Laste ned presentasjonen
1
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Uverdig ift. At pleier mater to pasienter Oppstressa stemning Får ikkje ivareta egne ressurser – dårlig disponering av tid Pleiar opptatt med private ting – pleier ikkje til stades Ingen informasjon, pas. Veit ikkje kva som skal skje – pas. Gjekk i forsvar Situasjonen medfører nedsatt matlyst og livslyst Pleiar jobbar under tidspress Manglande kartlegging av behovet til brukaren? Brukar var ikkje i fokus
2
Pårørende - påvirkning / ønsker
Pasienten Klar og orientert Formidling – datter/pleier Hvordan blir jeg møtt? Datteren har sine personlige ønsker/behov Redd for at faren skal dø Bekymret for at hun ikke gjør nok Vanskelig å godta farens ønske om å dø Samvittigheten Personalet Selvbestemmelse Opprettholde liv/helse Verdighet Møte med pårørende Kjemi m/pasient/pårørende Pårørende - påvirkning / ønsker Utredning av pasienten Fysisk, psykisk og åndelig Depresjon, angst, medikament Empati Respekt verdighet Møte med pårørende Primærkontakt Lege Pasienten Avd.leder Lovverket Pasientrettighetsloven Etiske retn.linjer Samtykkekompetanse Bruk av tvang
3
Matsitasjonen Mobilbruk Plassering til personalet
Ingen blikk-kontakt (kommunikasjon) Observasjon ift bruker/matsituasjon Tidsforbruk / brukermedvirkning Væskeinntak Tilberedning Bruker: brukermedvirking? Ønskekost, plassering, spise selv Trygghet / respekt Dårlig atmosfære / kommunikasjon mellom bruker og helsepersonell Feiltolka ift aggrsjon /pasienten skvatt Taushetsplikt/ uthenging Yrkesfaglig stolthet Mangel på helsepersonell?
4
Matsituasjonen Hygiene Nedverdigende Såg ikkje pasientene Tidspress
Holdninger/kultur Organisering Omgivelser Dårlig kommunikasjon, verbal/nonverbal Personal sitter i midten, mater begge samtidig
5
Voldelige pasienter Mangler oppmerksomhet
Påføre/ tilegne hensikt – egenskap Trekke forhastede konklusjoner Lite rom for handlingsalternativer gir lite rom for å tenke alternativt
6
Spise / ikke spise 5 kommunikasjon Personell- -bruker- pårørende
2 lovverk – bestemme over sitt eget liv Verdighetsloven 1. Brukermedvirkning / sjølbestemmelse Verdikonflikter 6. – hvem tar vi mest hensyn til? 3 problematisk / utfordrende side Sterke pårørende Svak bruker Faglig mulighet (sonde) Økonomi 4 Mulighet til å løse det på en god måte - Er bruker samtykkekompetent? Bruk sjekklist 5 kommunikasjon Personell- -bruker- pårørende
7
Matsituasjonen Hvordan opplever vi dette? Positivt Alternativt
Fratatt evnen til å mestre på sin måte Autonomi Respekt Verdighet Overkjøring Mangel på kommunikasjon Pleier ikke her og nå Effektivitet, hva er det? Manglende kvalitet på arbeidet Taushetsplikt /personvern Dårlige arbeisrutiner- mobil Positivt Var pleieren sin vilje til å hjelpe selv om kvaliteten var dårlig Hva var grunnen til dette? Tid- disponering av denne Arbeidsbelasting Mangel på kunnskap Dårlig fysisk tilrettelegging på hvordan pleier satt Alternativt Mens pasientene satt ved bordet, kunne pleieren sysle med andre ting i nærområdet, og samtidig ha et blikk på de som satt og spiste At pleieren fant roen og kunne kommunisere med pasientene
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.