Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Case 2 Jordan GO! Det norske selskapet Jordan, som har merkevarer som selger over hele verden, lanserte i Norge en helt ny type tannbørste i mai 2006.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Case 2 Jordan GO! Det norske selskapet Jordan, som har merkevarer som selger over hele verden, lanserte i Norge en helt ny type tannbørste i mai 2006."— Utskrift av presentasjonen:

1 Case 2 Jordan GO! Det norske selskapet Jordan, som har merkevarer som selger over hele verden, lanserte i Norge en helt ny type tannbørste i mai Denne har fått navnet Jordan GO! Basert på flere undersøkelser hadde Jordan funnet ut at folk ønsker å føle at de har rene tenner også utenom de tradisjonelle tannpussene morgen og kveld. Derfor lanserte de Jordan GO! som skal være et hygieneprodukt som brukes i hverdagen. På de følgende sidene får dere presentert den markedskommunikasjonskampanjen Jordan benyttet for å introdusere Jordan GO! på det norske markedet. Dere får også informasjon om målgruppen Jordan satset på og noen resultater fra hvordan Jordan GO! ble mottatt i markedet. På siste side finner dere oppgavene som dere skal løse.

2 ”Når eller i hvilken situasjon er du mest trygg på at du har frisk pust?” Kun tannpussen gir den helt rene følelsen! Utvalg: 1009

3 Beskrivelse av konseptet Jordan GO er et helt nytt konsept innen tannpleie for deg som ønsker den rene, friske tannpussfølelsen når du er ”på farten”. Jordan GO består av et komplett hendig ”etui” som inkluderer tannbørste, tannkrem og tannstikker. Jordan GO Garanterer den friske følelsen hvor enn dagen bringer deg!” Er ikke ment å være en reisetannbørste, men er laget slik at dersom man skulle ønske å bruke den som dette, så fungere det også. Skal være et supplement til den vanlige tannbørsten, ikke erstatt den.

4 Beskrivelse forts. Overordnet budskap –1. Jordan GO! er det første produktet av sitt slag i verden. Produktet samler tannbørste og tannkrem i ett produkt, med et unikt og moderne design. Jordan GO! er utviklet spesielt med tanke på moderne mennesker som ønsker rene tenner og frisk pust også utenom den tradisjonelle morgen- og kveldspussen. –2. Jordan GO! er et av mange synlige resultater på Jordans mangeårige satsing på innovasjon og design. Dette er blitt ett av Jordans viktigste våpen i et stadig tøffere internasjonalt marked.

5 Jordan GO! – frisk pust når du trenger det!

6

7 Informativ pakning som forklarer produktet Veil pris 49,90Veil pris 19,90

8 Situasjonsbestemt målgruppe Alle mennesker som har behov for å ”freshe” seg opp i løpet av dagen! Mer spesifikt: Kvinner Menn15-30 Hvorfor de unge? Interessert i nye ting, opptatt av frisk pust/føle seg trygge, prater mye sammen om det som er ”kult”

9 Massekommunikasjon Når frem til forbrukerne i situasjonen hvor de kan trenge Jordan GO! Print Utendørs annonsering Internett (www.jordan.no)

10 Print og utendørs kommunikasjon Budskap basert på en ung målgruppe (15-30 år). Historien er om Ola som har ”draget” på alle damene pga at han bruker Jordan GO! ”Du får ikke draget hvis du ikke har pusset tennene”. Derfor lanserer Jordan en tannkrem og tannbørste i lommeformat som du kan bruke når du trenger det”. Pay-off til produktet er ”always kissable”

11

12 Internett Bannere som leder til ”Ola’s” blogg. Ola forteller om sine opplevelser etter å ha kjøpt Jordan GO! – hvordan han har får draget på alle damene. I tillegg forteller han om kysse-event i regi av Jordan som han har vært med på. Dette lager en rød tråd mellom masse-kommunikasjon og event. Mange trodde Ola var en reell person som de skrev meldinger til og ønsket å få kontakt med. Bloggen ble besøkt av ca personer.

13 PR-kampanje Alle kjendiser i Norge fikk tilsendt en Jordan GO! Omnibus ble utarbeidet med spørsmål om kysse-vanene til mennesker i Norden. Dette resulterte i mye omtale på nett og radio, samt noe i dagsaviser. Fokus på produktplassering: ”Produktet man må ha med seg i vesken/lommen”. Fokus på deltagelse i konkurranser i magasiner.

14 1. Kysse-event (PR) i samarbeid med Her & Nå. Satt opp stand i Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger hvor folk ble oppfordret til å lage kreative kyssebilder. Totalt 750 kyssebilder tatt – lagt ut på Jordans hjemmeside. Flotte premier, b.la Scooter. 2. Kvalitets sampling (Gratisprøver). Sampling av Jordan GO! til personer i målgruppen – På kafeer, restauranter, skoler, bedrifter, Quarten og russen. Sampling i dagene etter kysse-event i hver by. 3. Demonstrasjoner i butikk. Totalt 17 demonstrasjoner. Demonstrasjoner i dagene etter kysse-event i hver by. Events

15 In-store løsninger Fokus på de riktige in-store løsninger for den enkelte butikkstørrelse Gjøre produktet synlig i butikk. Skape aktivitet mot forbruker. Stor forbruker konkurranse i butikk i juni, juli og august (2006), hvor man kunne vinne Scootere og mange andre flotte premier (mulig å svare både via brosjyre fra butikk og på web)

16 Oppsummering kommunikasjonsmiks Markedskampanjeen gjennomført i juni, juli, august Meget god respons på aktiviteter. Det ble gjennomført en forbrukerundersøkelse etter markedskampanjen, og her er noen hovedfunn: – Ca 30% av Norges befolkning har hørt om Jordan GO! – 50% i målgruppen. – Print og utendørs annonsering ble mest lagt merke til av alle aktiviteter. – Jordan GO! ble lagt merke til i de butikker og kjeder hvor produktet var eksponert i gulvdisplay – ca 50% av kjøperne kjøper produktet hvis de ser det i butikk. – De som hovedsakelig har kjøpt GO! er folk i årene og da etter å ha sett produktet i butikk. – Kampanjen har bidratt til at preferanse for Jordan i aldersgruppen har økt betydelig. – Hovedbruken av Jordan GO! er som en reisetannbørste – hele 80% av kjøpene er til reisebruk.

17 Oppgaver Oppgave 1 Vurder kommunikasjonskampanjen for Jordan GO! i forhold til hva pensum sier om å utvikle effektiv markedskommunikasjon. Dere vil ikke ha informasjon om absolutt alt som er viktig i denne sammenheng, men vurder det dere kan basert på opplysninger i dette caset. Oppgave 2 Du skal nå velge en annen målgruppe for Jordan GO! enn den Jordan har valgt. Beskriv denne nye målgruppen og vurder hvor effektivt eller brukbart det er å velge denne målgruppen. Sammenlign med den målgruppen Jordan GO! henvender seg til i dag. Dere skal ikke under noen omstendighet ta kontakt med Jordan eller andre tankbørsteprodusenter eller byråer som har arbeidet for disse i løsningen av denne oppgaven. Ta heller nødvendige forutsetninger.


Laste ned ppt "Case 2 Jordan GO! Det norske selskapet Jordan, som har merkevarer som selger over hele verden, lanserte i Norge en helt ny type tannbørste i mai 2006."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google