Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011."— Utskrift av presentasjonen:

1 Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011

2 Mediehåndtering Medias rolle Vær varsom-plakaten Journalisten Pressemeldingen

3 Foredragsholdere Helga Strand Vestbø –politisk rådgiver, ordførerens kontor Knud Helge Robberstad –kommunikasjonsrådgiver, kultur og byutvikling

4 Pressens rolle i et demokrati ?

5 Pressens rolle i et demokrati Pressen = trykt presse, radio, fjernsyn og nettpublikasjoner ”Den fjerde statsmakt” Indirekte kontroll av de tre statsmaktene Informasjon, debatt og samfunnskritikk Skal la ulike syn komme til uttrykk

6 Pressens rolle i et demokrati Pressen skal verne om: – ytringsfriheten –trykkefriheten –offentlighetsprinsippet

7 Vær varsom-plakaten Pressens etiske normer Vedtatt av Norsk Presseforbund Fra 1936, siste versjon fra 2007 Ingen lov, men pressens egne regler Internett: søk på Vær varsom-plakaten

8 Hvem er journalisten? Vet hva som er interessant for folk flest Kan ofte litt om mye – men ingen ekspert Arbeider ofte under sterkt tidspress Setter seg raskt inn i nye problemstillinger Trekker raske konklusjoner Samler opplysninger fra flere kilder

9 Hvem er journalisten? Vil nødig la seg påvirke av kildene Liker å få ros når noe er bra Er lite villig til å innrømme egne feil I utgangspunktet positiv og avhengig av et åpent og realt samarbeid

10 Journalistens rolle Skal forenkle og formidle virkeligheten Søker ”en god sak” – ikke nødvendigvis din historie Prioritere temaene og vinkler stoffet Har ofte vinklingen klar før intervjuet

11 Hvordan jobber journalisten? Korte tidsfrister til neste avis eller sending Nettet har fortløpende frister Morgenmøte: saker foreslås og fordeles Saker i nyhetsbildet prioriteres Ønsker å sette dagsorden med egne saker

12 Hva er en god sak? Eksklusivitet Stor nyhetsverdi Allmenn interesse Opplysningsverdi

13 Hva er en god sak? Informasjon, bakgrunnsstoff Journalisten vil ha saker med klare nyhetskriterier

14 To typer redaksjonelt stoff Nyhets- og reportasjestoff Kommentaren –lederartikler –kronikker –leserbrev, etc.

15 Presse- og nyhetsmeldinger Kortfattet melding fortalt på en journalistisk måte Hvorfor fortjener DIN sak spalteplass? Tittel, ingress, brødtekst

16 Presse- og nyhetsmeldinger forts. Kort og lettfattelig Det viktigste først Sitat(er) Kontaktpersoner

17

18 Skriv en pressemelding! Oppgave: Støttekonsert for Metropolis –Hvorfor arrangeres konserten? –Hva er viktigst å fortelle i saken? –Sitat –Maks 150 ord Tekstene skal leses opp etterpå

19 Presentasjon av pressemeldinger Hva var bra her? Hva kunne vært gjort bedre? Andre innspill?

20 Oppsummering og spørsmål Hva lurer dere på?


Laste ned ppt "Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google