Tjenestekonsesjon BPA Konsesjonskonferanse 25.01.12.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Finansieringsordninger
Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
AVLASTNING Melhus
Individuell plan.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Pasientjournalen – hvem skal ”eie” den?
Elin Capell Ingvild Hatling Marianne Barø
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Byggherreforskriften
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Hvilke rettigheter har vi? Lov om sosiale tjenester
Barn som pårørende.
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Barn som pårørende.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Prosjektleder Inger Svendsrud
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Arbeidsmiljøet for ansatte
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Tilbyderkonferanse EØS Web-basert brukerundersøkelse.
Tilbyderkonferanse fredag 8. mai kl Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale matvarer produksjonskjøkken.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Åpen anbudskonkurranse NOR Rammeavtale for kjøp av Taktekker- og blikkenslagerarbeider Tilbudskonferanse 6. april 2016, kl
Tilbyderkonferanse EØS KONTORREKVISITA MM.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Fritt brukervalg av praktisk bistand i Bergen Tilbyderkonferanse
Tilbyder konferanse/ befaring Rehabilitering av 3. etg ved Stord sjukehus §
Tilbudskonferanse Digitale trygghetsalarmer Kvalifikasjonskrav, tildelingskriterier og frister.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.

Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Interkommunalt samarbeid om IKT - rettslige rammer for organisering -
Journalføring.
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Erfaringer med bruk av NS 8435
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Forskrift om Internkontroll
Kurs for brukere av KFF-KSS
Utskrift av presentasjonen:

Tjenestekonsesjon BPA Konsesjonskonferanse

Disposisjon Om tjenestekonsesjonsordningen Om brukerstyrt personlig assistanse Dokumentasjon –Vilkår for konsesjon –Kravspesifikasjon – minimumskrav –Kontraktsvilkår Kontrakten –Herunder særlige bestemmelser Tilleggsopplysninger/spørsmål – innkomne og løpende –Tas underveis under aktuelt tema

Om tjenestekonsesjonsordningen Kilder –Se bl.a. rapport Kluge på oppdrag fra KS Kjennetegn ved tjenestekonsesjon –Leverandørene har fullt ut risikoen for at brukerne velger dem Med eller uten «tak» på antall leverandører ? –Bergen har valgt alternativ uten «tak» Brukere som velger å være selvstendige arbeidsgivere omfattes ikke av ordningen

Forts. Konsesjoner kan tildeles løpende; i praksis løser Bergen dette ved –Denne utlysningen –Årlige etterfølgende utlysninger (gjøres 1 gang i året, neste gang i 2013) Regelverket om offentlige anskaffelser gjelder ikke, men grunnleggende krav iflg. EØS-avtalen må følges –I praksis har prosedyren her mange likhetstrekk med en anskaffelsesprosess

Dokumentasjon Sørg for at alle dokumenter og beskrivelser som er bedt om, kommer med i søknad –Ref. konsesjonsgrunnlaget punkt 2.4 for oversikt

Dokumentasjon - konsesjonsvilkår Krav til ordnede skatte-, avgifts- og HMS-forhold med mer –Skatteattest –Mva attest –Firmaattest eller annen registerutskrift –HMS-Egenerklæring –Internkontrollforskrift; egenerklæring og beskrivelse av hvordan innfri krav –Kvalitetsforskrift; egenerklæring og beskrivelse av hvordan innfri krav

Forts. Krav til økonomisk og finansiell stilling –Alternativ dokumentasjon Ingen innlevering av dokumentasjon dersom krav er innfridd gjennom at Bergen kommune innhenter via Proff Forvalt Bank- /morselskapsgarantier eller relevant ansvarsforsikring Utdrag fra årsregnskap

Forts. Faglige kvalifikasjoner –Gjennomføringsevne personell Årsverk/kompetanse for viktige fagområder og denne leveransen Sikre tilgang på personell og bygge opp sin organisasjon –Opplæring av arbeidsledere Opplærings-/kursopplegg –Erfaring fra lignende oppdrag

Dokumentasjon – kravspesifikasjon Krav til tjenesteoppdraget –Ivaretakelse av gjeldende regelverk, rundskriv med mer Egenerklæring Kvalitetskrav –Kompetanse og bemanning Rutinebeskrivelse, egenerklæring –Vikardekning Rutinebeskrivelse

Forts. –Personopplysninger Rutinebeskrivelse, egenerklæring –Politiattest Egenerklæring Kapasitetstak –Dersom leverandøren ønsker å gjøre et slikt tak gjeldende; ikke lavere enn 300 timer per uke Angivelse av kapasitetstaket i egenerklæring Markedsføring og forbud mot å motta gaver –Egenerklæring

Dokumentasjon – kontraktsvilkår Oppfyllelse og aksept av kontraktsvilkår –Ferdig utfylt og signert egenerklærings- skjema

Kontrakten Standardkontrakt NS 8435:2011 tas i bruk –Kontraktsperiode; ikke tidsavgrenset, men gjensidig oppsigelse med 6/12 måneder –En del særlige bestemmelser er lagt inn, jf. nedenfor Politisk/økonomisk rammebetingelse –Iverksettelse av standardkontrakt BPA skal ikke medføre merkostnader sammenlignet med dagens utførerpraksis vedr. BPA

Forts. Bedt om tilleggsopplysninger Bestemmelse Struktur på alternative bestemmelser i blankett A Punkt 12.7 Opphold i kommunen Punkt 13.1 vedr. IT- system Punkt 18.2 avregning per kvartal Anførsel, spørsmål mm Ber om at dette gjøres på alternativ måte Konkretisering, gjennom- føring. Sammenheng andre bestemmelser. Konkretisering, spørsmål Henvisning til tingretts- dom mht om dette kan gjøres

Forts. tentative svar Endring i struktur vedr. tillegg/endringer –Der standarden selv åpner for alternative bestemmelser («er ikke annet avtalt…») –Tillegg/krav fra Bergen kommune –Svar: vurderes ifbm kontraktsinngåelse

Forts. tentative svar Punkt 12.7 opphold i kommunen –Svar: –Oppholdsprinsippet med mer

Forts. tentative svar Punkt 13.1 vedr. IT-system –Svar: –Målsetting for Bergen kommune Tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven dokumenteres i kommunens IT-system –Gjennomføring innebærer å utarbeide konkret plan for dette, herunder avklaring av partenes ansvar og plikter (normalt: må utarbeides egen avtale) –I denne omgang ønsker kommunen å avtalefeste at bruk av kommunens IT-system skal kunne skje

Forts. tentative svar Punkt 18.2 avregning per kvartal –Svar: –Vurderes med henblikk på å frafalle

BRUKERSTYRT PERSONLIG ASSISTANSE Tjenestekonsesjonskonferanse

BRUKERSTYRT PERSONLIG ASSISTANSE Helse og omsorgstjenesteloven §3-8, jfr.§3-2 første ledd nr 6. bokstav b viderefører fom en særskilt bestemmelse om at kommunene skal ha tilbud om en ordning med brukerstyrt personlig assistanse (BPA) BPA er en alternativ organisering av praktisk og personlig hjelp for sterkt funksjonshemmede som har behov for bistand i dagliglivet, både i og utenfor hjemmet. Målet er å bidra til at brukeren får et aktivt og mest mulig uavhengig liv til tross for sin funksjonsnedsettelse. Ordningen fungerer slik at brukeren selv organiserer og leder arbeidet til assistentene Kommunene har plikt til å ha omsorgen, men avgjør selv innenfor lovens rammer hvilke tjenester som skal tilbys den enkelte bruker, og om de skal gis i form av BPA. Ordningen er nærmere beskrevet i rundskriv I-20/2000 og rundskriv I-15/2005

Omfang BPA- pr januar 2012 Totalt ca.90 brukere med avtale om BPA i kommunen Totalt timetall: ca 4000 timer/uke 8 % av brukerne har et timetall over 100 timer/uke 25 % av brukerne har et timetall mellom 50 og 100 timer/uke 67 % har et timetall under 50 timer/uke

KVALITET I PLEIE OG OMSORGSTJENESTENE Forskrift 27. juni 2003 nr 792; om kvalitet i pleie og omsorgstjenestene. Forskriften kommer til anvendelse ved kommunens gjennomføring av pleie- og omsorgstjenester, uavhengig av hvor tjenesten utføres. Dersom deler av disse tjenestene utføres av private, skal kommunen ved avtale sikre seg at denne forskriften også blir fulgt i den private partens utførelse av tjenestene Helse og omsorgstjenesteloven §4-2; -enhver som yter helse og omsorgstjeneste etter loven her skal sørge for at virksomheten arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasient –og brukersikkerhet.

KVALITET I PLEIE OG OMSORGSTJENESTENE forts. Forskrift 20.des.2002; om internkontroll i sosial og helsetjenesten. Internkontroll handler om virksomhetens interne styring og kontroll – et hjelpemiddel/ledelsesverktøy for styring og utvikling av den daglige drift Mål: sikre faglig forsvarlige tjenester Skal sikre at daglige arbeidsoppgaver blir planlagt, organisert, utført og vedlikeholdt i samsvar med lovens krav

KVALITET I PLEIE OG OMSORGSTJENESTENE forts. Forskrift 20.des.2002; om internkontroll i sosial og helsetjenesten. Internkontroll handler om virksomhetens interne styring og kontroll – et hjelpemiddel/ledelsesverktøy for styring og utvikling av den daglige drift Mål: sikre faglig forsvarlige tjenester Skal sikre at daglige arbeidsoppgaver blir planlagt, organisert, utført og vedlikeholdt i samsvar med lovens krav

DOKUMENTASJONSPLIKT Helsepersonelloven kapittel 8 viser til helsepersonellets plikt til å nedtegne og dokumentere sin virksomhet. Utdypende bestemmelser er gitt i forskrift om pasientjournal Helsepersonelloven kapittel 40 gir videre krav om å journalføre relevante og nødvendige (hensiktsmessige og formålstjenlige) opplysninger om tjenestemottaker og den hjelpen som gis Pasientjournalen er et arbeidsverktøy og skal tjene flere formål, blant annet gi en oversikt over hvilke tiltak som er satt i verk og hvilke observasjoner og vurderinger som er gjort og tjene som kommunikasjon mellom helsepersonell. Journalen skal også tjene som bevis/tidsnært kildemateriale i pasientskadesaker eller tilsynssaker. Journalføringsplikten er gjeldende for personell som yter hjelp i tilknytning til de tjenester og oppgaver som fremgår av Helse og omsorgstjenesteloven § 3-2. Departementet kan komme med nærmere presiseringer /forskrift som kan få betydning for forståelsen av ”helsepersonell” og ” journalføringsplikt”