Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

LEKNE ELEVER og MORALSKE LÆRERE ? INTERNETT som ETISK (og pedagogisk) UTFORDRING.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "LEKNE ELEVER og MORALSKE LÆRERE ? INTERNETT som ETISK (og pedagogisk) UTFORDRING."— Utskrift av presentasjonen:

1 LEKNE ELEVER og MORALSKE LÆRERE ? INTERNETT som ETISK (og pedagogisk) UTFORDRING

2 KONFLIKFELT Smug-chat Pornosniking Smugspilling Formålsløs surfing Kildefusk Atspredelse Grensetesting Sosial utfoldelse Pensumkrav Læringseffekt Ansvarlighet Lovlydighet Konsentrasjon Faglighet Kontrollbehov

3 HOVEDPUNKTER Forventninger og holdninger til internett (sosiale og etiske normer) Innvirkning på undervisningssituasjonen (eksempler underveis) Å komme avsporinger og konflikter i forkjøpet (dialog om normer) Bruk av nettet som målrettet læringsredskap (design-eksempler)

4 NORMER I IKT-ROMMET Teknologi - det mulige Etikk-fri sone uten prinsipper og relasjoner?

5 VIRTUALETISK NORMBASIS? Digitale scener: spill og virkelighet

6 NETT-IDEOLOGIER Data- freak- enes hjørne?

7 DIALOGEN I Klarlegge elevenes nettvaner og nettpraksis Lokalisere dataekspertisen i klassen Utvikle gjensidig forståelse Bygge allianser, utforme kontrakter

8 DIALOGEN II Leken i faget/undervisningen Rollespillets muligheter Identitetsutprøvingens plass Teknologiutprøvingens plass Alvoret i faget/undervisningen Virkelighetens plass og virkelighetens grenser Ideologiske spenningers plass

9 DESIGN OG FOKUS I Målrettet kildebruk Hvor skal elevene hen? Forhåndoppgitte kilder Effektivt, men styrt Tidsavgrenset fritt søk Konkurranseelement Nettadresser i bakhånd

10 DESIGN OG FOKUS II Målrettet fokus (kildebruk) Hva skal elevene hente fram/produsere? Utvidelse av lærebokens faktatilfang? Andre stoffvinklinger enn lærebok? Vurdering av nettkilder versus lærebok? Estetisk vurdering?

11 DESIGN OG FOKUS III Allsidig fokus (kildebruk) Faktafokus: utvalg, tilfang, pålitelighet Kritisk fokus: kilde, argumentasjon Estetisk fokus: utforming, design Kommunikativt fokus: verbal og ikke-verbal påvirkningsevne Kreativt fokus: alternativ vinkling, utforming, presentasjonsform

12 DESIGN 1 – fakta & vurdering Nettressurs kirkerom: Skien kirkeSkien kirke Eventuelt: Moske i UppsalaMoske i Uppsala Elevene undersøker kirkerommet. Faglig begrunnet utvalg av de fem viktigste elementene bygg/rom. Begrunnet utvalg av de mest sentrale kristne symbolene i bygg/rom. Estetisk begrunnet utvalg (kriterier ?) Eventuell begrunnet kommentar til forskjeller mellom kirkerom og moske.

13 DESIGN 2 – kreativ rollebruk Eks 1: Faglig rollespill i chat-rom Eks 2: Provokatør i nettklasserom Lærer leder et seriøst debattforum Kollega bryter inn som provokatør Elever prøver ut rollestrategier i møte med provokatøren Saklige Alternative: motprovokasjon

14 DESIGN 3 – kritisk-estetisk Nettsider for religioner eller nyreligioner Sammenligning av overtalelsesevne: hvilket nettsted ”selger” budskapet best? Faktamessig: Utvalg, sannhetsgehalt Språklig: Vanskegrad, formuleringskunst Designmessig/layoutmessig: Billedbruk, fargebruk, redigering, animasjoner, lyd Vekting av elementer Vurdering av presentasjonsform versus budskap Sammenligning med eventuell lærebokframstilling

15 DESIGN 4 – kritisk-kreativt Diskusjonsforum – debattinnleggdebattinnlegg Velge ut innlegg – saklig og usaklig Kritisk vurdering av premisser for og intensjoner med innleggene Utprøving av premisser. Formulere svar – ”kreative” og saklig-kritiske Gruppevis drøfting av forslag (premisser og funksjonalitet) Plenumsdrøfting av svar (og publisering)

16 OPPSUMMERING Mål: konstruktiv forening av lek og ansvarlig alvor Premiss 1: arbeidskontrakt som tar elevenes nettkulturelle forutsetninger på alvor Premiss 2: allsidige og fokuserte undervisningsdesign


Laste ned ppt "LEKNE ELEVER og MORALSKE LÆRERE ? INTERNETT som ETISK (og pedagogisk) UTFORDRING."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google