Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertCaroline Thorbjørnsen Endret for 9 år siden
1
LEKNE ELEVER og MORALSKE LÆRERE ? INTERNETT som ETISK (og pedagogisk) UTFORDRING
2
KONFLIKFELT Smug-chat Pornosniking Smugspilling Formålsløs surfing Kildefusk Atspredelse Grensetesting Sosial utfoldelse Pensumkrav Læringseffekt Ansvarlighet Lovlydighet Konsentrasjon Faglighet Kontrollbehov
3
HOVEDPUNKTER Forventninger og holdninger til internett (sosiale og etiske normer) Innvirkning på undervisningssituasjonen (eksempler underveis) Å komme avsporinger og konflikter i forkjøpet (dialog om normer) Bruk av nettet som målrettet læringsredskap (design-eksempler)
4
NORMER I IKT-ROMMET Teknologi - det mulige Etikk-fri sone uten prinsipper og relasjoner?
5
VIRTUALETISK NORMBASIS? Digitale scener: spill og virkelighet
6
NETT-IDEOLOGIER Data- freak- enes hjørne?
7
DIALOGEN I Klarlegge elevenes nettvaner og nettpraksis Lokalisere dataekspertisen i klassen Utvikle gjensidig forståelse Bygge allianser, utforme kontrakter
8
DIALOGEN II Leken i faget/undervisningen Rollespillets muligheter Identitetsutprøvingens plass Teknologiutprøvingens plass Alvoret i faget/undervisningen Virkelighetens plass og virkelighetens grenser Ideologiske spenningers plass
9
DESIGN OG FOKUS I Målrettet kildebruk Hvor skal elevene hen? Forhåndoppgitte kilder Effektivt, men styrt Tidsavgrenset fritt søk Konkurranseelement Nettadresser i bakhånd
10
DESIGN OG FOKUS II Målrettet fokus (kildebruk) Hva skal elevene hente fram/produsere? Utvidelse av lærebokens faktatilfang? Andre stoffvinklinger enn lærebok? Vurdering av nettkilder versus lærebok? Estetisk vurdering?
11
DESIGN OG FOKUS III Allsidig fokus (kildebruk) Faktafokus: utvalg, tilfang, pålitelighet Kritisk fokus: kilde, argumentasjon Estetisk fokus: utforming, design Kommunikativt fokus: verbal og ikke-verbal påvirkningsevne Kreativt fokus: alternativ vinkling, utforming, presentasjonsform
12
DESIGN 1 – fakta & vurdering Nettressurs kirkerom: Skien kirkeSkien kirke Eventuelt: Moske i UppsalaMoske i Uppsala Elevene undersøker kirkerommet. Faglig begrunnet utvalg av de fem viktigste elementene bygg/rom. Begrunnet utvalg av de mest sentrale kristne symbolene i bygg/rom. Estetisk begrunnet utvalg (kriterier ?) Eventuell begrunnet kommentar til forskjeller mellom kirkerom og moske.
13
DESIGN 2 – kreativ rollebruk Eks 1: Faglig rollespill i chat-rom Eks 2: Provokatør i nettklasserom Lærer leder et seriøst debattforum Kollega bryter inn som provokatør Elever prøver ut rollestrategier i møte med provokatøren Saklige Alternative: motprovokasjon
14
DESIGN 3 – kritisk-estetisk Nettsider for religioner eller nyreligioner Sammenligning av overtalelsesevne: hvilket nettsted ”selger” budskapet best? Faktamessig: Utvalg, sannhetsgehalt Språklig: Vanskegrad, formuleringskunst Designmessig/layoutmessig: Billedbruk, fargebruk, redigering, animasjoner, lyd Vekting av elementer Vurdering av presentasjonsform versus budskap Sammenligning med eventuell lærebokframstilling
15
DESIGN 4 – kritisk-kreativt Diskusjonsforum – debattinnleggdebattinnlegg Velge ut innlegg – saklig og usaklig Kritisk vurdering av premisser for og intensjoner med innleggene Utprøving av premisser. Formulere svar – ”kreative” og saklig-kritiske Gruppevis drøfting av forslag (premisser og funksjonalitet) Plenumsdrøfting av svar (og publisering)
16
OPPSUMMERING Mål: konstruktiv forening av lek og ansvarlig alvor Premiss 1: arbeidskontrakt som tar elevenes nettkulturelle forutsetninger på alvor Premiss 2: allsidige og fokuserte undervisningsdesign
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.