Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Mat og helse Kapittel 4 Hva er det viktigste i livet ditt? Betyr det mye å ha god helse?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Mat og helse Kapittel 4 Hva er det viktigste i livet ditt? Betyr det mye å ha god helse?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Mat og helse Kapittel 4 Hva er det viktigste i livet ditt? Betyr det mye å ha god helse?

2 Ikke alle lever sunt Mange tenker mye på helsa i dag, men ikke alle lever like sunt. Mange av oss spiser usunn mat og vi trimmer lite. (mosjonerer lite).

3 Hva kjennetegner usunn mat? Hurtig-mat er ofte usunn mat. Den inneholder ofte mye fett og kalorier. Den har lite fiber og vitaminer. Hurtigmat (fast food) er imidlertid en lettvint og ofte billig vei til en kjapp middag for mennesker som har det travelt. Mat med mye sukker og fett er usunn mat.

4 Usunn mat kan føre til: Vi kan bli fete (overvektige) hvis vi spiser mer energi enn vi bruker opp. For mye sukker kan fører til: At vi legger på oss Vi kan utvikle diabetes Vi kan ødelegge tennene

5 Hvorfor gir sukker overvekt? Fettet spares Når du spiser karbohydrat, for eksempel sukker, øker kroppen din forbrenningen av karbohydrat. Det gjør at fett blir mindre etterspurt som energikilde, og det skyves bakover i køen. Dermed spares fettlagrene i kroppen.

6 Enkelt sagt Drikk vann før du trener Da brukes fett som energikilde Drikk brus før du trener Da brukes sukkeret som energikilde. Fettet ligger i ro. Du vil ikke gå ned i vekt.

7 Sunn mat Vi sier at sunn mat består av mye grønnsaker, litt frukt, fisk, fjærkre (kylling) og magert kjøtt. Magert kjøtt inneholder lite fett. Grønnsaker inneholder fiber, vitaminer og mineraler.

8 Mineraler Mineraler Mineralene er nødvendige for mange prosesser i kroppen vår. (kalsium, jern o.s.v.) Flere mineraler er viktige byggesteiner i kroppen. Særlig skjelettet er avhengig av mineraltilførsel. Mineraler er også viktig for at nervesystemet og musklene dine skal fungere normalt.

9 Fiber Kostfiber er et karbohydrat og du finner du i frukt, bær, korn, grovt mel, gryn, poteter, kli og grønnsaker. Selv om fiber ikke gir deg energi, gjør det mye annet bra for kroppen din.

10 Fett Mettet fett : Mye mettet fett i maten øker risikoen for hjerteinfarkt. ( Mettet fett kommer fra hardt margarin, fete melkeprodukter og fettholdig kjøtt ). Flerumettet fett: Dette er sunt fett. Du finner det i kornprodukter, fisk og sjømat.

11 Spis rett Vi trenger variert mat for å ha et sunt kosthold: både karbohydrat, fett og protein - men i rett fordeling!


Laste ned ppt "Mat og helse Kapittel 4 Hva er det viktigste i livet ditt? Betyr det mye å ha god helse?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google