Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gruppeundervisning 5 26.03.08 / 27.03.08. Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 (06.03.2008) –Markedsanalyse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gruppeundervisning 5 26.03.08 / 27.03.08. Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 (06.03.2008) –Markedsanalyse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Gruppeundervisning /

2 Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse –Markedsføring Innlevering 2:Uke 14 ( ) –Regnskap/budsjett –Finansiering –Forretningsmodell Innlevering 3: Uke 17 ( ) –Endelig innlevering Eksamen 06. mai –Flervalgseksamen 3 timer

3 Finansiering og forretningsmodell

4 Oppgave 4 Finansiering Anta at du skal skaffe ekstern finansiering til prosjektet ditt. Identifiser mulige og relevante finansieringskilder. Lag en presentasjon av produktet/tjenesten din (i powerpoint eller annen type presentasjonsverktøy). Lag en kortfattet salgspitch for produkt/tjeneste. Skriv en kortfattet søknad om etableringsstipend til Innovasjon Norge.

5 Oppgave 4 Finansiering: Anta at du skal skaffe ekstern finansiering til prosjektet ditt. Identifiser mulige og relevante finansieringskilder. Skriv en kortfattet søknad om etableringsstipend til for eksempel Innovasjon Norge.

6 Oppgave 5 Forretningsmodell: Beskriv forretningsmodellen du/dere valgt? Drøft fordeler/ulemper ved denne. Beskriv bedriftens kjernekompetanse og resurser og hvordan disse skal brukes for å nå markedet og tjene penger. Hvordan struktureres leverandør- og kunderelasjon?

7 Oppgave 5 Fokuser på: Bedriftens kjernekompetanser og hvordan disse støtter bedriften (hva skal dere gjøre selv og hva skal dere outsource og hvorfor?) Leverandørnettverket (hvordan skal disse settes opp?) Distribusjonsnettverket (hvordan skal disse settes opp?) Bedriftens organisasjon Kostnader i de ulike operasjonene og hvordan disse påvirker produktet/tjenesten. Se også på hvordan dere tror at forretningsmodellen trenger å utvikle seg over tid. Det vil si i tilfelle dere skal lansere på andre markeder, påvirker dette organisasjonen, leverandørnettverk osv. Vil dere trenge annen kompetanse etter et år?

8 Oppgave 5 Forretningsmodell: Hvilket problem løser denne forretningsvirksomheten og hvordan gjør den dette lønnsomt? Forretningsmodell er en beskrivelse av hva en bedrift gjør og hvordan den skaper verdi for sine kunder og eiere. Inneholder en beskrivelse av bedriftens forretningside, visjon, målsetninger, plassering, verdi/leveransekjeden, konkurransestrategi og produkt- /markedsområde(r).

9 Oppgave 5 Forretningsmodell: Dell Direkte modell Effektivt distribusjonsprosess Fjerner kostnader forbundet med lagring av varer

10 Oppgave 5 Verdikjeden Fem primæraktiviteter: -Inngående logistikk -Drift -Utgående logistikk -Markedsføring og salg -Service (Disse utgjør den totale markedsføringsprosessen) Fire støtteaktiviteter: - Bedriftens struktur -Menneskelige ressurser -Teknologiutvikling -Anskaffelser

11 Oppgave 5 Organiseringen av bedriften: Interne ressurser Eksterne ressurser


Laste ned ppt "Gruppeundervisning 5 26.03.08 / 27.03.08. Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 (06.03.2008) –Markedsanalyse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google