Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ledelse og lederskap Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ledelse og lederskap Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse."— Utskrift av presentasjonen:

1 Ledelse og lederskap Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse

2 Ledelse og lederskap Introduksjon Kvalitet: Kunde og Samfunnskommunikasjon Strategisk ledelse (Hoshin – ledelse) KvalitetKvalitetLeve-ranseLeve-ranseHMSHMSKostnadKostnad Produksjonsledelse Organisasjonskultur

3 Hvordan skape en kultur som mestrer forandring? “It is not the strongest nor the most intelligent of the species that survives, but the one that is most adaptable to change” -Charles Darwin-

4 Lederskap Være visjonær og sette langsiktige mål foran alt Demonstrere og kommunisere verdier Være en rollemodell og inspirator Sette klare mål og strategier Organisere og strukturere ressurser Etablere og lede prosesser og team Evaluere og systematisk forbedre og fornye prosesser Bygge en sterk kultur Ledelse Fokus på sak fremfor ego Ledelse og lederskap

5 Midt i feltet Markedsleder I en klasse for seg I en klasse for seg I en klasse for seg

6 Denso Group

7 Generasjoner av ledere

8 Hva er lederens dominante behov? Bekreftelse og tilhørlighet Behov for sikkerhet og trygghet Behov for å overleve Behov for mening Behov for å forstå Livs- oppgave

9 Vanlige ledere og ledertalenter Vanlige ledere Etablere bedre strukturer Lage nye rutiner og verktøy Inngå andre avtaler eller kontrakter Betale bedre Gi fordeler Klarere ordre Ansette andre 1. prioritet: sørge for å bli forstått Ledertalenter Vinne ansattes tillit og respekt Utvikle sterke resultatønsker hos de ansatte Appellere til de beste egenskapene i de ansatte Få ansatte til å støtte hverandre Gjøre ansatte pro aktive 1. prioritet: sørge for å forstå Kunnskap X Vilje Evne X

10 De fire prinsippene for ledelse 1.Ingenting kan erstatte direkte observasjon 2. Alle endringer er eksperimenter (PDSA) 3. Gjør endringer så ofte som mulig 4. Ledelse er coaching

11 1. Ingenting kan erstatte direkte observasjon Gå til GEMBA – arbeidsplassen Observere Kommunisere Lære

12 Gå til GEMBA – arbeidsplassen  Observere Objektive fakta vs. tolkning Lære å observere  Kommunisere Stille åpne spørsmål Lytte aktivt Involvere  Lære Nysjærrighet og ydmykhet Kontinuerlig forbedring av egne lederferdigheter 1. Go to Gemba

13 2. Endringer er forsøk (ekspeimenter) P D S A Planlagt virkning: Mål Analyse: Finne riktig metode Tiltak: Hypotese Studere Virkelig virkning Handling i forhold til virkning Gjennomføre som planlagt

14 3. Eksperimenter så ofte som mulig Mange små forbedringer Høy lærehastighet

15 Faste forbedringsmøter min med fast agenda PUKK: –Kontroller – Status –Korriger – opprettholde og forbedre det som trengs –Planlegg ny dag/uke Oppdater visuell informasjon Alle med

16 Visualisering av problemer og løsninger

17 4. Lederen som coach 1.Coaching skal utvikle personlige ferdigheter og nye vaner 2.Coaching er å lede ved å bygge på personens egne ressurser 3.Synliggjøre og forsterke de sterke sidene hos en person eller et team 4.Gi konstruktiv tilbakemelding og finne løsninger gjennom dialog

18 Formelen for kompetanse Evne Vilje Kunnskap X Vilje Evne X Kompetanse tap

19 ”Buddha har tre øyne..” FortidStandardisering Nåtid Kontinuerlig forbedring Nåtid Kontinuerlig forbedring FramtidBreakthroughGjennombrudd


Laste ned ppt "Ledelse og lederskap Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google