Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBjørg Ulriksen Endret for 8 år siden
1
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002
2
To sentrale utfordringer Forholdet IKT/nye læreprosesser Forholdet studieforløp/evaluering –Hva styrer hva….? –Kan mapper være ”brua”?
3
digitale mapper Lagrings- og organiseringsform? Lærings- og samarbeidsform? ???
4
En digital mappe... … lagres digitalt, -lagres og organiseres digitalt enten på nettet eller i et lukket system (som Classfronter eller lignende)... bygger på generelle prinsipp for mappeevalueringgenerelle prinsipp … benytter digitale virkemidler, strukturerings- og kommuniseringsmåter så vel i læringsprosessene som i dokumentasjonen av disse (for eksempel multimedialitet, interaktivitet og hypertekstualitet)... kan være ”transparente” - gir mulighet for studentene å ha innsyn i hverandres mapper, som igjen gir mulighet for samarbeidslæring og kollektive prosesser og produkter - gir, hvis den ligger offentlig på nettet, muligheter for autentiske og varierte skrivesituasjoner og mottakergrupper
5
Datamaskinen som læringskanal Arbeidsmåter som fremmer –det prosessuelle og dynamiske (POS m/Word, "chat", nett-tekster)POS m/Word –det sosiale og samarbeidende (chat, diskusjonsforum, hypertekstuelle fellestekster)chat diskusjonsforumhypertekstuelle Arbeidsmåter som er uavhengig av tid og sted
6
Digitale mapper kan være Individuelle Individuelle Kollektive Kollektive ..eller begge deler ….
7
Anker/”bokmerke” Å lage linker til et bestemt avsnitt eller poeng i en medstudents dokument krever mer arbeid, samarbeid og gir en mer spennende tekstvev. Dette krever –en spesiell teknisk ferdighet, å kunne lage ”anker” –en grundigere lesing av medstudentenes tekster –et mer nyansert resonnement og en gjennomført komposisjon –og ikke minst; man må snakke med medstudenten for å få denne til å legge inn det omtalte ankeret ***
8
Å linke egne tekster til andres… ……har flere formål: respektfunksjon kollektiv kunnskapsbygging kontrollfunksjon
9
Hyperteksprinsippet er –et tekstlig virkemiddel –en måte å tilnærme seg kunnskap på Hypertekstprinsippet egner seg for så vel –presentasjonstekster (formidling av kunnskap) som –læringstekster (konstruering av egen kunnskap)
10
100% mappeevaluering Todelt evaluering: Presentasjonsmappe (valgt ut etter visse kriterier) (eks. fra matematikk) Presentasjonsmappe Muntlig (eks. fra norsk) Muntlig
11
Hva skal i den offentlige nettmappen? Alle arbeid, - eller bare spesielt utvalgte? Bare "ferdige" produkter, - eller også utkast? Bare arbeid som er godkjent av lærer? Bare produksjoner tilpasset datamediet?
12
Hva er grunnlag for evaluering? Bare mappene? Kombinasjonsløsninger? –Presentasjonsmappe + ”trad.” skriftlig eksamen? –Presentasjonsmappe + selvvalgt pensum? –Pres.mappe +???
13
Hva skal dokumenteres? Faglige produkt? Faglige prosesser? Refleksjon over fag? Refleksjon over egen læringsprosess? –Se mappekrav 1.klasse og 2.klasse1.klasse 2.klasse
14
Digitale, nettbaserte mapper Reelle mottakere Motiverende, stimulerende Lett å kontrollere, veilede, sammenlikne Appellerer til konkurranseinstinkt Produktene kan stadig forandres/forbedres Avslørende, blottstillende Inviterer til andre skrive- og struktureringsmåter Inviterer til fellestekster (***) (faglige og tverrfaglige)fellestekster ***
15
Vi har erfart at…. transparente, nettbaserte mapper åpner for samarbeid, og at hypertekstualitet er et konkret bidrag til å gjøre digitale mapper kollektive og dialogiske. mulighetene for å forbinde tekster og resonnement til hverandre gjør at hele studentgrupper kan være i konstant dialog og bygge på hverandres kunnskap.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.