Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAron Andresen Endret for 9 år siden
1
Ledelsesperspektivet Mennesker ser bare det de er forberedt på å se Emerson
2
2 Hovedspørsmål! Hvorfor lager og vedlikeholder organisasjoner organisatoriske minne?
3
3 Minne Input (message to phone a friend) Output (phone call) Data (phone number) Processes (using a phone) Processor (person) Newell-Simon modellen av det menneskelige systemet for informasjonsbehandling
4
4 Utvidet menneskelig informasjonsbehandlingssystem Data Processes Internal processor Internal memory InputOutput External memory DataProcesses External processors
5
5 En organisatorisk modell for behandling av informasjon Data (sales) Processes (sales forecasting) Internal processor (market analyst) Internal memory Input (market research) Output (sales campaign) External memory Data (demographic data) Processes (statistical analysis External processors (marketing consultant) An organization
6
6 Administrasjon av data Hele verdien i dette selskapet er i menneskene. Hvis du brente ned alle fabrikkene våre og vi bare fikk beholde menneskene og våre arkiver, ville vi snart være like sterke som før. Thomas Watson, Jr. Tidligere leder for IBM
7
7 Individuell dataadministrasjon Internt minne er begrenset Eksternt minne utvider det interne minnet
8
8 Kalender Prinsipper bak kalenderen Fast plass og rekkefølge Rask tilgang 9 10 11 12 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1. juledag, 1852 Breakfast on the veranda Read newspapers Open gifts Check lunch preparations Pre-lunch drinks Christmas lunch Afternoon nap Drive to club Christmas dinner Port and cigars © 1803, The Expeditioner, London
9
9 Name Address Rudyard Kipling Name Address Name Address Name Address © 1815, The Expeditioner, London PO Kyhber Pass Northwest Frontier India Jack London PO Klondike Alaska K-L K L Addressebok Prinsipper: Ferdig oppsatt lagringsplass Rekkefølge Rask tilgang
10
10 Arbeidsliste Prinsipper Struktur Støtte for rask oversikt To Be Done This Week Action List Explore Nile Write journal Shoot crocodile Unwrap mummy √ √ © 1823, The Expeditioner, London
11
11 Sammenlikning mellom systemer for dataadministrasjon Indre Lav kapasitet? Hurtig Lettvint Ytre (eksterne) Store? Langsomme Ikke så lettvinte
12
12 Organisatorisk dataadminstrasjon Organisasjoner må også huske Å bestemme hvor og hvordan data skal lagres innebærer ofte kompromisser. Organisatoriske data brukes av forskjellige informasjonssystemer
13
13 Typer av informasjonssystemer Bruker statistisk analyse og AI for å identifisere skjulte sammenhenger i dataene Data mining Presenterer en multidimensjonal oversikt over data OLAP Gir toppledelsen informasjon som støtter overvåkning av organisasjonens ytelse og utvikling og gjennomføring av strategier. EIS Brukes som underlag for beslutninger ved å analysere og modellere data DSS Bearbeider data fra TPS for å lage informasjon som støtter planlegging, styring og administrasjon. MIS Samler og lagrer data for rutinetransaksjoner.TPS Systemets hensiktType of IS
14
14 People & technology Data Forberede framtida (MIS, EIS, DSS, OLAP, data mining) Nye forretningssystemer Håndtere nåtiden (TPS) Huske fortiden (databaser og data warehouse) Informasjonssystem-syklusen Transaksjoner
15
15 Ønskelige egenskaper for data Delt mellom flere applikasjoner og brukere med samtidig tilgang Transportable Sikret Riktige Oppdaterte Relevante
16
16 Komponenter av organisasjonshukommelse
17
17 Mennesker Er kjernen Skaper vedlikeholder, utvikler og bruker organisatorisk minne Rolle og posisjon i hierarkiet Organisasjonskultur * Sosiale nettverk * Standard operating procedures (SOP)
18
18 Dokumenter Rapporter Håndbøker Brosjyrer Rundskriv Tekstbehandlingsfiler Hypertext
19
19 Multimedia Bilder Grafikk Audio Video
20
20 Modeller Beslutningsstøttesystemer Matematiske modeller Regneark
21
21 Kunnskap Ekspert-systemer Regler
22
22 Beslutninger Å ta beslutninger er en sentral aktivitet i moderne organisasjoner Men få bedrifter har formelle system for lagring av beslutninger Møtereferater Gir bare resultater, ikke hvordan de ble oppnådd Gjenbruk av beslutninger Utnytt kunnskap om tidligere beslutninger
23
23 Spesialisert hukommelser Dufter hos parfymeprodusenter Farger hos malingsprodusenter
24
24 Ytre hukommelse Utenfor organisasjonen Lovdata IEEE Informasjonstjenester Brønnøysundregistrene
25
25 Problemer med dataadministrasjonssystemer Redundans Manglende kontroll over data Dårlige grensesnitt Forsinkelser Manglende samsvar med virkeligheten Manglende integrasjon av data
26
26 Tidslinje for dataadministrasjonssystemer 195019601970198019902000 File systems Hierarchical DBMS Network DBMS Relational DBMS Object-oriented DBMS ?
27
27 Informasjon Effektiv administrasjon av informasjon begynner med å tenke over hvordan mennesker bruker informasjon ikke hvordan de bruker maskiner Thomas Davenport
28
28 Hovedtrender ved slutten av det tjuende århundre Hurtige globale endringer Endrede internasjonale forhold Diktaturenes undergang Handelsblokker Globalisering av forretningsvirksomhet Kraftige informasjonsbaserte organisasjoner oppstår Microsoft Intel CNN
29
29 Historisk synsvinkel Faser i sivilisasjonens utvikling Jordbruk Industri Informasjon Kreativitet?
30
30 informasjonsalderen Bygd på sand Silisiumsbrikker Fiberoptikk – glass er også sand Grenseløs Fri flyt av: informasjon, kapital og industri
31
31 Informasjonsalderen UtdanningIndustri Global rekkeviddeBefolkning MarkedsføringNaturressurser EtteretningMilitærmakt Ny rikdomGammel rikdom
32
32 Perioder i utviklingen av informasjonssystemer Felles nettverkBrowser/serverMidt på 1990 tallet - nå Flytt informasjons- behandling til kunden 3 Lokale nettverkStormaskin/ter minal Midt på 1970 tallet – midt på 1990 tallet Flytt informasjons- behandling til den ansatte 2 Få nettverkBatch1950 – midt-1970 tallet Flytt informasjons- behandling til datamaskina 1 NettverkTeknologiPeriodeFokusEra
33
33 Overføring av kunnskap Skrift og papir gjorde det mulig å ta vare på og overføre kunnskap Skrift koder informasjon Vi har hatt skriftsystemer i over 5000 år Lagringsmedium har utviklet seg fra leirtavler til magnetiske media. (Leirtavlene er fortsatt leselige, hva med harddisker om 5000 år?) Utvikling av store organisasjoner er parallell med utvikling av storskala organisatorisk minne.
34
34 Informasjonshardhet Børs og markedsdata10Diamond Reviderte regnskaper9Corundum Ureviderte regnskaper, statistikk fra myndighetene.8Topaz Nyheter, ikke-finansielle data, industristatistikker, spørreundersøkelser. 7Quartz Budsjetter, formelle planer6Orthoclase Vitnemål som er avlagt under ed. Forklaringer, rettferdiggjøring, vurderinger, fortolkninger 5Apatite Vitnemål som ikke er avlagt under ed. Forklaringer, rettferdiggjøring, vurderinger, fortolkninger 4Fluorite Identifisert ekspertkilde – forutsigelser, spekulasjoner, varsler og estimater 3Calcite Identifisert kilde som ikke er ekspert – meninger, følelser, ideer. 2Gips Rykter fra uidentifiserte kilder1Talkum DataScaleMinerals
35
35 Informasjonsdybde Ledere ønsker fet informasjon for å unngå tvetydighet Informasjonssystemer leverer vanligvis mager informasjon Numeriske dokumenter Upersonlige dokumenter Personlige dokumenter (brev og notater) TelefonFace-to-face Møte MagerFeit
36
36 Informasjon og endring av organisasjoner Organisasjoner er målrettede Informasjon støtter målsøking Avviksinformasjon Reell ytelse Informasjon om konsekvenser av ønskede endringer og informasjon som middel til å oppnå endring Målsettings- informasjon Ønsket ytelse
37
37 Målsettingsinformasjon Forankring og justering Planlegging Demografiske trender Økonomiske framtidsanalyser Benchmarking – dantotsu-måle seg med de beste Hva gjør konkurrentene
38
38 Informasjon om avvik Hva er problemet? Avvik mellom forventet og reell ytelse Scorekeeping (Overvåking av nøkkeltall) Kvantitativ Kvalitativ Bruk av kritiske suksessfaktorer for å bestemme hva som skal måles
39
39 Informasjon om avvik Oppdage avviket Finne problemet Rapporter om avvik Scorekeeping Rutine-rapporter
40
40 Nøkkeltall for salg - score Innkrevde utestående fordringer Kroner utestående fordringer Antall kunder som ikke har betalt i tide Andel av kunder som har kjøpt Antall mistede kunder Antall nye kunderKunder per produktkategori per kundegruppe Netto overskudd Brutto marginMarginer Oppfylt kvote Markedsandel per produktkategori per kundegruppe Antall solgte enheter Kroner totalt salgSalgsvolum Ordrer per samtale Gjennomsnittlig ordre Antall kunderOrdrer
41
41 Informasjon om endringer Fjerne avviket Problemløsning Bestemme årsaker Finne alternative løsninger Analyse av alternativene
42
42 Informasjon som et middel til endring Informasjon kan gi konkurransemessige fordeler Informasjon kan bygges inn i produkter og tjenester Markedsføring Frequent flyer programs Kundeservice Informasteknologi brukt til å gi bedre service Empowerment - Myndiggjøring Dele informasjon med de ansatte Gi ansatte mulighet til å ta avgjørelser selv
43
43 Ledelsesarbeid Ledere gjennomfører organisasjonsendringer Ledelsesarbeid er: Fragmentert Kort Ofte avbrutt Høyt tempo Handlingsorientert, heller enn overveiende
44
44 Kommunikasjon og ledelse Foretrekker muntlig kommunikasjon Utbredt bruk av nettverk Informasjonskilde En måte å få ting gjort Formelle rapporteringssystemer Brukes sjelden Kilde til å bekrefte informasjon
45
45 Ledelsens informasjonsbehov Venter å få relevant informasjon Behovene endrer seg kontinuerlig
46
46 LavHøy Lav Hardhet Innsamlet informasjons-mengde Etterspørselen avhenger av hvor hard informasjonen er Bruker mange kilder for å få høy nok pålitelighet
47
47 Informasjonsbehovet avhenger av posisjonen S h ort-t e rm i n formatio n M ed i u m-t e rm i n formatio n Senior executive Operational manager Lo n g-t e rm i n formatio n
48
48 Tilstrekkelig er nok! Ledere overbelastet med beslutninger Tilstrekkelig informasjon er nok Velg første tilstrekkelig gode beslutning Samle nok informasjon til å ta en tilstrekkelig god beslutning Lavere kvalitet på beslutningene
49
49 Systemer for levering av informasjon Groupware Report Meeting Electronic mail ConversationBeslutninger Expert System (ES)Kunnskap Decision Support System (DSS)Matematisk modell Voice recording system Voice mailStemme Geographic information system (GIS) Computer aided design (CAD)Grafikk Imaging process system (IPS)Bilder Office automation system (OAS)Dokumenter Management information system (MIS)Arkiver Groupware Rapporter Møter Elektronisk post SamtaleMennesker Leverignssystem Organisatorisk hukommelse
50
50 File Ima ge Peop le File Organizational Memory MISIPSMIS E-mail Information integration software (e.g., an EIS) Client Organisatorisk hukommelse er fragmentert
51
51 The ideal system Information delivery system Clie nt Organizational Memory
52
52 Organisatorisk kunnskap Kognitiv kunnskap Avanserte ferdigheter Systemforståelse og trent intuisjon Selv-motivert kreativitet Vite hva Vite hvordan Vite hvorfor Bry seg om hvorfor
53
53 Verdi av ferdigheter versus prisen for å oppnå dem Cognitive skills (know what) Verdi for selskapet Advanced skills (know how) System understanding (know why) Motivated creativity (care why) Investering i trening
54
54 Kunnskapstyper Eksplisitt Skrevet ned som regler - overførbar Underforstått (Tacit) Personlig erfaring og dømmekraft Vanskelig å skrive ned Vanskelig å overføre
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.