffice og 75 brukerprogram ● Laget for elevenes morsmål med hensyn på bruk av IT i skolefagene ● Laget for skolens budsjett ● Installasjon 1-2 timer ( klienter) – Prøv det med RedHat eller Windows Server

Skolelinux i Europa >450 skoler

Hva sier eksperter? «Skolelinux har tatt handlingsplanen for IKT i skolen på alvor og laget et helhetlig produkt som er tilpasset skolehverdagen og de ressursene skolen har» Statskonsult 2003:24 s28 «Det er ikke grunnlag for å si at en overgang fra Windows til Linux ikke vil gi et fullverdig pedagogisk tilbud» Utredningen av Linux-alternativet Utdanningsetaten i Oslo «Etter vår vurdering er Skolelinux velegnet i skolen» Vurderingstjenesten Trondheim kommune Fri programvare virker, sier de som har prøvd

La oss rydde to ting unna ● Skolelinux passer ikke i skolen forteller ordføreren i Arendal til toppfolk i Nittedal kommune i ● Skolene i Nittedal startet å rulle ut Skolelinux i bruker systemet på alle skolene. Systemene driftes sentralt fra kommunehuset. ● IT-veileder har søkt kommunestyret i Nittedal om en dobling av antall PC-er fra 500 i dag, til 1000 i ● På spørsmål om IT-tjenesten i Arendal har evaluert andre alternativer, er svaret nei! Arendal har nylig brukt 16 millioner på Windows i skolen. Linux ble utelatt fra anbud.

Forholdet mellom ferdigheter lært med FOSS og en profesjonell karrière Rishab Aiyer Ghosh International Institute of Infonomics University of Maastricht, The Netherlands

Faglig-pedagogiske forhold

Kort demonstrasjon ● GCompris ● StopMotion ● Film ● Matematikk ● Skifte av språk

Faglig-pedagogiske verdier Tar man førerkort lærer man å ferdes i et trafikkbilde i stadig endring. Det har ingen hensikt å kjøre BMW-en til sjåførlæreren fortest mulig.

Trafikkbilde i stadig endring Elevene må kunne lese veiskiltene når de ferdes på den elektroniske landevei Veiskilt på et språk elevene forstår

Et grunnlag for framtiden Læring med IKT handler om at elevene sender tegninger til skoleklasser i utlandet, eller lager musikk på PC-en i faget musikkforming. Det handler om kreativitet, skaperevne og læring, ikke produktopplæring i program beregnet på kontoradministrasjon. Læring med IKT fremfor læring om IKT

Økonomiske realiteter

Mange rektorer er i ferd med å måtte velge mellom maskiner og mennesker. For de fleste skolene er det snakk om utgifter som tilsvarer én eller to lærestillinger,...

Store forskjeller ● 4 ansatte og 2 lærlinger som drifter 400 PC-er i Nittedal kommune. Årlige MS-lisenser til ● Sykehuset i Akershus betalte kr årlig for hver PC (2001) (Kostnaden pr. PC i Telenor = ) ● 10 skoler i Nittedal har ½ stilling til drift av 500 PC-er. IKT-veileder har 1-4 timer i uka til «brukerstøtte» for 280 elever og 21 lærere. Totalt 1 – 1½ stilling til drift... ● Li ungdomsskole har kr 666 i årlig til utstyr, 400 kr til bredbånd, og 1500 til drift. Utstyr, bredbånd og drift = 2566 kroner årlig pr. PC. Administrasjonen har ganger mer til IKT

Erfaringer

Erfaringer fra kommuner KommuneBrukereTot. PC-er (2008) ● Hurum ● Kongsvinger ● Nittedal ● Oslo ● Akershus

Bemanning Kommune Sentral driftIT-kont.skole Ant PC-er* ● Hurum½ stilling2:40 t/uke 30 ● Kongsvinger ½ stilling3:20 t/uke50 ● Nittedal½ stilling1-2 t/uke 50 ● Osloekstern 12 t/uke 150 ● Akershus0,8 stilling 230 * per skole

Maskinvare og drift ● Skolelinux er velegnet for sentralisert drift ● Linux krever mindre av maskinvaren. Flere datamaskiner for pengene ● Driftskostnadene med Skolelinux halvtykke (lav- kalori) klienter er minst 40% rimeligere enn alle andre alternativ

Tekniske forhold

Hvor kjører programmene - egentlig? Sentralt Lokalt Datanett

En FreeNX eller Citrix-PC? Programmene kjører lokalt og sentralt ● Gjenbrukte maskiner PC (> 300 MHz) med liten harddisk ● Fungerer som grafisk terminal på en lokal tykk klient ● Brukerprogram kjøres sentralt på program-tjener ● Betydelig administrasjon lokalt og sentralt ● FreeNX krever kun halve båndbredden av Citrix

Sentralisert drift FreeNX eller Citrix ● Ingen støtte for multimedia- program med grafiske terminaler når skolen har lav båndbredde (2 Mbps) ● Man må ha tykke klienter på hver skole for å støtte multimedia- programmer ● For å sikre oppgradering av programmer, fil-lagring og Internett er det satt opp 2 tjenermaskiner lokalt på hver skole. Sentrale tjenere kommer i tillegg «Dobbel» struktur for kjøring av brukerprogram ~ kroner i driftskostnad pr arbeidsplass (IKT-ansvarlig på skolen, nettverk og maskinvare ikke regnet inn) Gjerne > 100 arbeidsplasser GT Fil/innlogging lokalt AS Citrix TK-tjenerpark sentralt e-post, Fronter 2-8 Mbit/s til og fra GT = Grafisk terminal AS = Arbeidsstasjon (Tykk klient)

Ekte tynnklient ● En eldre PC ( MHz) uten harddisk ● Programmene kjøres på en tjenermaskin (Flash, Java osv.) ● Tynnklienten håndterer kun tastetrykk og fremvising på skjermen. ● Ingen lokal administrasjon Programmene kjører sentralt

Lav-kalori klient ● Nyere gjenbrukte maskiner PC (> 700 MHz) med liten harddisk ● Klienten kjører video, Java og Flash-spill ● Ingen lokal administrasjon (like lite som med tynnklient) Programmene kjører lokalt, filene hentes og lagres sentralt

Sentralisert drift med Skolelinux ● Full støtte for multimedia- program som nettbasert eksamen på tynnklienter ● Kjører tynnklienter (u/harddisk), halvtykke klienter (m/harddisk), bærbare PC-er, og arbeidsstasjoner ● Reduserte krav til båndbredde til skolen. Full utnyttelse av gjenbrukte maskiner Enkel struktur for kjøring av brukerprogram ~ kr i årlig driftskostnad pr arbeidsplass (IKT-ansvarlig på skolen også regnet inn. Maskinvare og datanett ikke med) TK 1 x Fil-/ TK-tjener ASHK AS Sentrale tjenester e-post, Fronter osv. 1-8 Mbit/s til og fra Gjerne > 100 arbeidsplasser TK = Tynnklient HK = Halvtykk klient AS = Arbeidsstasjon (Tykk klient)

Tjenere, båndbredde og klienter 5 skoler, 90 klientmaskiner på hver skole. 450 bruker. *Fordel at maks 60% av elevene bruker tynnklienter samtidig

Antallet tjenermaskiner 5 skoler. 90 klientmaskiner og 450 elever og lærere på hver skole. * FreeNX eller Citrix sentralt mangler støtte til medierike program

Markedspriser 2005

Båndbredde, utstyr og plassering ● Leverandører har sterke egeninteresser når de anbefaler en IKT-løsning til skolene ● Funksjonaliteten til brukerprogram avhenger sterkt av hvor utstyret plasseres ● Det viktigste er å satse på videreutdanning av lærere i IKT

Hva forteller dette oss? ● Andre leverandører må kutte antallet maskiner og/eller kostnader for å komme på nivå med Skolelinux. Hvorfor betaler mer for mindre? ● I anbud kan det ikke benyttes tekniske spesifikasjoner som omtaler varer av et bestemt fabrikat eller opprinnelse, eller angir en særlig produksjonsmetode, dersom dette favoriserer enkelte foretak. Kilde: §5-2 forskriftene om offentlige anskaffelser ● Det er laget flere skjema for å regne ut hva IKT-løsningen for skolene koster å anskaffe og drifte: ● Pengene i kommunen sitter langt inne. Jo mindre penger man ber om som alternativt til dyrere løsninger, jo større er sjansen for å få bevilget pengene. Fordi en rimeligere IKT-satsingen gjør mindre skade på budsjettet.

Hva er mest kostbart ved innføring?

Ikke-materielle kostnader «Størst kostnad ligger i tidsbruk til overtalelse av dem som sitter på pengesekken og andre i administrative ledd som rådgir dem» Frode Stiansen, IT-ansvarlig lærer Birkenlund barneskole i Arendal...

Advarsel ved innføring! ● Lag en realistisk brukermedvirket plan med kurs ● Unngå underbudsjettering gjennom realistisk budsjettering ● Øk innkjøpskompetansen ● Bruk elektroniske fora for innhenting av erfaringer ● Kjøp ferdig sammeskrudd og testet utstyr, enten det er gjennbrukt eller nytt ● Tenk sentralisert drift, gjerne med driftsavtale ● Det er forskjell på IT-utbredelse og en plan for faglig- pedagogisk bruk av IT..

Støtte for kryssplattform «Vi utvikler it's learning - en webbasert applikasjon. For oss er det viktig at denne fungerer på ulike plattformer (OS) og nettlesere. I den forbindelse tester vi også med ulike linux- distribusjoner.» IT-solutions august 2005 Forretningsmessig uklokt å droppe Linux.

Spørsmål?