Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertMartha Christophersen Endret for 9 år siden
1
ADHD og Tourettes syndrom Høgskolen i Vestfold Av Solveig Roth
2
ADHD VVVVanskene må ha oppstått før fylte syv år KKKKonsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker SSSSvake eksekutive funksjoner HHHHyperaktivitet IIIImpulsivitet TTTTilleggsvansker: atferdsforstyrrelser (50%+) 3333 – 5 prosent av barn/unge under 18 år har ADHD ØØØØkt risiko for stoffmisbruk og kriminalitet
3
Lenker ttp://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg= MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917: 1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:60586::1:5647:2: ::0:0 ttp://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg= MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917: 1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:60586::1:5647:2: ::0:0 ttp://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg= MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917: 1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:60586::1:5647:2: ::0:0 http://www.nasjkomp.no/ http://www.nasjkomp.no/ http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/arch ive/00036/Selvrapporteringsskj_36399a.pdf http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/arch ive/00036/Selvrapporteringsskj_36399a.pdf http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/arch ive/00036/Selvrapporteringsskj_36399a.pdf
4
Tourettes syndrom Nevrologisk/biologisk forstyrrelse i hjernefunksjonen Ca 1% har Tourettes (usikkert) Symptom: ticks (ansikt, ben, lyder) Stress, tretthet, opphisselse – kan øke forekomst av ticks Komorbiditet: ADHD – ca 50%, tvangshandlinger 30%, angst, depresjon og lærevansker
5
Lenker http://www.nasjkomp.no/NK/tourettes_syndr om.htm http://www.touretteforeningen.no/ http://www.touretteforeningen.no/
6
Identitetskonstruksjon i dag Endret sosialiseringssituasjon (mediebilder) tradisjoner videreføres kulturell fristilling hurtige endringsprosesser Refleksjon ifht selvidentiteten http://www.youtube.com/watch?v=8ncOAJpr 3n0 http://www.youtube.com/watch?v=8ncOAJpr 3n0 http://www.youtube.com/watch?v=8ncOAJpr 3n0 Hva med sårbare individer?
7
Å lede barn og unge med spesielle behov – det krenkede/krenkbare individ Hvordan?
8
Innhold: Relasjon lærer – elev Samarbeid hjem – skole (Klasse)ledelse Nye medier Barnekultur og ungdomskultur Utviklingsprosesser; faglig (tilpasset opplæring/differensiert) dannelsesprosesser (refleksjon) knyttes til identitetskonstruksjon i dag
9
Bygge relasjoner til elev Lytte – høre og gi respons ifht elevens væremåte Relasjon til andre mennesker: Nærhet og distanse? Egne grenser (intimsone)? Krenkbare – og reaksjoner på stimuli ”Signaler” fra lærer – tolkes av elev Lærers væremåte forankret i egne verdier
10
Bygge relasjon til foreldre Verktøy for konferanse; belyse faglig og sosial utvikling med positive fortegn Møte og samtale med foreldrene - lytte ”Allianse” med foreldre
11
Hva kjennetegner god (klasse)ledelse som fremmer læring/positiv utvikling? Link til undersøkelsen (Nordahl mfl 2009) Link Terje Ogden 2009 (evidensbaserte tiltak)
12
Skoler med lite atferdsproblemer og godt læringsutbytte Skoler med mye atferdsproblemer og lavt læringsutbytte Tydelig skoleledelse med tillit til lærerne innenfor felles standarder og verdier Skoleledelse som åpner for privatisering, påtvunget kollegialitet Lærerne og ledere ser elevens atferd inn i en kontekstuell sammenheng Atferdsproblemene knyttes til enkelteleven Lite organisatorisk differensiering og stabile elevgrupper Mye organisatorisk differensiering i nivågrupper og aldersblanding Liten andel elever med spesialundervisning Stor andel elever med spesialundervisning Autoritativ klasseledelse (proaktiv, støttende og relasjonsorientert) Noe utydelig og ettergivende klasseledelse Lite bruk av individualiserte arbeidsmåter Relativt mye bruk av individualiserte arbeidsmåter Høyt læringstrykk og tydelige faglige forventninger Lite eksplisitte forventninger tilknyttet læring og atferd Relevant bruk av ros og oppmuntring knyttet til atferd og innsats Mye korreksjoner og negative tilbakemeldinger på atferd Få og tydelige regler Utydelige regler og regelhåndhevelse
13
Forebyggende klasseromspraksis Positiv atferdsstøtte Sosial – kognitive strategier SelvreguleringProblemsløsningsstrategierSinnemestring Programmer for læring av kognitive og sosiale ferdigheter
14
Aktivitetsstrukturering Strukturert undervisning (vite hva, når, hvor) Relasjonsstrukturering; funksjonelle kommunikasjonsstrategier Innredning av klasserommet –Plassering av elever –Sosial skjerming –Stimulusregulering og stimuluskontroll
15
Klasseregler ”Fisken” Enkelt formulerte regler med tydelige forventninger til positiv atferd Oppmuntring og belønning hvis god atferd Negativ atferd møtes med milde og forutsigbare konsekvenser Systematisk kartlegging av elevatferd; identifisere tiltaksbehov, problemløsning, planlegging og evaluering
16
Å ”sense” en stemning Lytt til klassens rytme Lytt til klassens og elevens forhold til læring Stikkord: ro, tid Snu på planene hvis stemningen tilsier så Lytt å forstå elevens plass i gruppen ”Sense”
17
div. ”programmer” Vennskapsferdigheter Problemsløsningsferdigheter Volds- og rusforebyggende programmer Sosial ferdighetstrening Sinnemestring Gjenkjenne følelser Hvordan gjennomføre i praksis?
18
Medbestemmelse Å være delaktig og ha innflytelse har stor betydning for en persons utvikling. Å være delaktig gir selvtillit og en følelse av at man som menneske er verdt noe, at ens synspunkter er viktige, at man har noe å tilføre og at man kan påvirke og forandre, å være delaktig gir en følelse av å bli tatt alvorlig og blir respektert.
19
Refleksjonsprosesser Mediebilder som utgangspunkt for refleksjonssamtaler Tar utgangspunkt i elevens erfaringer Planlegge, gjennomføre, vurdere undervisning med elevene Filmprosjekt (rollespill) Estetiske læreprosesser (skape seg selv)
20
Mediebilder Underholdning, oppdragelse, sosial kompetanse i barnekulturen - ”medieskapt” Livsstil(er) i ungdomskulturen – ”medieskapt”
21
Eminem ”Shake That ass” Ungdomskulturell livsstil Spiller på avstand fra allmennkulturens verdier Opprør på det følelsesmessige plan (ubevisst) sensuelle; krenke kvinnen Opprør ifht livsstil; fest, rus, dop, sex Sexistisk frigjøringsstemme
22
Samspill mellom krenkede/krenkbare individer og ”budskapet” i rapkulturen? Krenkede/krenkbar (savn) på flere nivå: samfunnsmessig og økonomisk, vonde livshendelser (PTSD)
23
Undervisningsopplegg: Hvordan kan et undervisningsopplegg utformes som gir refleksjon, sosial kompetanse, faktakunnskaper - ny læring? Hvordan kan man unngå at det blir bekreftende lesning ifht egne verdier hos eleven? Hvordan kan et slikt undervisningsopplegg fungere ifht identitetskonstruksjon i dag?
24
Tema: musikkvideo Medbestemmelse Vurdering Fakta om musikkvideo: Livsstil og identitetsutkast (mytisk imagekonstruksjon) Filmanalyse Refleksjonssamtale (relatert til identitet) Produkt (musikkvideo, dreiebok, manus) Fremoverveiledning
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.