Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertHjørdis Jørgensen Endret for 9 år siden
1
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE
2
Bakgrunn for prosjekt Mange voksne deltaker i introduksjonsprogram som har kompetanse og arbeidserfaringer som næringslivet trenger. På den andre siden er språket en utfordring for arbeidsdeltakelse.
3
Tenker nytt Det er behov for tiltak som bygger på nyere måter å forstå både språk og læring på, og som gjør det mulig å knytte arbeidsliv og språkopplæring sammen.
4
Hensikt med ny tanke Utvikle ny praksis som sikrer deltaker bedre vilkår i opplæring og muligheter til å komme raskere i varig arbeid som er i tråd med deres yrkesinteresser og kompetanse. Prøve ut nye samarbeidsmetoder med flere enheter i kommune og privat næringsliv
5
Hvordan? Språkpraksis/praksis kombinert med norskopplæring som er tilpasset til arbeidsplass. I samarbeid med arbeidsplasser har norsklærere ansvar for å støtte deltakerens læring i fagnorsk og arbeidsnorsk(Havstein). Et tett samarbeid mellom programrådgivere, lærere og faddere på praksisplass skal bidra med å forsterke deltakerens fremgang i norsk (Rica).
6
Hvordan? På praksis får alle praktikanter en fadder som følger dem opp under praksis. I samarbeid med fadderne lærer de oppgaver som de skal gjøre for at deltakerne får mulighet for å praktisere både arbeidsoppgavene og språket (Havstein/Rica).
7
Hensikten er å styrke deltakeren med arbeidslivsretta oppfølging og opplæring i allianse med arbeidslivet Et tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv i norskopplæringa i introduksjonsprogrammet kan fylle flere funksjoner:
8
Det gir deltakeren som vil ut i arbeidslivet etter endt introduksjonsprogram en større og mer realistisk læringsarena
9
Det åpner for tidlig læring for å oppfylle kravene som stilles til yrkesutøvere innenfor forskjellige områder av arbeidslivet – også kompetansekravene
10
En utvidet språkpraksis basert på et mer offensivt og tilrettelagt opplegg, øker sjansen til å finne jobb
11
Deltakeren får lære norsk i naturlige omgivelser i arbeidslivet
12
SUKSESSFAKTORER Positiv smitteeffekt til 3mnd-praksis på CHOICE Positiv effekt ved at fadderne er skolert gjennom et fadderkurs Omplassering ved feilvalg Opplevelse av mestring Språk- og handlingskompetanse hånd i hånd (Asher) Jobb-motivasjon og yrkesorientering Minus – sidene er få og justerbare
13
Ønsket effektmål Etablering av et permanent tilbud Raskere integrering og nettverksbygging Deltakeren lærer seg norsk samtidig som han/hun kommer seg ut i arbeidslivet
14
Takk for oss
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.