Pasientreiser Presentasjon April 2010 Avd.leder Kirstin Vik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Advertisements

HELFO utland Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS 2014
Informasjon om rettigheter
STATENS SÆRAVTALER FOR REISER Svein-Erik Skamo
Oppstartsmøte e-resept 2013
Seksjonsleder Trond Solem
Prosedyre for å utarbeide oppfølgingsplan (innen 3 uker) på nav.no
Budsjett 2004 Krav om balanse innen utgangen av 2004 Forbedre nettoresultatet med mellom millioner Kan bli nødvendig å nedbemanne med.
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
HELFO Statens helseøkonomiforvaltning Stønad til helsetjenester i utlandet Puja Anand og Martin Rutherfurd, januar.
HELFO utland Helserettigheter utenfor EØS/Sveits Utvidet stønad
Mobilt røntgen
Rutiner ved skade elever
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
ENDELIG ER DET DIN TUR!. Nødvendige verktøy Linker herfra til universitetenes egne hjemmesider Fronter –
Atrieflimmer Pasientopplæring:
1. 2 noe om hva slags tjenester sykehus yter mot andre helsetjenesteytere brukerne av disse tjenestene spesielt om fastlegens rolle, og.. hvilke arbeidsoppgaver.
TUBERKULOSEKOORINATOR`S ROLLE OG FUNKSJON
HELFO Informasjon til pensjonister om rett til stønad til helsetjenester innenfor EU/EØS – landene eller Sveits Elin Cathrine Lund Grina 1 1.
HELFO utland Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS 2015
Informasjonsmøte om kombinasjon av uføretrygd og inntekt
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Fastlege Fastlege.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Helfo (Helsetjenesteforvaltningen) Helserettigheter for pensjonister bosatt utenfor EØS v/Mari-Ann Folkedal og Mona T. Kirkestuen Februar 2016.
Ingvild Biørn-Hansen, tlf , e-post: ØKONOMISKE YTELSER TIL ENSLIGE MINDREÅRIGE ASYLSØKERE OG.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Skoleskyss i Nordland SkyssWEB introduksjon Foto: Gro Eli Stoltenberg.
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Oslo universitetssykehus består av de tidligere helseforetakene Aker universitetssykehus, Rikshospitalet (inkl. Radiumhospitalet)
Reiseregning Eystein Hansen Foto: Peter Hamlin.
Samfunnskunnskap Emne 4: Helse. Hva er god helse? Jeg er frisk Jer er ikke syk Fysisk eller psykisk Jeg har det bra Jeg trives Jeg sover godt Jeg spiser.
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Pasientreiser Avdeling samhandling og helsefremmende Camilla Lykken / Pasientreiser er ofte.
Tilbyderkonferanse Ikke-akutt pasienttransport for Helse Stavanger HF.
Transporttjenesten for forflytningshemmede – i gamle spor eller på ny vei ?
Til deg som er henvist og fått tilbud ved Allmenn psykiatrisk poliklinikk, Nydalen DPS Behandling Når utredningen konkluderer med at det foreligger en.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Pasientreiser Status og tiltak for å bedre kvaliteten på reiser med rekvisisjon Regionalt brukerutvalg 12. desember 2016.
Agenda for 7. Juni 2017 Hudens egenskaper
EL & IT Forbundets forsikringspakke pr
FAGDAG LØNN 2016.
Hydrocephaluspoliklinikken
Velg digital postkasse på Norge.no
2016 VISMA Arbeidsfordeling i praksis
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS
Viktige datoer i så henseende
IST Barnehage/SFO - Nyheter
Ambulansebestilling Bruk av ambulanse
Informasjon om Pasientreiser
Foreldres rettigheter etter barneforskriften § 10
Forsikringer 2018.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
ØKONOMIFORUM 12. DESEMBER 2017
Enkel brukerveiledning
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Utgiftsrefusjoner Høgskolen i Østfold
Utgiftsrefusjoner Høgskolen i Østfold
Kurs for deg med hypofysesvulst og dine pårørende
  For mer informasjon/påmelding: Sekretær Tlf:
Enkel brukerveiledning
Dialogmelding lege - lege
Prosjekt Digisos Hvordan få flere til å søke digitalt? L
Anskaffelse og Gjenanskaffelse
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

Pasientreiser Presentasjon April 2010 Avd.leder Kirstin Vik

Pasientreiser Pasientreise er pasienten sin reise mellom hjem og behandler. Hver behandling utløser dermed to reiser. Pasient betaler egenandel for hver reise. Helseforetakene har økonomisk og forvaltningsmessig ansvar for alle pasientreiser

Hvilket område har Pasientreiser Helse Førde ansvar for? Vi har ansvar for alle reiser for våre pasienter i Sogn og Fjordane innenfor spesialist- og primærhelsetenesta

Nøkkeltall 2009 Drosje 51 mill. kr Egen bil 20 mill. kr Rutegående11 mill. kr Rutefly 4 mill. kr Følge 2 mill. kr Opphold 4 mill. kr Båtambulanse 6 mill. kr SUM 98 mill. kr Drosjene utfører over pasientreiser årlig

Dekning av reiseutgifter Pasienten har rett til utgiftsdekning tilsvarende taksten for billigste transport med rutegående transportmiddel, til nærmeste sted. Pasienten har rett til å få dekket annen transport enn med billigste rutegående transportmiddel : a) ved behov for øyeblikkelig hjelp b) når pasientens helsetilstand gjør det nødvendig c) når kommunikasjonsmessige forhold gjør det nødvendig eller d) dersom de samlede utgiftene ved bruk av annen transport ikke er høyere enn de samlede utgiftene ved bruk av rutegående transportmiddel.

Reise uten rekvisisjonReise med rekvisisjon Bruker legger selv ut for reisen. Kravet sendes til oss i ettertid. Det er billigste reisemåte som dekkes. Må kunne dokumentere behandlingstime. Egenandel trekkes for hver vei. Rekvisisjon utstedt på medisinsk grunnlag utstedes av lege/behandler. Rekvisisjon utstedt på trafikalt grunnlag (ved manglende rutegående tilbud). Pasientreiser utsteder disse. Egenandel betales hver vei.

Reiseregning Brukere fyller ut reiseregningsskjema for reisen og postlegger dette. Brukere kan få tilleggsinformasjon om reiseplanlegging og refusjonskrav hos Pasientreiser Følgende dokumentasjon må sendes med: –Oppmøtebekrefting –Kvitteringer for utlegg –Bekreftelse fra behandler om behov for dyrere transportmiddel –Bekreftelse fra behandler om behov for følge Ikke send: –Personlige dokument (frikort, pass, etc.)

BRUKER FYLLER UT REISEREGNING PLANLEGGER REISE BRUKER POSTLEGGER KRAV Vi saksbehandler og utbetaler kravet til bruker Pasientreisetelefonen 05515, GJENNOMFØRER REISE 2 Ring for å få hjelp til å planlegge reisen eller for å få informasjon og hjelp til reiseregningen. Bruker

Positive effekter av omlegging 1.Enklere å levere reiseregningsskjema –Reiseregningsskjema er tilgjengelig på alle behandlingssteder (sykehus, fastleger, fysioterapeuter, etc)og –Konvolutt er ferdig adressert og kan leveres i en postkasse hvor som helst 2.Ett felles nasjonalt telefonnummer – og kundebehandlere med lokal kunnskap –Uansett hvor du er i landet får du tak i Pasientreiser på –Informasjon om reiseplanlegging, utfylling av skjema og oppgjør på samme sted

Medisinsk behov for pasientreiser For å få en rekvisisjon for pasientreiser, må det være helsemessige årsaker som tilsier at pasienten ikke kan ta rutegående transport eller egen bil

Pasient m/behov Behandler definerer behov Pasient/behandler melder behov til pasientreiser Statusmelding tilbake Pasientreiser Pasientreiser bestiller reise med transportør Bekrefte tur/behov til pasient

Rekvirering på trafikalt grunnlag Behandler skal IKKE skrive ut rekvisisjon på trafikalt grunnlag Om det ikke finst rutegående transport der pasienten bor, er det Pasientreiser Helse Førde som skriver rekvisisjon på trafikalt grunnlag

Prosjekt pasientreiser – samlet målbilde og oppgavefordeling HF innrap- porterer egenandel Planlegge reise, utstede rekvisisjon Uten rekvisisjon Enkeltoppgjør (Ny applikasjon) Med rekvisisjon Direkteopppgjør (NISSY) Bruker reise til Bruker reiser fra Bruker betaler egenandel Bruker fyller ut og postlegge reiseregning Transportør fakturerer HF ANS skanner krav HF kontrollerer og utbetaler HF saksbe- handler og fatter vedtak ANS utbetaler og sender vedtaksbrev HF innrap- porterer egenandel til HELFO Egenandelsregisteret (HELFO) oppdateres Bruker mottar refusjon og vedtak Egenandels- registeret (HELFO) oppdateres Bruker er hos behandler Med rekvisisjon, ikke frikort

Ny rekvisisjonspraksis I forbindelse med NAV sin innføring av automatisk frikort i Norge fra 2010 vil rekvisisjonspraksis bli endret. Alle egenandeler skal rapporterest elektronisk til NAV, noe som betyr at samtlige reiser skal bestilles via Pasientreisekontoret

Hvordan få papirrekvisisjonen elektronisk? Alternativer

Kontaktpunkt Pasientreiser For informasjon og veiledning om pasientreiser: –telefon: –internett: –epost: Reiseregningsskjema og veiledningsskjema finnes hos alle behandlere.

Innføring av automatisk frikort Fellespresentasjon til ansatte i NAV, HELFO og til ansatte ved helseforetakenes pasientreisekontorer og Pasientreiser ANS. Helsedirektoratet januar 2010 FRIKORTTELEFONEN

| Automatisk frikort – gjelder kun egenandelstak 1 1. Bruker betaler egenandel hos lege, apotek m.m. 4.Frikort og overskytende beløp sendes automatisk til bruker innen 3 uker 3. Egenandeler samles i et egenandelsregister og registreres på bruker 2. Informasjon om egenandeler sendes som del av oppgjør fra behandlere Egenandels- register 5. Behandler kan benytte elektronisk spørretjeneste (Har borger frikort?) 6. Bruker kan reservere seg fra ordningen 7. Bruker skal få oversikt over registrerte egenandeler på MinSide Lege Psykolog Apotek Bandasjist Poliklinikk Pasientreiser Lab Røntgen

Automatisk frikort innføres 1. juni 2010 Fra 1. januar Brukere fremsetter krav om frikort til NAV lokalt som før 2.Det innføres nytt kvitteringskort for 2010 som ivaretar overgangsrutinene. Kortet skal benyttes av bruker i hele Egenandeler blir registrert automatisk i egenandelsregisteret. Brukere kan reservere seg fra automatisk frikortordning 4.I Tromsø kommune innføres automatisk frikort fra 1. januar 5.Automatisk frikort innføres nasjonalt 1. juni. Brukere mottar frikort automatisk fra HELFO 6.Kvitteringer for egenandeler fra reiser med pasientreiserekvisisjon skal sendes av bruker til Pasientreiser ANS i Skien for registrering 7.HELFO overtar også ansvar frikort egenandelstak 2, men her må brukere sende inn kvitteringer som i dag Fra 1. juni 2010

2010 er et overgangsår, og fra 1. juni gjelder spesielle rutiner. Pasientreiser NAV lokalt HELFO Frem til 1. juni 2010 – NAV utsteder frikort som i dag Etter 1. juni 2010 – automatisk frikort er innført Ved reiseoppgjør der bruker har lagt ut selv, f.eks. ved bruk av offentlig transport, sendes reiseregning til Pasientreiser ANS for saksbehandling ved lokalt pasientreisekontor Bruker sender kvitteringer (inkl. vedtakskvittering fra pasientreiser) og kvitteringskort til NAV lokalt som utsteder frikort Bruker som reiser med utstedt rekvisisjon, og hvor det kun betales egenandel, sender den hvite delen av kvitteringskortet for registrering til Pasientreiser ANS i Skien. Bruker beholder den grønne delen for egen kontroll Ved reiseoppgjør der bruker har lagt ut selv, f.eks. ved bruk av offentlig transport, sendes reiseregning til Pasientreiser ANS for saksbehandling ved lokalt pasientreisekontor Bruker mottar frikort automatisk fra HELFO NAV lokalt Pasientreiser Egenandelsinformasjon Frikort

Hvorfor automatisk frikort? Enklere for brukere Ved innføring av ny ordning sendes frikort automatisk i post til bruker. Bruker trenger ikke fremsette krav om frikort. Sikrer rettigheter for brukere Brukere som enten ikke håndterer dagens frikortordning eller ikke kjenner til ordningen sikrer sine rettigheter. Frikort utstedes automatisk når egenandelstaket passeres. Mer effektiv forvaltning NAV frigjør ca 100 årsverk til å rendyrke innsatsen for å få flere brukere i arbeid og aktivitet. Øker elektronisk samhandling Behandlere kan benytte en spørretjeneste som gir svar på om bruker har fritak fra å betale egenandel (Har borger frikort?). Brukere får oversikt over registrerte egenandeler på MinSide.

Det nye kvitteringskortet – forside Automatisk frikort og NAVs rolle i 2010 beskrives: Krav skal fremmes til NAV frem til 1. juni. 1. juni innføres automatisk frikort. Fra denne dag har HELFO ansvar for egenandeler og frikort Kvitteringskortet skal benyttes for egen kontroll Egen slipp vedr. pasientreiser: Ved krav om frikort før 1. juni sendes hele kvitteringskortet til NAV Etter 1. juni skal bruker selv sende inn hvit slipp av kvitteringskortet til pasientreiser ANS for registrering av egenandelene og motta frikort automatisk fra HELFO

Egen slipp vedr. pasientreiser: Her registreres kun egenandeler fra pasientreiser med rekvisisjon. Det vil si reiser som er forhåndsbestilt gjennom helsepersonell eller lokalt pasientreisekontor Etter 1. juni skal bruker selv sende inn hvit slipp av kvitteringskortet til Pasientreiser ANS for registrering Merk: Nytt kvitteringskort skal benyttes fra 1. januar Gamle kvitteringskort skal ikke lenger benyttes og skal derfor kastes. Det nye kvitteringskortet – bakside

Informasjon til brukere Hos behandlere og tjenesteytere fra 1. januar 2010 –Nytt kvitteringskort –Bordkort med informasjon om automatisk frikort og reservasjonsrett Hos NAV lokalt –Nytt kvitteringskort –Bordkort –Informasjon på skjerm i mottak Frikorttelefonen – begrenset ansvar frem til 1. juni –Henvendelser kun om automatisk frikort og reservasjon –Henvendelser om frikort og egenandeler må besvares av NAV lokalt som i dag Internett: