Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Den store mystiske kampanjen Dokumentasjon av effekt ved annonsering i avis alene Et samarbeidsprosjekt mellom Norges største lokal- og regionaviser –

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Den store mystiske kampanjen Dokumentasjon av effekt ved annonsering i avis alene Et samarbeidsprosjekt mellom Norges største lokal- og regionaviser –"— Utskrift av presentasjonen:

1 Den store mystiske kampanjen Dokumentasjon av effekt ved annonsering i avis alene Et samarbeidsprosjekt mellom Norges største lokal- og regionaviser – og MBL

2 Krav om mer dokumentasjon Effektprosjektet Sennepscaset Effekt • Måle effekt i avis alene Kreativitet •Vi ville vise at det går an å lage gode, profilerende avisannonser …..som samtidig flytter noen varer ut av butikk!

3 Sennepscaset - Bakgrunn Krav til produkt og distribusjon •Produkt 1.Et produkt som allerede finnes på markedet – og som har vært der en stund 2.Ikke være markedsført i særlig grad de siste årene, helst ikke i det hele tatt 3.Et lite og ukjent produkt 4.En kategori som folk flest har et ”forhold” til •Distributør 1.Ha tilnærmet full kontroll på distribusjonen av produktet 2.Vi skulle ha full kontroll over kampanjen 3.De måtte holde kampanjen hemmelig internt og eksternt 4.De fikk ikke lov til å foreta seg noe utover det å fylle hyllene på vanlig måte 5.Vi skulle ha full tilgang på salgsresultater Valget ble Edmond Fallot Dijon sennep

4

5

6 Kampanjeslutt (fredag 3 des – uke 49) Kampanjestart (fredag 13 nov – uke 46) Utvikling kjennskap til Edmond Fallot ”Hvilke av sennepsmerkene du ser bilde av kjenner du til eller har hørt om?”

7 Reklameoppmerksomhet ”Hvilke av sennepsmerkene du ser bilde av har du sett reklame for den siste tiden?” Kampanjeperiode Kampanjestart (fredag 13 nov – uke 46) Etter kampanje Kampanjeslutt (fredag 3 des – uke 49)

8 Reklameerindring (visning av annonser): ”Her ser du noen annonser som har stått i avisene i det siste. Kan du huske å sett én eller flere av disse?” Base: Totalt respondenter (uke 47-50) Kampanjeperioden Kampanjestart (fredag 13 nov – uke 46) Etter kampanjen Kampanjeslutt (fredag 3 des – uke 49) I snitt har man sett 3 av annonsene i kampanjen

9 Sist kjøpt ”Hvilke merke kjøpte du sist gang du handlet sennep?” N=282N=321N=646N=746

10 Effektpyramiden

11 Sennepscaset - Resultater Som følge av kampanjen: •… økte kjennskapen til Edmond Fallot Sennep fra 20% til 42 % •… økte andelen som hadde prøvet Edmond Fallot Sennep fra 11% til 25% •… økte andelen som foretrekker denne sennepen fra 30% til 43% •… økte salget til det dobbelte Det går an å lage gode, profilerende avisannonser - …som samtidig flytter varer ut av butikk!

12 God kreativ reklame i avis fungerer God kreativ reklame i avis…  flytter forestillinger i hodet på folk  flytter varer ut av butikken  flytter markedsandeler  styrker kunde-merke relasjonen  Effekten av god kreativ reklame i avis holder seg over tid Vil du vite mer om denne undersøkelsen, ta kontakt med oss i NR1 Samkjøringene


Laste ned ppt "Den store mystiske kampanjen Dokumentasjon av effekt ved annonsering i avis alene Et samarbeidsprosjekt mellom Norges største lokal- og regionaviser –"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google