Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Gruppeundervisning 3 20.02.08 / 21.02.08. Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 (06.03.2008) –Markedsanalyse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Gruppeundervisning 3 20.02.08 / 21.02.08. Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 (06.03.2008) –Markedsanalyse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Gruppeundervisning /

2 Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse –Markedsføring Innlevering 2:Uke 14 ( ) –Regnskap/budsjett –Finansiering –Forretningsmodell Innlevering 3: Uke 17 ( ) –Endelig innlevering Eksamen 06. mai –Flervalgseksamen 3 timer

3 Markedsanalyse og markedsføring

4 Oppgave 1 Forretningsidé Beskriv forretningsideen. Beskriv kortfattet nytteverdien i det nye tilbudet og sammenlign med eventuelle andre erstatningsprodukter. Gjør en liten analyse av produktets/tjenestens kunder. Gjør en konkurrentanalyse. Hva er dine/deres konkurransefortrinn. Start på en markedsanalyse

5 Oppgave 2 Markedsanalyse og markedsføring Gjør en utførlig kundeanalyse av ditt produkt/tjeneste. Lag en markedsplan for produktet/tjenesten. Hvilke strategi vil du bruke? Hent inn informasjon om mulige kanaler for markedskommunikasjonen (f. eks reklame). Lag et tidsperspektiv på planen. Lag utkast til den kreative delen til markedsføringen (reklamemateriell, radio- eller tv-reklame etc.).

6 Oppgave 2 Hva er markedsføring? ”Markedsføring er analyse, målsetting og planlegging av aktiviteter på markedet. Videre å implementere aktivitetene og kontrollere effekten av egen innsats”

7 Oppgave 2 Hva er markedsanalyse? ”I analysefasen er formålet, med utgangspunkt i en ide, å bli klokere på det markedet man ønsker å markedsføre seg på. Det er en prosess som, med riktig gjennomgang, blir et viktig redskap for markedsføringen og middel til å kjenne sin potensielle omverden”

8 Oppgave 2 Markedsføring som prosess: Kundeinnsikt/markedsforståelse Hva skaper etterspørsel i den kategorien du skal operere Situasjonsanalyse Ekstern og intern-analyse (SWOT) Segmentering (beskrivelse av ulike målgrupper) Målgruppeutvelgelse Posisjonering Hvordan skape et bestemt bilde av bedriften, produktet, personalet osv. i forbrukerens oppfatning Virkemiddelbruk Produkt/tjenesteutvikling Påvirkning Prisstrategi Distribusjon


Laste ned ppt "Gruppeundervisning 3 20.02.08 / 21.02.08. Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 (06.03.2008) –Markedsanalyse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google