Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forretningsplan Oppbygging - Hensikt Carsten Sørlie Etablererservice Østfold Østfold Bedriftsenter AS © Østfold Bedriftssenter AS.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forretningsplan Oppbygging - Hensikt Carsten Sørlie Etablererservice Østfold Østfold Bedriftsenter AS © Østfold Bedriftssenter AS."— Utskrift av presentasjonen:

1 Forretningsplan Oppbygging - Hensikt Carsten Sørlie Etablererservice Østfold Østfold Bedriftsenter AS © Østfold Bedriftssenter AS

2 Utgangspunkt MÅL STRATEGI Tiltak © Østfold Bedriftssenter AS

3 Planlegging gjelder for alle For alle som skal ta fatt på en oppgave er det viktig å ha: et mål med oppgaven en plan for gjennomføringen Utgangspunkt MÅL STRATEGI Tiltak © Østfold Bedriftssenter AS

4 Å håpe og tro er bra, men å vite er bedre Gjennom å utarbeide vår egen forretningsplan forbereder vi oss selv og 1. reduserer risikoen og 2. øker sjansen for å lykkes © Østfold Bedriftssenter AS

5 Forretningsplan Et arbeidsverktøy som er Lettfattelig/oversiktlig Kort Lett å revidere/endre Husk sammendrag først ! Ingen statisk hemsko, men et fleksibelt styringsinstrument © Østfold Bedriftssenter AS

6 Hvem planlegger man for ? 1.Deg selv 2.Banken 3.Styret 4.Kunder 5.Leverandører og distributører 6.Investoren 7.Tante Olga © Østfold Bedriftssenter AS

7 Bedriften og dens omgivelser Alle disse aktørene har interesse av det som foregår Dette skal til sist gjenspeile seg i forretningsplanen din Bedrift Eiere Leverandører Långiverne Kunder Konkurrenter Stat og kommune Arbeidstakere © Østfold Bedriftssenter AS

8 Disposisjon av forretningsplan 1. Innledning Firmanavn, adresse, telefon Kort beskrivelse av bedrift og forretningsidè Ansvarlig leder(e)s bakgrunn Selskapsform / Eieforhold © Østfold Bedriftssenter AS

9 2. Forretningsidè HVA ? HVORDAN ? TIL HVEM ? Idè Produkt / tjeneste (hva) Organisasjon (hvordan)Marked (til hvem) © Østfold Bedriftssenter AS

10 3. Markedsanalyse Viktig å kjenne Kunden Konkurrenten(e) Markedet Ingen bruker sko. Ikke noe marked. Kommer hjem i morgen. Fantastisk markedsmulighet: Ingen har sko fra før. Send en container © Østfold Bedriftssenter AS

11 A. Intern analyse: Bedriftens interne arbeidsbetingelser : SWOT analyse (Muligheter - trusler) Hvilke fortrinn / ulemper har vi? Hvilke resurser har vi / mangler vi?. Hva klarer vi? Gjennomgang av: kapitalbehov, likviditet maskinpark, produkter beliggenhet i forhold til infrastruktur personell, fleksibilitet etc Situasjonsanalyse

12 B. Ekstern analyse: For å finne muligheter og trusler bør følgende områder vurderes: 1. Behov - hvilket behov skal dekkes, kjøpsatferd - forbruksvaner - faktisk innkjøp, kjøpere, brukere, beslutningstakere, produktets livssyklus 2. Eksisterende kunder 3. Hvordan er markedet i dag? 4. Distribusjonskanal 5. Konkurrenter: Markedsmix - de 6 p`-ene? Markedsandeler? 6. Leverandører: Markedsmix 7. Samfunnet: Trender, endringer, lover, økonomi. 8. Forventet utvikling i markedet: Hva skjer? Hva påvirker meg? Situasjonsanalyse

13 Evnen til å se utvikling, muligheter og behovsendringer men også trusler, er helt avgjørende for din virksomhet. Situasjonsanalysen er viktig for å få et godt overblikk over hvor du står. GAP-ANALYSE Hvor står jeg? (Nå situasjon) Hvor skal jeg? (Mål) Hvor stort er gapet? (Problem) Hvordan nå målet? (Handling) Problemstilling

14

15 Valg av produkter og målgrupper

16 Når valg av produkter og målgrupper er gjort, er tiden inne for å sette seg mål. Målene må være realistiske og utviklende og gjenspeile virksomhetens ønsker om vekst og utvikling. Målene kan være både kvalitative og kvantitative. Målene må være så konkrete som mulig og med tidsangivelse. Eksempel på mål: Salgsmål i stk. pr. produkt pr. år. Markedsandel på 10% etter 2 år. Driftsresultat på i år 2. Sette mål

17 4. Salg-/Markedsstrategi Hvordan angripe markedet? Hvilke virkemidler? Markedsføring Salgsbudsjett Utgangspunkt MÅL STRATEGI Tiltak © Østfold Bedriftssenter AS

18 5. Lokalisering I forhold til Salg Produksjon Innkjøp, råstofftilgang Marked © Østfold Bedriftssenter AS

19 6. Organisering Hvilke personlig ressurser trengs? Administrasjon Innkjøp Produksjonslinje Salg © Østfold Bedriftssenter AS

20 7. Økonomi Kalkyler Budsjett Nøkkeltall Likviditet Nullpunkt Dekningsbidrag Dekningsgrad Risikomargin © Østfold Bedriftssenter AS

21 8. Finansiering Egenkapital Lån i bank Finansieringsselskap Innovasjon Norge Bygdeutviklingsmidler Andre? Handlingsplan © Østfold Bedriftssenter AS

22 Hvorfor forretningsplan? Helhetlig tankegang Plan Styring Kontroll PS! Nødvendig dokumentasjon ved lånesøknad © Østfold Bedriftssenter AS


Laste ned ppt "Forretningsplan Oppbygging - Hensikt Carsten Sørlie Etablererservice Østfold Østfold Bedriftsenter AS © Østfold Bedriftssenter AS."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google