Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forskjeller på tale og skrift. Vi skal se på forskjellen mellom tale og skrift ut fra tre ulike vinklinger: 1. Formålet med kommunikasjonen 2. Kommunikasjonssituasjonen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forskjeller på tale og skrift. Vi skal se på forskjellen mellom tale og skrift ut fra tre ulike vinklinger: 1. Formålet med kommunikasjonen 2. Kommunikasjonssituasjonen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Forskjeller på tale og skrift

2 Vi skal se på forskjellen mellom tale og skrift ut fra tre ulike vinklinger: 1. Formålet med kommunikasjonen 2. Kommunikasjonssituasjonen 3. Krav til utforming av teksten

3 1. Formålet med kommunikasjonen - skriving er : kommunikasjon med en eller flere som ikke er til stede Middel til å utvikle og lagre tanker

4 Didaktisk synspunkt Viktig å synliggjøre formålet med å skrive: elevene må se at skrivinga har en hensikt ut fra den situasjonen de er i nå!!

5 2.Kommunikasjons- situasjonen Tale er en her og nå -situasjon hvor mottakeren er kjent. I skrift må skriveren ha mottakerbevissthet, dvs bevisst forholde seg til en reell mottaker, og tenke gjennom dennes behov for informasjon. Skriftspråk må i mye i mye større grad enn tale være kontekstuavhengig. Talespråket er dialogisk, skriftspråket er uten dialogstøtte

6 3. Krav til utforming av teksten - Planlegging Skriftspråket stiller mye større krav til planlegging av komposisjonen. Denne kompetansen i planlegging av tekst mangler for en stor del barna når de kommer til skolen.

7 3. Krav til utforming av teksten (forts.) - Verbalisering Når vi skriver må vi forklare med ord, der vi i talespråket kan bruke stemme, kroppsspråk og mimikk. - Normering Viktig at læreren tar seg tid til å forklare/diskutere med elevene hvorfor vi ikke kan skrive som vi snakker.

8 FORUTSETNINGER FOR SKRIVING - Hva må den som skal skrive, egentlige lære? kunne lytte ut språklydene (fonemene) lære seg grafemene og at de er symbol for visse lyder lære seg at det ikke alltid er direkte samsvar mellom grafem og fonem

9 FORUTSETNINGER (forts.) lære seg at det finnes regler for normering av skrift (vi skriver ikke dialekt til vanlig) lære seg å uttrykke seg tilnærmet kontekstuavhengig lære seg å utrykke seg uten dialogstøtte lære seg til å bygge opp en tekst ut fra en plan


Laste ned ppt "Forskjeller på tale og skrift. Vi skal se på forskjellen mellom tale og skrift ut fra tre ulike vinklinger: 1. Formålet med kommunikasjonen 2. Kommunikasjonssituasjonen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google