Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAsbjørg Tollefsen Endret for 8 år siden
1
KLASSELEDELSE URO, UROLIGE ELEVER, OVERGANGER Hvordan løser vi det? Stig Roar Wigestrand, 2008
2
URO URO: Ukonsentrert. BRÅK: Elevene vet de snakker høyt, overdriver. PROVOKASJON: Bevisst provokasjon, kaller/karakteriserer læreren, eller medelev(er).
3
To former i møte med uro: Demping: –diskré, lite prestisjetap for eleven, ”privat”. Konfrontering: –markere en standard, ”offentlig”.
4
DEMPING Vær nær eleven.BLIKK! –Gå mot. –Stå ved siden av. –Legg hånden på skulderen.
5
KONFRONTERING –Si elevens navn. –Ta blikket. –Gå rolig, nøytralt, mot eleven. –1 meters grensen.
6
PRINSIPPER I BEGGE MØTEFORMENE: Flyt: undervise/veilede med ”venstre hånd”, gripe inn med ”høyre hånd”. Adresse: ”Du” er alltid bedre enn ”dere”, eller ”nå må klassen…”. Få ord. Ingen diskusjon. Ikke begynne å snakke. Læreren må tro på prinsippet om at han/hun bestemmer. Læreren har rett til å si, uten å diskutere, eller måtte stå til ansvar overfor elevene. Blikk, blikkontakt.
7
Sentrale forhold: Elevene skal vite at du ikke har spilt ditt siste kort. Har du opparbeidet god sosial kompetanse? God tillit? Har du arbeidet godt i ”fredstid”? ”I mine timer er det banning”.
8
Oppgave Gå sammen i team/de du arbeider sammen med til daglig. Vurder hvordan teknikkene DEMPING/KONFRONTERING kan fungere. –Drøft to-tre konkrete episoder fra klasserommet ditt. Var det URO, BRÅK, eller PROVOKASJON? –Beskriv en uro/bråk/provokasjon-episode, hvor du håndterte situasjonen på en god måte. Hva skjedde? Hvem var involvert? Hva gjorde du? –Beskriv en uro/bråk/provokasjon-episode, hvor situasjonen kom ut av kontroll. Hva skjedde? Hvem var involvert? Hva kunne vært gjort annerledes?
9
Hvordan kan/bør de voksne hjelpe/støtte hverandre i situasjoner hvor uro/bråk/provokasjon oppstår? Hvordan kan de voksne sørge for at ingen (andre) voksne taper autoritet i vanskelige situasjoner? Oppgave II
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.