Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med 324 909 188.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med 324 909 188."— Utskrift av presentasjonen:

1 Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med 324 909 188 treff på søkeordet mitt - ! Det er som å si : 'Gode nyheter! Vi har lokalisert tingen du leter etter. Den befinner seg på jorden !”

2 Lars OpdalHøgskolen i Buskerud

3 Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hva med nettleksika? • Store Norske Leksikon Store Norske Leksikon • Caplex Caplex • Wikipedia Wikipedia • Answers.com Answers.com Hvem kan vi stole på?

4 Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Kildekritikk To hunder sitter ved datamaskinen, og den store sier til den lille: "Jeg elsker Internett. På nettet vet ingen at jeg er en hund." • http://www.whitehouse.gov/ http://www.whitehouse.gov/ • http://www.whitehouse.net/ http://www.whitehouse.net/ • http://www.whitehouse.org/ http://www.whitehouse.org/

5 Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hva gjør jeg? Hva gjør jeg når mine elever i historie konkluderer følgende etter å ha vært på nettet og hentet inn informasjon: ”Jødene døde av tyfus og ikke av gass!” Da kan de ha brukt følgende kilde: http://www.patriot.dk/ausch.html

6 Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Samtale 1: ”I samme øyeblikk som Internetts nye muligheter åpnes for oss i skolen oppstår det et voksende pedagogisk problem: å utvikle en kritisk sans til all denne informasjonen. Mangel på kritisk sans er en større fare enn den fristelsen til fusk som nettet kan lokke med…..” Kommenter denne påstanden. Parsamtale

7 Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvordan opptrer elevene? • Elevene mangler søkestrategier • Oppgavene som elevene får, styrer deres bruk av kildekritikk • Elevene forholder seg til IKT reproduserende og i mindre grad reflekterende • Elevene søker informasjon for å finne svar på sine spørsmål og mindre for å skape mening • Elevenes holdning og motivasjon påvirker hva de får ut av informasjonssøkingen

8 Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hva gjør vi med kildekritikk? • Søkekonkurranse • Du har fått i oppgave å skrive om Martin Luther King. Du finner følgende nettsteder som du vil bruke i informasjonsinnhentingsfasen: • http://www.martinlutherking.org/ http://www.martinlutherking.org/ • http://www.thekingcenter.org/ http://www.thekingcenter.org/ • Hvem står bak disse nettsidene? • Gi en kildekritisk vurdering av nettsidene med utgangspunkt i hva du fant. Hvilken kilde vil du bruke?

9 Lars OpdalHøgskolen i Buskerud En elev skriver • Jeg blir fysisks sjuk! Når jeg først begynte å lese på siden, som så både vellagd og ordentlig ut, fikk jeg totalt sjokk. Dette er en side laget av rasister. Her toner de ned og vrir på Martin Luther King jrs. budskap og fremstiller han som voldsmann, kommunist og en mann som har til hensikt å ta den hvite rase. Jeg er sjokkert over hvordan det går an at en side som dette kan ligge ute på nettet til alles påsyn. Det som er mest skremmende er at informasjonen, artiklene og utsagnene virker så sanne og profesjonelle. Viss jeg ikke hadde visst så mye om Martin Luther King og hans filosofi ville jeg kanskje ha trudd på dette, og det skremmer meg noe voldsomt! Det er sider og holdninger som jeg finner her som virkelig gir meg en vekker på at vi må kjempe for en bedre og likestilt verden, og følge opp Martin Luther King Jr. tankegang og filosofi!

10 Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Kildekritikk – noen ressurser • Inn i jungelen Inn i jungelen • Ub.ntnu Ub.ntnu • Kolla Källan Kolla Källan • PIM PIM

11 Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Oppsummering ”Kunnskap om nettet, nettets struktur, søkemotorer og søketeknikk er en nødvendig forutsetning for å kunne føre kildekritiske resonnement omkring arbeidet på Internett. Om en lærer ikke har grunnleggende forståelse for hvordan ulike søkemotorer fungerer, blir det umulig å resonnere rundt de treff elevene får. Hvis læreren mangler denne kompetansen, risikerer vi at elevene styres ensidig mot autoritative sider og mister poenget med å arbeide med Internett, mangfoldet av stemmer.” ( Anders Eklöf )


Laste ned ppt "Lars OpdalHøgskolen i Buskerud Hvorfor Google? ”Jeg lurer på hva som egentlig er bra med en søkemaskin på Internett som kommer tilbake med 324 909 188."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google