Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertOtto Simonsen Endret for 9 år siden
1
Rapport fra ePortfolio 2004 Norge leder an – helt alene? eStandards-prosjektets ePortfoliomøte nov. 2004
2
Starten på IMS eP-spec Italia - våren 2003 Drakamp om definisjonen Arbeidsmarkeds- myndigheter mot Pedagogiske miljøer
3
ePortfolio 2004, La Rochelle
5
www.europortfolio.org
6
Learning Innovation Forum, California
7
Initiativ og konferanser i Frankrike Kanada Australia Storbritannia Danmark
8
Det følgende er eksport av mindmap - underlag for presentasjon (se PDF)PDF
9
Hva er ePortfolio Typer ePortfolio –Supertyper vurdering presentasjon lærings- (personlig) utvikling –Typer Summativ vurdering Presentasjon Læring, refleksjon og selv-vurdering (PDP) Kompetanseforvaltning I
10
Hva er ePortfolio Individuell vs institusjonell eP Kunnskapsforvaltning (Knowledge Management) Sosial interaksjon Sosial inkludering: sosiale nettverk, praksisfellesskap, P2P
11
Hva er ePortfolio Pasientmapper og -fellesskap Metode for å definere –Brukstilfeller –scanario-metode EUN samler stoff
12
Hva er ePortfolio US vs. europeisk definisjon –a collection of authentic and diverse evidence, drawn from a larger archiverepresents what a person or an organization has learned over time, on which the person or organization has reflecteddesigned for presentation to one or more audiences for a particular rhetorical purpose (EDUCAUSE) The emphasis is on the external purpose: - presentation. –The Netherlands extended the use of e-portfolios for self- reflectionThere is very similar “personal development planning” (PDP) practice in the UK: - a supported process by which an individual develops the ability to understand how and what he is learning, to set himself challenging but realistic goals, and to plan and monitor his progress toward them. This structured process increases the opportunities open to the individual and develops the skills and flexibility required for a modern economy. The emphasis in the US definition is on the external presentation.Here, there is an equal emphasis on the internal processes developing the ability of the learner & leading to the presentation.
13
Hva er ePortfolio –Forskjell US og Europa:Livslang læring og støtte fra myndigheter og EU
14
eP bruk i dag Today Assessment / Evaluation Accreditation Employment Teaching and Learning Tool Intellectual property management Future (Closer than we may think) Admissions and Degree Planning Non-traditional Transcript Få har eksempler påePortfolios
15
eP drivkrefter –Desire for student centric learning model –Secure intellectual property management –Transition from one learning level to another –More evidence needed by employers –Accreditation agencies
16
Løftene Læringsteori –Itaiensk undersøkelse (med statements) Digitale skiller –Potensial for social inclusion Livslang læring
17
Løftene Bedre redskap for rekruttering og arbeidsmarkedsmobilitet Relasjoner til økonomiske mål. Lisboaprosesser, kunnskapsøkonomi osv. –ePortfolio 2010
18
ePortfolio grupper og initiativ Den europeiske dagsorden –Hvem aktive UK –PDP: Personal Development Planning Nederland
19
ePortfolio grupper og initiativ Danmark Frankrike Italia –Sverige? EiEFL
20
ePortfolio grupper og initiativ www.eportfolios.ac.uk –Intro til eP –EPICC: (ePortofolio Initiatives Co-ordination Committee) UK presentere implentasjonsstrategi på Online EDUCA Berlin des 2004 –These materials will inform a European White Paper on e-Portfolios to be published in 2005.
21
ePortfolio grupper og initiativ Oppfølging i Norden –Norsk Forbund for Fjernundervisning med konferanse over nyttår –Dansk konferanse til sommeren
22
Verktøyene OSPI (Open Source Portfolio Intitiative –Mot en referanseimplementasjon av IMS ePortfolio? WS4RL - Web Services for Reflective Learning eP i et livslangt perspektiv - mer enn bare å lese dokumentformater og skaffe lagringsplass –Institusjon med LMS - hva skjer ved oppgradering, nye systemer, overgang til annen utdanning, arbeid?'
23
Verktøyene Hvordan implentere IMS-spesifikasjonen? –Europeisk applikasjonsprifl –Innsamling av brukstilfeller SPARC ePortfolio.research.iat.sfu.ca
24
Norske utfordringer/bidrag Digitale mapper i bruk i alle deler av utdanningssystemet innen 2008 (norsk målsetting) USA vs. Europa Videreutvikling av verktøyene –Navigering i læringsmål –Refleksjon og støtte fro sosio-kulturell pedagogikk
25
Norske utfordringer/bidrag –Kobling mot HR, rekruttering og næringslivets behov Er alle Interessenter om bord? –Arbeidslivsmyndighetenene –Utdanningsmyndighetene - er de virkelig med? –Arbeidslivet
26
Norske utfordringer/bidrag –Pedagogiske forksningsmiljøer, lørerutdanningsinstitusjoner osv.
27
ePortfolio 2004, La Rochelle 300 deltakere –USA –Canada –Frankrike –Storbritannia
28
ePortfolio 2004, La Rochelle –Nederland –Danmark –Australia –Belgia –Sør-Afrika
29
ePortfolio 2004, La Rochelle –Malaysia –Italia –Finland –En fra Norge Ingen fra Sverige
30
ePortfolio 2004, La Rochelle ePortfolio 2003 Memorandum of Understanding - ePorfolio for all
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.