Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTorvald Holen Endret for 8 år siden
1
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse
2
Struktur – gruppeledelse Kommunikasjon - samhandling Ekstern veiledning Praktisk arbeid i lærergruppene
3
Struktur - gruppeledelse Sammensetning av lærergrupper Valg av gruppeleder Oppgaver for gruppeleder Lojalitet til modellen
4
Kommunikasjon Taushetsplikt Metakommunikasjon Felles oppfatninger av hva som er god kommunikasjon
5
Hva er god kommunikasjon? ” Kommunikativ kompetanse er å vite hva en kan si til hvem, hvor, når og hvordan” (Glomnes 1991). Trygghet, åpenhet, respekt Motivasjon og engasjement Indre monolog og ytre dialog Reflekterende samtale om temaet, framfor diskusjon eller samtale med veisøker
6
Å holde seg til temaet: Hvordan blir Lars påvirket av medelever, lærer, foreldre? Den forståelsen en har av et tema vil prege måten en uttrykker seg om dette. Skille mellom subjektive antakelser, og forståelse basert på teori og erfaring.
7
Kommunikasjon som fremmer refleksjon og ny forståelse Minne om tema og målformulering Søke forståelse, framfor bekreftelse Undrende uttrykk, ikke påstander Reflektere over tema ut fra ulike perspektiver Reflektere over sannsynlige sammenhenger
8
Kommunikasjon som fremmer refleksjon og ny forståelse Begrunne antakelser og subjektive oppfatninger Etterspørre teoretisk og erfaringsbasert kunnskap om temaet Reflektere over konsekvenser av påstander? Hva blir handlingen? Hvilke erfaringer har vi? Hva sier teorien?
9
Ekstern veiledning Forventninger til veileder Oppgaver for veileder Veiledningsgrunnlag
10
Praktisk arbeid i lærergruppene Organisering av arbeidet i gruppene Flere saker samtidig? Referat Evaluering av arbeidet i gruppene
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.