Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forretningsideer & Markedsanalyser

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forretningsideer & Markedsanalyser"— Utskrift av presentasjonen:

1 Forretningsideer & Markedsanalyser
Seminar ENT-1000 Henrik Hoel

2 Ideen Kundenytten for ideen? Hvilket marked henvender den seg til?
Hvordan tjene penger på den?

3 Sjekkliste for forretningsideen
1) Hva er innovasjonen i forretningsideen? Introduksjon av en ny vare eller produksjonsmetode som løser et problem for konsumenter eller organisasjoner knyttet til produkt eller prosess. (Joseph Schumpeter (1935)

4 2) I hvilken grad er den unik?
3) Hvem er de potensielle kundene? Hvorfor skal de kjøpe ditt produkt og hvilke problem løser det? 4) Hva gjør ditt produkt bedre enn de som er sammenlignbare?

5 Markedsanalysen Sikrere beslutningsgrunnlag, styrke forretningsplan og argumenter ovenfor investorer. Dokumenterer behov og kjøpsvillighet Mulighetene å lykkes kommersielt, men også om det eksisterer konkurrenter. Ingen konkurrenter= ingen marked?

6 Elementer i en markedsanalyse
1) Dokumenter størrelse på markedet 2) Finn ut av om det vokser, hvor mye 3) Finn ut av de økonomiske mulighetene i markedet Tjener aktørene penger? Øker prisene? 4) Hvem er de største konkurrentene? 5) Karakteristikker ved markedet (Lett å komme inn, lovreguleringer 6)Hvem er kundene?

7 Bleiemarkedet i Norge 4,45 millioner innbyggere
2,5 år brukstid av bleie/78,5 år snittlevealder (4,45m/78,5x2,5) bleiebrukere Demografiske justeringer: 4-6 bleier pr. dag Bleieforbruk:

8 Antall bleiepakker: 15-24 000 pakker pr.dag
SSB: bleiepakker pr.dag (faktiske tall) Størrelse i kroner (1,4 NOK pr. dag) Utvikling?

9 Markedsanalysen Finn og vurder kilder: Offentlig statistikk
Kommersielle rapporter og analyser Konkurrenters årsrapporter Patenter Finanspresse Konsulentfirmaer Bransjeorganisasjoner Avisartikler Mennesker Google ++

10 “Mobile gaming has grown significantly as internet capable phones have proliferated, and the value of the sector, just $65 Million in 2000, is now worth about $2.6 billion globally, and will expand to $11.2 billion by 2010.” - eMarketer, Game On, Nov. 2005 Europe/US Million unit game enabled installed base US segment M game enabled installed base (27% play games regularly)

11


Laste ned ppt "Forretningsideer & Markedsanalyser"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google