Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBjørnar Nesse Endret for 9 år siden
1
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital
2
Å være digital LK-06 – grunnleggende ferdigheter –Alle elever i alle fag skal kunne ”bruke digitale verktøy” ”Å være digital” – en ny måte å: –Handle på –Uttrykke seg på –Tenke på –Forholde seg til verden på ”Digital” – nytt begrep i LK-06 –Tidligere brukte man IKT –Begrepet digital meir dekkende Eks kalkulatorer, pulsmålere, digitale klokker, kamera
3
Å være digitalt kompetent Relevans: –Man lærer seg de digitale mediene i en faglig sammenheng og lar elevene bruke det der det er faglig relevant Repertoar: –Omfatter de konkrete mulighetene som finnes i digitale medier – man utvikler et repertoir for det faget man underviser i Refleksjon: –Evne til nytenkning man ar nødt til å ha i undervisningsarbeid generelt, og i bruk av digitale medier spesielt
4
Å være faglig fundert Det å kunne lese og skrive er ikke det samme i naturfag som i norsk. Det samme gjelder det å være digital Sentrale verb brukt i L-06: 1.Utforske, måle, visualisere, simulere, levendegjøre, registrere 2.Beregne, informere, utøve kildekritikk, velge informasjon, utarbeide 3.Produsere, komponere, redigere, kritisk vurdere ”Multimedial” brukes bare i norskplanen Fagspesifikke ressurser Vurderingsaspektet: –Hvilke kriterier skal man vurdere etter –Utvikling av 1.Læringsmål 2.Kjennetegn/kriterier 3.Elevens egenvurdering
5
Å være digital – på nettet Å kommunisere på nettet (RLE og fremmedspråk) Å lage kollektive tekstvever på nettet (norsk og engelsk) Å bruke kilder fra nettet (naturfag, historie, RLE) Å hente bilder og lydfiler fra samlinger på nettet (musikk, K&H) Kommunikasjon i åpne eller lukkede arenaer Nettvett: –Personvern –Kildekritikk –Opphavsrett
6
Fritidskultur – og skolekultur Elevene anvender multimediale verktøy i langt større grad hjemme enn på skolen På skolen: tradisjonelle tekster via Office- program Utnytting av elevenes fritidskompetanse i skolen
7
Teknologiens potensial for nye skolesjangrer Teknologien har et potensial som brukerne kan realisere Det er først når menneskene – lærere, elever eller andre – har gjort mediet til sitt, og sammen konstruerer bruksmåter og arbeidsmåter som de tror på, at teknologien gir mening Et digitalt verktøy kan ofte realiseres i form av sjanger, aktiviteter og formål –Eks Power Point som presentasjonsverktøy kan også brukes som tenke- og struktureringsverktøy og det kan også brukes som et multimedialt verktøy om skjønnlitteratur
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.