Kulturmentoring Veiledning i kunstnerskap eller strategi for kulturnæring? Heidi Stavrum, Telemarksforsking Porsgrunn, 01.09.15 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Advertisements

Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Avfallsforum Nord 14. april 2016 Sirkulær økonomi: paradigmeskifte eller «same shit new wrapping» ? Adm.dir. Nancy A. Strand.
1 - ditt springbrett til innovasjon. Skattepliktige til Norge kan søke Behøver ikke å være i skatteposisjon For alle næringer og selskapsformer Bedriften.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
Seniorer som frivillighetsressurs Innlegg på KulturBizkonferansen 1. september 2015 Gunnar Thuve, kulturkontoret i Porsgrunn.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Regnskap og regnskapsrutiner
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Strategiplan
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
Arbeidet med prosjektskissen
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
En verden av usikkerhet
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
Veiviser Bolig for velferd
Muntlig vurdering – å veilede andre
Gang.
Synlighet og oppslutning
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Erfaringer med bruk av NS 8435
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Valgfag innsats for andre
(Parent Management Training - Oregon)
Level-Up Studentinkubatoren ved UiS
Finnmarkseiendommen som skogeier og forvalter Ole Andre Hestmo, skogforvalter
Brønnbygging i Afrika.
Hilde Reitan og Ingunn Ek Pedersen
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
IT-klynge Odd Torland Nasjonal IT-klynge.
Flere lesere, flere muligheter
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Oppslutning & Verving Forrige gang, på uke 7 i januar… der var de aller fleste av dere…, jobbet vi også med hvordan være synlige, hvordan vise frem forbundet.
Kommunesektorens bruk av FoU
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Firmanavn Forretningsplan.
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
HVORDAN PROMOTERE ROTARACT?
Evaluering Regionrådet
Universitetet, IPR og næringsliv
Utskrift av presentasjonen:

Kulturmentoring Veiledning i kunstnerskap eller strategi for kulturnæring? Heidi Stavrum, Telemarksforsking Porsgrunn,

Bakgrunn En studie av Porsgrunn kommunes forsøksprosjekt med mentoringprogram rettet mot kunstnere og kulturbedrifter: –Haugsevje og Stavrum 2014: Erfaring møter kreativitet (rapport, Telemarksforsking). Fulgt opp av en studie av fire ulike kulturmentoring-tiltak: –Haugsevje, Heian og Stavrum: Kulturmentoring. Offentlige strategier for kompetanseheving og økt verdiskaping i kultur- og opplevelsesnæring (rapport under publisering). Sentral samarbeidspartner: Porsgrunn kommune Finansiering: Oslofjordfondet/Regionalt forskningsfond Metode: intervjuer, dokumentanalyse, deltakende observasjon 2

-Flere kunstnere må kunne operere kommersielt. Salg av egne produkter bidrar til selvstendighet og økonomisk frihet for den enkelte kunstner, sa Widvey, og understreket at det er viktig å styrke kompetansen i entreprenørskap, slik at kunstnere kan bli gode til å selge produktene sine. Kilde: «Mer næringsliv i kunsten», 3

Hva finnes av forskning på kulturnæring i Norge? Eksisterende forskning Kvantitativt: antall bedrifter, økonomisk vekst, andel av BNP, kunstnerøkonomi Normativt: potensial for nasjonal økonomi, regional utvikling og vekst Kvalitativt: Enkelte studier, for eksempel av av hvordan kulturentreprenører forholder seg til økonomi og marked i praksis. Forskningsbehov Konkrete kvalitative studier av hvordan det offentlige arbeider med kulturnæring i praksis i en lokal kontekst Konkrete kvalitative studier av kulturbedrifters og kulturarbeideres erfaringer og strategier for å etablere seg og drive næringsvirksomhet i ulike regioner

Framskaffe konkrete beskrivelser av metoder for å utvikle lokal kulturnæring som kan tas i bruk av kommuner, regioner, kunnskapsmiljøer eller andre offentlige aktører, for bedre tilrettelegging for kompetanseheving og økt lønnsomhet i kulturnæringen og for bedre utnyttelse av offentlige ressurser, samt utvikle et konkret grunnlag for videre forskning. Forskningen vår skal..

Kulturmentoring, fire case Porsgrunn: 1) Mentor for kulturbedrifter/KulturBiz (Porsgrunnsmodellen) Kristiansand: 2) Trafo.no 3) Cultiva Ekspress Kunst Fredrikstad: 4) Reaktor

To caseeksempler KulturBiz (Porsgrunnsmodellen) Målgruppe: kunstnere og kulturbedrifter Formål: øke verdiskaping og styrke overlevelse i markedet Mentor: frivillig, aktiv pensjonist med fartstid fra regionens næringsliv (industri, handel, service) Cultiva Ekspress Kunst (Kristiansand) Målgruppe: (uetablerte) kunstnere, år Formål: kunstnerisk utvikling Mentor: etablert kunstner, ideelt sett med erfaring fra samme kunst-/uttrykksform 7

To caseksempler, forts. KulturBiz (Porsgrunnsmodellen) Mentors bistand: –Forretningsidé, forretningsplan –Spissing, fokus –Målgrupper, kundegrupper –Markedsføring –Prissetting –Økonomi, regnskap –Nettverksbygging –Åpne dører, formidle kontakt Cultiva Ekspress Kunst (Kristiansand) Mentors bistand: – Kunstnerisk konsulenthjelp, gjerne knyttet til konkrete arbeidsprøver 8

To caseeksempler, forts. KulturBiz (Porsgrunnsmodellen) Mentors kompetanse: –Noe annet enn adept har Utenfrablikk Entreprenørskap Cultiva Ekspress Kunst (Kristiansand) Mentors kompetanse: – Mer enn adept har Innenfrablikk Kunstnerskap 9

Adeptenes utbytte Å ha en ekstern, uavhengig lytte- og samtalepartner Strukturering av arbeidet, selvdisiplin Nettverk, døråpnere 10

Men det er bra å få snakke om tankene sine, altså, det er fint. […] Så det har vært til hjelp å sortere tankene, det har det vært. Så det er den funksjonen som har vært mest nyttig for meg, den samtalefunksjonen. (Adept, Kulturbiz, Porsgrunn) 11

-Det viktigste for min del var at jeg ble strukturert. At jeg forplikta meg. Jeg kunne selvsagt bare latt kommentarene ligge. Men jeg følte at jeg forplikta meg til å jobbe med det videre. Det satte i gang et strukturelt arbeid. Når jeg hyrer inn en person for å ta meg på alvor. Jeg vil veldig gjerne leve av å skrive. Har alltid villet det. Men det er jo omtrent umulig. Jeg kommer til å ha dårlig råd hele livet mitt. Men når en person har gitt meg en tilbakemelding på noe, helt konkret hva jeg kan jobbe med, så ville det jo vært for dumt å ikke gjøre det. Så det satte i gang en forpliktelse. Det ble en prosess [...] (Adept, Cultiva Ekspress Kunst) 12

Hun [mentor] er veldig flink til å spørre: «Ja, men tjener du penger på det, da?» «Nei, men det er veldig moro! [ler] […] Så når hun peker på de kjedelige tingene jeg må gjøre for å tjene mer penger, så… […] ja, ok, så gjør jeg det da, og så er jeg litt flink. […] Hun har gitt meg akkurat det jeg trenger. (Adept, Kulturbiz, Porsgrunn)

Jeg synes det har vært veldig bra å ha en mentor. […] Han har vært støttende mentalt, samtidig som han har hjulpet meg med flere kontakter som jeg tror jeg ville hatt vansker med å skaffe selv, og som har gjort at jeg har fått flere prosjekter. Det har ballet på seg. (Adept, Kulturbiz, Porsgrunn) 14

Det er viktig å få vist trynet sitt. Og de kommer til å følge med på oss videre. Og hvis vi lager noe de liker, vil de kunne ha lyst til å jobbe med oss. For nå har vi fått presentert oss. Nettverk er veldig, veldig viktig i musikkbransjen. [...] Det beste for oss var bare egentlig det å [...] få møte de folkene. Og bare høre hva de har å si. Det er en lettere vei inn til de rette folkene. I stedet for bare å gå rundt kaka og sende en random mail. (Adept, Cultiva Ekspress Kunst)

Ulike diskurser – like praksiser? 16 Entreprenørskap Næringsutvikling Kunder Kunstnerskap Bransjehjelp Kontakter

Forstudiene tyder på at konteksten som ordningen utformes i (kunstfelt, kulturavdeling, næringsliv) har konsekvenser for mål, innhold og form – men at effektene for den enkelte kulturnæringsbedrift handler om mye av det samme: Økt bevissthet om prosjekt/produkt/forretningside, økt struktur og selvdisiplin, bedre markedsføring/formidling, bedre samhandling med relevante aktører, og et større lokalt og/eller bransjemessig nettverk m.m. 17 Foreløpig konklusjon

Veien videre… Studere og sammenligne flere tiltak og virkemidler som har som mål å øke verdiskaping og drive kompetanseheving i kulturnæringene: Mentorordninger, samlokalisering av bedrifter, evt andre nettverkstiltak. Bygge videre på forstudiene av Kulturbiz/Porsgrunn, Cultiva Express/Kristiansand, Hydrogenfabrikken/Fredrikstad + trekke inn flere relevante case/eksempler fra andre steder. Lokalt fokus: Samarbeid mellom offentlige aktører og kulturnæringsliv på stedet/i byen/regionen. Fortsatt et kvalitativt metodisk perspektiv: Konkrete case og lokale fortellinger/erfaringer 18

Takk for oppmerksomheten! Heidi Stavrum Rapportene om kulturmentoring kan lastes ned gratis fra 19