Bosetting av flyktninger. Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Deltaking, inkludering og velferd
Advertisements

UTFORDRINGER Boliganskaffelse for flyktninger i Hamar kommune
Kurs for nye bosettings-kommuner Oslo 3. juni 2010
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Den ideelle kommunesammenslåing
Bosetting Nina Gran.
Organisering av flyktningarbeidet
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Samarbeid om mottak og bosetting av flyktninger Kommunekonferansen 10. februar 2009 Statsråd Dag Terje Andersen.
Ungdom, makt og medvirkning
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
TILSKUDDSORDNINGER TIL FLYKTNINGER
Fra anmodning til vedtak om bosetting: eksempel fra Bærum kommune
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
Samarbeid for doblet bosetting av flyktninger Flyktningkonferansen i Bergen den 9. juni 2008 Statsråd Bjarne Håkon Hanssen.
Fakta om asylankomster Hvordan kan UDI og mottakene bidra i bosettingsarbeidet? Direktør Ida Børresen, UDI 9. juni 2008.
Bosetting av flyktninger
Hvorfor jobber PRESS med asyl?
IKVOs landskonferanse oktober 2006 Voksenopplæringens plass i det kommunale integreringsarbeidet Statssekretær Libe Rieber-Mohn.
8.Juni Åpent informasjonsmøte for frivillige organisasjoner Tilskudd til bosetting og integrering av flyktninger og inkludering av innvandrerbefolkningen.
Først og fremst barn Omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere Thale Skybak Redd Barnas Norgesprogram.
Seminar om bosetting av flyktninger
Bosetting Eivind Holen IMDi
Barn – og kvinner som søker asyl Kjell Erik Øie Statssekretær i Barne og likestillingsdepartementet.
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
INTEGRERINGS AVDELINGEN.
Flyktningsituasjonen – utfordringer og muligheter for kommunene Audun Kvale, Spesialrådgiver KS.
Frivillighet og integrering IMDi v/Morten Tjessem Erfaringskonferanse Norsk Folkehjelp
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Fra utenforskap til inkludering – viktige rammevilkår for boligsosialt arbeid Helge Eide, områdedirektør KS.
Folkemøte Mosvik om bosetting av flyktninger
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Bosetting av flyktninger – det er i kommunene det skjer! Helge Eide, KS Akershus strategikonferanse
Samhandling på tvers av etater og organisasjoner Trygve G. Nordby Flyktningprosjektet i Oslo kommune.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
I regi av fylkesmannen i Oppland 9.mars 2016; møte med økonomiansvarlige i kommuner i Oppland Flyktningsituasjonen med «økonomiøyne». Orientering.
Dialogmøte for økonomiansvarlige hos Fylkesmannen Onsdag 9. mars 2016 Flyktingesituasjonen.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
VÅRE NYE BARN EN NY SAMARBEIDSMODELL FOR MOBILISERING AV RESSURSER I LOKALSAMFUNNET FOR BARNAS OG NORGES BESTE OSLO, NOVEMBER 2015.
Prosjektorganisering av arbeidet med enslige mindreårige i Bufetat region nord. desember 2015 – desember 2018 OSO barnevern
ALLE MED Nasjonal dugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge (NDFU)
Enslige mindreårige IMDi Vest ved Katrine Vidme.
Innspill til strategi og satsingsområder Vestre Viken og kommunehelsesamarbeidet Overordnet samarbeidsutvalg 7. Desember 2015 Klinikkdirektør Kirsten Hørthe,
Status på asyl- og mottaksfeltet Fylkesberedskapsrådet i Troms 15. oktober (1)1 (1)
Asylsituasjonen og veien videre Sidsel Braaten og Benjamin Strandquist.
Flyktningetilstrømningen Kommunikasjonsrådgiver Øyvind Hartvedt.
Status flyktningsituasjonen i Møre og Romsdal Utfordringsbilde – status Møre og Romsdal Flyktningekoordinator Sverre Veiset, Fylkesmannen i Møre og Romsdal.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
VERGEMÅL OG REPRESENTANTORDNING ENSLIGE MINDREÅRIGE UTFORDRINGER Oktober 2015 – Fagansvarlig Nils Aadnesen.
Bosetting, integrering og radikalisering
Mot en raskere og mer stabil bosetting
Seksjonskonferansene
Asyl- og flyktningsituasjonen
Evalueringens problemstillinger
Rådmannens budsjettfremlegg
Flyktningesituasjonen Økonomisk styring
Evalueringens problemstillinger
Mot en raskere og mer stabil bosetting
Fra 5000 – 8000 , hvordan møte utfordringen i kommune - Norge
Utskrift av presentasjonen:

Bosetting av flyktninger

Anmodningen IMDI har anmodet Asker kommune om følgende bosettingstall for 2016 og 2017: > Bosetting i 2016: 135 flyktninger, hvorav 45 enslige barn og unge. > Foreløpige plantall for 2017: Minst 160 flyktninger, hvorav minst 65 enslige barn og unge. > Familiegjenforeninger kommer i tillegg.

Nasjonale prognoser > Tilstrømningen av asylsøkere til Norge har økt sterkt i løpet av høsten > Mot slutten av året er det en nedgang i antall asylankomster. Dette skyldes trolig norske innstrammingstiltak og økte grensekontroller i Sverige. > UDIs prognose for 2016: asylsøkere. > Det er grunn til å tro at det kommer nye anmodninger i 2016 om å øke bosettingstallet ytterligere.

Bosetting i Asker – status Siste politiske vedtak – kommunestyret 8. september (sak 98/15): I samsvar med anmodning fra IMDI øker Asker kommune mottaket av flyktninger fra 75 til 87 i I antallet er inkludert bosetting av 15 enslige mindreårige flyktninger. Familiegjenforeninger kommer i tillegg.

Introduksjonsprogrammet > Introduksjonsprogrammet skal forberede nyankomne flyktninger til å delta i arbeids- og samfunnslivet, og hjelpe dem til å bli økonomisk selvstendige. > Introduksjonsprogrammet inneholder opplæring i norsk og samfunnskunnskap, og tiltak som forbereder til videre utdanning eller arbeid. > Asker kommune har lykkes godt med å få flyktningene over i arbeid eller utdanning etter avsluttet introduksjonsprogram. Asker var nr. 9 av landets kommuner i 2014.

Asylmottak i Asker > Asker er vertskommune for tre statlige asylmottak med til sammen 490 plasser: –Dikemark mottak: Ca. 150 plasser –Hvalstad transittmottak: Ca. 140 plasser –Akuttinnkvarteringstilbud på Vardåsen: Ca. 200 plasser > Anmodningen om økt bosetting må sees i sammenheng med kommunens ansvar som vertskommune for asylmottak.

Kartlegging av mulighetsrom Det er foretatt en karlegging av hvilke muligheter og kapasitet Asker kommune har når det gjelder økt bosetting av flyktninger. Kartleggingen viser at følgende områder vil kunne medføre utfordringer for organisasjonen fremover: > Sikre tilstrekkelig finansiering. > Skaffe til veie tilstrekkelig antall egnede boliger. > Skaffe til veie tilstrekkelig antall personell og kompetanse. > Skaffe til veie tilstrekkelig kapasitet til barnehage- og undervisningstilbud. > Skaffe til veie tilstrekkelig tolketjenester. > Sikre godt inkluderingsarbeid i kommunen. > Mobilisere og koordinere frivillig innsats. > Sørge for tilstrekkelig informasjon til Askersamfunnet. > Sikre samfunnssikkerhet og beredskap i samarbeid med politi, brann og helse.

Økonomisk beregning Beregningsutvalgets vurderinger > De statlige tilskuddsordningene er ikke kostnadsdekkende. > Kommunene har i gjennomsnitt har en merutgift på ca kroner per ordinære flyktning og kroner per enslige mindreårige flyktning over en femårsperiode. > Rådmannen mener at de statlige finansieringsordningene må endres slik at kommunene gis mulighet og anledning til å delta i asyl- og flyktningarbeidet på en god måte. Høyt kostnadsnivå i Asker > Asker kommune har et høyt kostnadsnivå sammenlignet med beregningsutvalgets vurderinger. > Rådmannen vil initiere en omstillingsprosess for å bringe tjenestenes kostnadsnivå ned på et nivå som i større grad samsvarer med beregningsutvalgets vurderinger. > Omstillingen vil medføre at kommunen gir et noe enklere, men fortsatt godt og forsvarlig tilbud til de flyktningene som bosettes. > En for lav kvalitet på integreringsarbeidet vil kunne medføre økte kostnader på lengre sikt ved at færre kommer i arbeid, aktivitet eller utdanning.

Rådmannens innstilling 1.Asker kommune er positiv til å delta i den nasjonale dugnaden for å sikre Norges forpliktelser knyttet til asyl- og flyktningsituasjonen. Det er av stor betydning å mobilisere innbyggerne, frivilligheten og næringslivet i arbeidet med å tilrettelegge for et godt bosettings-, integrerings- og inkluderingsarbeid. 2.Asker kommune imøtekommer IMDIs anmodning om å bosette 135 flyktninger i 2016, inkludert 45 enslige mindreårige. Familiegjenforeninger kommer i tillegg. Rådmannen vil komme tilbake til bosettingstallet for 2017 når det foreligger en konkret anmodning. 3.De økonomiske konsekvensene knyttet til økt bosetting utredes nærmere og innarbeides ved første mulige revidering av budsjettet for Rådmannen vil initiere en omstillingsprosess for å bringe kommunens kostnader ned på et nivå som i større grad samsvarer med beregningsutvalgets vurderinger. 5.Asker kommune forutsetter at statlige myndigheter understøtter og tilrettelegger for kommunenes bosettingsarbeid gjennom kostnadsdekkende tilskuddsordninger. Dette er helt avgjørende for å få til et godt arbeid på feltet. Asker kommune ber derfor KS, i konsultasjonsordningen med regjeringen, om å tydeliggjøre og avklare de økonomiske konsekvensene knyttet til bosetting av flyktninger i kommunene.