Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Advertisements

Nullpunktsmåling gjennomført for ’Hold Norge Rent’
Rapport av markedsundersøkelse
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Star Tour Ferievaner September 2009
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen og Hanne Bogen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Questback 2012 Questbacken er basert på svar fra de som har vært til veiledning ved Karrieresenteret i Nord- Trøndelag. Det var ca. 325 som svarte i 2012,
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Juleunders ø kelsen Norge Synovate for Nordea.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Elektronikkbransjen – Fotorådet
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Undersøkelse på vegne av Virke og Finans Norge: Unges utdanningsvalg og Arbeidsgiverattraktivitet.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Siste forelesning er i morgen!
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
NORSKKURS GRUPPE A.
Menn og redningsvest Gjennomført juni 2010 InFact AS.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Status to år etter Februar 2011 Ansvarlig for analysene: Håvard Windstad Analysesjef, MediaCom Læreryrkets status i Norge.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Bistandsmidler og utvikling Gjennomført for: Redd Barna Gjennomført av: Ipsos MMI Dato: 4. november 2013.
Meldal kommune Profilundersøkelse - egen befolkning 2009.
Elektronikkbransjen – Fotorådet Foto-undersøkelsen 2016 Prosjektleder/analytiker: Morten Island.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Stord kommune Opinion AS Mars 2016.
Redningsvest Gjennomført 19. august 2010 InFact AS.
Befolkningsundersøkelse om helseskadelige stoffer i hverdagsprodukter.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Høye lederambisjoner blant Econas medlemmer Econa Arbeidsmarkedsbarometer Ønske om å bli leder i fremtiden % %
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen Undersøkelse gjennomført i Hægebostad kommune Opinion AS Juni 2016.
Rapport FUG - om foreldres møte med skolen september 2014 © 2014 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Elektronikkbransjen – Fotorådet
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Innbyggerundersøkelse Kommunereformen
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Problemstillinger Hvordan har sykefraværet i privat og kommunal sektor utviklet seg? Hvilken betydning har sammensetning av arbeidsstokken, typer arbeid,
Utvalg og metode Målgruppe
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
HMS-kort i Byggenæringen
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Test av eksternt bilag i Dagens Næringsliv
Årsrapport for radiolytting i Norge 2016 Offisielle lyttertall fra radioundersøkelsen Radiolyttingen i Norge 2016.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Kontrollerte forsøk med brukerrespons – forsøksdesign og resultat
Innbyggerundersøkelse 2018
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
St.Hanshaugen - bydelsrapport
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
Soldatundersøkelsen 2018 Agenda: Om undersøkelsen Hovedkonklusjoner
Frogner - bydelsrapport
Barnevern – oppsummering av bydelsstatistikken for 2018
Nordstrand - bydelsrapport
Utskrift av presentasjonen:

Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse

Kort om undersøkelsen Bakgrunn Hensikten med undersøkelsen er å avdekke hva det norske folk ønsker seg i julegave. Hvor mange som ønsker seg forbrukerelektronikk, hvilke produktgrupper de helst ønsker samt hvor mye de skal bruke på julegaver i år. I tillegg avdekker undersøkelsen hvem man kjøper dyrest julegave til samt hva som kjennetegner en god julegave Datainnsamling CAWI OB uke (Samme uke som i 2012, 2013 og 2014) Utvalg Undersøkelsens univers er Norges befolkning, 16 år og eldre. Utvalget er tilfeldig trukket fra Responspanelet, etter kriterier som kjønn, alder og bosted. Datagrunnlaget er vektet etter tilsvarende struktur. Datagrunnlaget består av 1019 respondenter.

Analysebeskrivelse For alle kategoriske spørsmål i undersøkelsen blir resultatene presentert som andeler, oppgitt i prosent. For spørsmål hvor det benyttes mulighet for å avgi flere svar per spørsmål (flersvar), vil summen av andelene overstige 100%. Alle svar vises grafisk for totalutvalget for 2012, 2013, 2014 og Spørsmålene er brutt ned på kjønn når signifikante (relevante) funn er avdekket i analysene. – Når en bakgrunnsvariabel ikke er funnet relevant for presentasjonen er det hovedtallet som beskriver aktuelle forhold best. Signifikante forskjeller mellom 2014 og 2015 vises med grønne (positiv endring ) og røde (negativ endring ) piler. Forskjeller mellom menn og kvinner vises med grønne piler. Alle signifikante funn er basert på en rigid statistisk test, hvor feilmarginen er på 5%. Dette er bransjestandard.

Demografi (vektet)

21% ønsker seg forbrukerelektronikk i julegave i 2015 Også i år ønsker flest seg reise/opplevelser med penger/gavekort på andre plass. Andelen som ikke ønsker seg julegaver er signifikant høyere i 2015 enn i 2014,en økning som bidrar til at prosentandelene for de andre synker. Forbrukerelektronikk er nå på fjerde plass med 21%.

Blant de som ønsker seg gaver til jul ønsker 28 % seg forbrukerelektronikk i julegave i 2015 (Uten ‘Ikke noe spesielt/har ingen julegaveønsker’)

Store forskjeller mellom kvinner og menn sine julegaveønsker også i år

13 % av de som ønsker seg forbrukerelektronikk i julegave ønsker seg nettbrett eller mobiltelefon I år ønsker like mange seg ny mobiltelefon som nettbrett (13 %). Det er signifikant færre som ønsker seg spillkonsoll i julegave.

Forskjeller mellom menn og kvinners ønsker innen forbrukerelektronikk er ikke så store i år

I snitt sier hver nordmann at de vil bruke kr,- på julegaver i år Nordmenn kommer til å bruke ca ,- på julegaver i 2015, en nedgang på ca. 300,- sammenlignet med Nedgangen medfører at man er tilbake på samme nivå som i Det blir interessant å se om dette er starten på en nedadgående trend eller blir et enkeltstående utslag basert på en svakere økonomisk situasjon i 2015 enn i 2014.

Barna får de dyreste gavene også i 2015 Blant de som har barn oppgir 63 % at barna får de dyreste gavene. Blant de som ikke har barn oppgir 42 % at de gir den dyreste gaven til ektefelle/samboer/kjæreste/partner.

Gitt med omtanke det viktigste kjennetegnet på en god julegave

Kvinner og menn legger litt forskjellig vekt på kjennetegn ved en god julegave

Oppsummering Totalt ønsker 21% seg forbrukerelektronikk i julegave i år mot 22% i Nedgangen på 1%-poeng er ikke signifikant og skyldes i stor grad at andelen som ikke ønsker seg julegaver har steget signifikant fra 19 % til 26 %. Blant de som ønsker seg julegaver i år svarer 28%, mot 27% i 2014, at de ønsker seg forbrukerelektronikk. Menn (38%) ønsker seg forbrukerelektronikk i større grad enn kvinner (20%). 13% av de som ønsker seg forbrukerelektronikk i julegave ønsker seg nettbrett, det er en liten nedgang på 2 prosentpoeng fra Færre oppgir at de ønsker seg spillkonsoll. I snitt sier hver nordmann at de vil bruke ca kr,- på julegaver i år. Sammenlignet med 2014 er dette en nedgang på ca. 100 kroner Det blir interessant å se om dette er starten på en nedadgående trend eller blir et enkeltstående utslag basert på en svakere økonomisk situasjon i 2015 enn i Det er i år ingen signifikant forskjell mellom menn (5.161,-) og kvinner (5.057,-). Barna får de dyreste gavene også i De som ikke har barn kjøper dyrest gave til ektefelle/samboer/kjæreste/partner. Gitt med omtanke er det viktigste kjennetegnet på en god julegave i år som i fjor.

Elektronikkbransjen Julegaver 2015 Morten island Prosjektleder Mobil: E-post: