Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag

2 Hovedområder i naturfaget Forskerspiren Mangfold i naturen Kropp og helse Verdensrommet Fenomener og stoffer Teknologi og design Den digitale dimensjonen er ikke nevnt spesielt i noen av hovedområdene

3 Vi ser på ”digitale” ord i læreplanene OrdAntall i L 06 Antall i L 97 kommentar Digital90 Ikt/informasjonstek05 Nett23 (!)nettbasert, internett, datanett i L97 Kritisk401 i sammenheng med digital Verktøy40alle sammen med digital Simulering41 Publisering402 sammen med digital Spill10 Kommuni-21

4 Vi ser på ”digitale” ord i læreplanene nettbasert, internett, datanett i L97 2 sammen med digital 12Kommuni- 01Spill 04Publisering 14Simulering alle sammen med digital 1 i sammenheng med digital 04Verktøy 04Kritisk 3 (!)2Nett 50Ikt/informasjonstek 09Digital kommentarAntall i L 97 Antall i L 06 Ord Det benyttes stadig nye honørord om den digitale dimensjonen Innføring av de digitale verktøy krever at vi lærer å være kritisk Dette er noe av det nye som det digitale tilfører naturfaget tolkning

5 Vi ser på ”digitale” ord i læreplanene •Hvilke verb benyttes i læreplanen? –å kunne benytte –Måle –Visualisere –Simulere –Registrere –Dokumentere –Publisere ved forsøk og i feltarbeid –Stimulere kreativitet –Levendegjøre –Visualisere –Kritisk vurdering –Drøfte

6 Vi ser på ”digitale” ord i læreplanene •Noe kunne like gjerne stått om andre fag, f.eks: –En grunnleggende ferdighet –Visualisering –Stimulering •Men noe er mer fagspesifikt, f.eks: - Kritisk vurdering


Laste ned ppt "Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google