Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Makt og medier Mattias Øhra* 2008

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Makt og medier Mattias Øhra* 2008"— Utskrift av presentasjonen:

1 Makt og medier Mattias Øhra* 2008
* Basert på Hege Støtvig forelesning 2007

2 Makt og medier Tema: Pensum: Makt og medier. T. Mathiesen
Hvordan påvirker maktforholdene bak mediet selve mediet og dets innhold? Hva med makten rundt media (spes kilder) Makten i media, hvor stor er den? På hvilken måte utøver media makt på oss som mediebrukere? Makten fra mediene. Her vil vi se på medienes sosiologi og øve opp et kritisk blikk på mediene og medieutviklingen. Pensum: Makt og medier. T. Mathiesen Gripsrud: og

3 Makt og medier Makt fra mediene: Mediene preger oss i ulik grad.
Makt bak mediene: Eks. konsentrasjon av eierskap. Makt rundt mediene: Ikke alle slipper til i mediene. Noen slipper alltid til. Makt i mediene: Redaktører, journalister og reportere bestemmer hva som kommer i mediene og hva som ikke kommer i mediene. Mathiesen sier derfor at ”makt gjennomsyrer (…) mediene.” Makt blir derfor en vesentlig del av medieanalysen. Makten bak, rundt, i og fra mediene henger sammen.

4 Makt og medier Innen sosiologisk teori er det særlig tre generelle oppfatninger av makt som har gjort seg gjeldende • 1. Viljesmakt Tysk sosiolog Max Weber ( ): Makt: et spørsmål om sjansen til å gjennomføre en intensjon, for eksempel fremme en interesse - tross motstand. • 2. Strukturmakt Karl Marx (bl.a.) ( ). Makt: Hvordan upersonlige og (for menneskene) uregjerlige markedskrefter øver sterk tvang over menneskene. 3. Mikromakt Michel Foucault: Makt: er ikke lokalisert noe sted. Ingen grupperinger eller posisjoner som bestemmer over andre, ingen politiske, økonomiske eller sosiale strukturer som legger føringer. Viljesmakt om makten rundt og i media Strukturmakt om makten bak media Mikromakt om makten fra media

5 Makt og medier Gjenspeiling Om å gjenspeile virkeligheten i mediene.
Virkeligheten er et komplisert begrep. Avhenger av hvem som ser. OG: ønsket om å komme så nær virkeligheten som mulig ikke det viktigste. Kriminalitet Mer krimstoff på førstesidene Mer kriminal og voldstoff enn stoff om trafikk- og arbeidsulykker. Store saker, Barneheia og Orderud. Gir ikke et allsidig og representativt bilde av gitte begivenheter.

6 Makt og medier Legger mindre vekt på informasjonsplikten enn lønnsomhet. Vil denne nyheten få oppmerksomhet fra leserne og andre medier? Det medievridde samfunn Gudmund Hernes: Med inflasjon i medier blir det stadig mer krevende å få oppmerksomhet for budskapet. Vrir mot: Tilspissing Forenkling Polarisering Intensivering Konkretisering Personifisering Dramaturgi Fiendebilder

7 Makt og medier Virkninger: Myter Generaliseringer Stereotypier
Mediene presenterer en medieverden ganske fjern fra den allsidige representative forståelse der alle vesentlige tilgjengelige momenter er med. Kilden eller journalisten? De er gjensidig avhengige av hverandre. Stoff og dagsorden Mediene trenger elitene, elitene trenger mediene

8 Makt og medier Man må vel få selg hva man vil. Folk kan jo bare slutte å lese de alt for tabloide, kommersielle avisene og se på seriøse, informative tv kanaler? Offentlighet og demokrati? Intimitetstyranniet. The fall of public man (Sennet)

9 Makt og medier Tabloid

10 Makt og medier Mediepåvirkning: Mediekonvergens
Sosialisering og populærkultur


Laste ned ppt "Makt og medier Mattias Øhra* 2008"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google