Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tom HOVEDOPPGAVE HIØ Dan Odd-Harald. Hovedoppgave for tre studenter fra HIØ •Tom Engler: Husqvarna Norge AS, Arbeisdsleder for Verktøymakeravdelingen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tom HOVEDOPPGAVE HIØ Dan Odd-Harald. Hovedoppgave for tre studenter fra HIØ •Tom Engler: Husqvarna Norge AS, Arbeisdsleder for Verktøymakeravdelingen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Tom HOVEDOPPGAVE HIØ Dan Odd-Harald

2 Hovedoppgave for tre studenter fra HIØ •Tom Engler: Husqvarna Norge AS, Arbeisdsleder for Verktøymakeravdelingen •Dan Eilertsen: Sykehuspartner IKT, IT Utvikler •Odd-Harald Danielsen: TrioVing, Selger •Vi tar en bachelor i Teknologisk innovasjon og entreprenørskap. •I den forbindelse skal vi levere hovedoppgave. Vi spurte da TrioVing om de hadde en case. Fikk da i oppgave fra TrioVing å se på mulighetene for en felles E-handelsløsning, for TVSS mot sluttbrukere.

3 Hvorfor ønsker TrioVing at vi gjør denne oppgaven? •Er TVSS godt nok synlig på nett? •Bør TVSS konseptet ha en felles E-handel mot sluttkunde? •Ønsker TVSS en felles E-handel mot sluttkunde? •Er TVSS godt nok tilpasset morgendagens kjøpsmønster?

4 Internetbruk i Norge •9 av 10 husholdninger i Norge har Internet (SSB: IKT-bruk i husholdningene, 2. kvartal 2010)

5 Andel som har brukt Internet, aldersfordelt. •Utviklingen er soleklar, men hva er tallet i 2020? (SSB: IKT-bruk i husholdningene, 2. kvartal 2010)

6 Søk om varer og tjenester på nett. •88 % av de som var på internet 2. kvartal 2010 har søkt informasjon om varer og tjenester på internet (SSB: IKT-bruk i husholdningene, 2. kvartal 2010)

7 Kjøpt eller bestilt varer/tjenester. (SSB: IKT-bruk i husholdningene, 2. kvartal 2010)

8 Netthandelsmarkedet, varer og tjenester solgt på nett. •Nordmenn handler for i overkant av 11 mrd fra norske nettbutikker hvert år •Det sendes Netthandelspakker i Norge hvert år. •2002: 18 % hadde handlet varer på internett det seneste året i Norge 2010: 85 % hadde handlet varer på internett (Distansehandel Norge og Posten Norge/Statistisk sentralbyrå)

9 Hva er Internethandel? •Vi mener det er tre måter å handle på internet: –Kjøp direkte på Internet –Fra Internet til butikk –Fra butikk til Internet

10 Kjøp direkte på Internet •Søke informasjon og pris •Sammenligne priser og produkter •Velge et nettsted for så å betale med kredittkort •Få varen tilsendt

11 Fra Internet til butikk •Søke informasjon og pris på nett •Sammenligne priser og produkter på nett •Bestemme seg for vare, pris og butikk på nett •Reise til butikk og handle

12 Fra butikk til Internet •Søke informasjon om vare i butikk •Sammenligne pris og info på nett •Velge et nettsted for så å betale med kredittkort •Få varen tilsendt

13 Er TVSS konseptet godt synlig på nett? •Nettsidene til TVSS er av varierende kvalitet. •Kun to som har E-handel av 70 TVSS (noen er på gang) •Ved søk på søkemotorer er det få TVSS som kommer opp. •Om noen ønsker å kjøpe låsprodukter på nett er det ikke TVSS man finner, men Biltema, Jernia, Byggmax osv. •Om man ønsker mer teknologiske produkter er det internasjonale sider som man finner lettest. •Konklusjon TVSS konseptet er ikke godt nok synlig på nett.

14 Hvor bør TVSS synes på nett? •Google •Diskusjonsforum (diskusjon.no og rubikon.no) •Prissammenligningssider (kelkoo.no) •Sosiale medier (Facebook, twitter) På disse sidene er kun noen få TVSS å finne. Her burde vel TVSS konseptet være mer synlig. Nye teknologiske produkter bør markedsføres mer på nett. Hva med for eksempel anbudstorget.no?

15 Vi har spurt 9 TVSS fra sør til nord om temaet felles E-handel.

16 Konklusjoner fra spørrerunde: •De ønsker alle mer synlighet på nett. •Ingen er negative til felles E-handel. •Alle er enige om at pris, rett info og bruksområder er viktig på nett. •De fleste mener TV bør holde lager og sende til kunde senest dagen etter bestilling. •Montering bør tilbys, kunde velger TVSS. •TV bør administrere og forvalte løsningen sentralt. •Bør være en kostnadsfordeling mellom TV og TVSS. •Delte meninger om overskudd skal fordeles pr. TVSS eller tilbake til felles markedsføring. •Produktene bør være billigere på nett enn i butikk.

17 Hvorfor ønsker TrioVing at vi gjør denne oppgaven? •Er TVSS godt nok synlig på nett? •Bør TVSS konseptet ha en felles E-handel mot sluttkunde? •Ønsker TVSS en felles E-handel mot sluttkunde? •Er TVSS godt nok tilpasset morgendagens kjøpsmønster?

18 Nå skal dere svare på en liten undersøkelse. •SpørreundersøkelseSpørreundersøkelse •Skal leveres i døren på vei til lunsj!! Ferdig utfylt besvarelse = Billett til lunsj 


Laste ned ppt "Tom HOVEDOPPGAVE HIØ Dan Odd-Harald. Hovedoppgave for tre studenter fra HIØ •Tom Engler: Husqvarna Norge AS, Arbeisdsleder for Verktøymakeravdelingen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google